ZF uvádza najdostupnejšieho autopilota coASSIST

ZDROJ | ZF

Autonómny systém riadenia automobilov je métou, ktorá v blízkej budúcnosti pomôže výrazne znížiť nehodovosť na cestách a časom odsunie do histórie aj profesiu vodiča.

Kým sa tak stane, budú nás rozmaznávať rôzne menej, či viac pokročilé poloautomatické asistenčné systémy. Sem patrí väčšina dnes používaných „autopilotov“.

Nemecký nadnárodný koncern ZF Friedrichshafen AG (ďalej ZF) sa okrem iného zameriava aj na výrobu poloautonómnych systémov úrovne 2+ a v kooperácii s partnermi teraz vyvinula údajne (cenovo) najdostupnejší systém úrovne 2+ v automobilovej branži. Technológia prezentovaná na na CES 2020 prináša pokročilé bezpečnostné a poloautonómne funkcie za cenu „výrazne pod 1 000 US dolárov“.

Pozrite siAutonómne autá – väčšia zmena, než sme čakali

Systém coASSIST je základným prvkom modulárneho hardvérového a softvérového balíka. Využíva technológiu EyeQ od spoločnosti Mobileye, ktorá je dnes súčasťou skupiny Intel.

Do konca roku 2020 začne ZF svoj nový systém, vrátane jej prvého radaru Gen 21 so stredným dosahom, montovať do vozidiel významného ázijského výrobcu, ktorého zatiaľ nešpecifikuje.

ZDROJ | ZF

Aby sme získali istú predstavu, čo asistenčný systém riadenia 2+ umožní, nezaškodí pripomenúť zaužívanú kategorizáciu. Bude to o čosi viac, ako dnes rozšírená úroveň 2 a o niečo menej, ako úroveň 3 – jednoducho praktické riešenie, ktoré funguje.

V roku 2014 Society of Automotive Engineers (SAE) publikovala definície jednotlivých úrovní autonómneho riadenia:  

  • Úroveň 0 predstavuje systém, ktorý môže varovať a čiastočne môže zasiahnuť aj do riadenia, no nemá kontrolu nad vozidlom. 
  • Úroveň 1 je automatizovaný systém so zdieľaným ovládaním vozidla. Adaptívny tempomat napríklad kontroluje rýchlosť auta, no vodič musí ovládať volant. Iným príkladom môže byť systém automatického parkovania. 
  • Úroveň 2 predstavuje automatizovaný systém s plnou kontrolou nad vozidlom. Dokáže akcelerovať, brzdiť, aj ovládať volant, vodič však musí sledovať jazdu, aby mohol v prípade potreby zasiahnuť. 
  • Úroveň 3 je systém, ktorý nevyžaduje sledovať chod auta. Vodič napríklad počas šoférovania môže pozerať film, alebo telefonovať. Vozidlo dokáže núdzovo zastaviť, no vodič musí byť pripravený do určitého času zasiahnuť. Do úrovne 2 až 3 spadá väčšina pokročilých autopilotov v luxusných autách súčasnej doby vrátane elektromobilov Tesla.
  • Úroveň 4 je zdokonalením úrovne 3, ale vodič nemusí vôbec sledovať chod auta. Môže aj spať, alebo opustiť miesto za volantom. Autonómne riadenie je však obmedzené na určité prostredia (diaľnice a pod.), alebo situácie (napr . dopravné zápchy). Vozidlo môže kedykoľvek autonómne riadenie zrušiť. 
  • Úroveň 5 je najvyšší stupeň predstavujúci úplne robotizované auto schopné jazdiť bez potreby ľudského zásahu v akomkoľvek teréne a v ľubovoľnej dopravnej situácii.
Wolf-Henning Scheider, generálny riaditeľ spoločnosti ZF Friedrichshafen AGZDROJ | ZF

Spoločnosť ZF je systémový integrátor a ponúka celý sortiment systémov úrovne 2+. Patria k nim okrem systému coASSIST aj ZF coDRIVE, rozširujúci funkcie podpory riadenia v dopravných zápchach a na diaľnici a ZF coPILOT, určený na pokročilé škálovanie výpočtového výkonu, schopný spracúvať údaje od úrovne 2+ až po úroveň 4.

Pozrite siA KDE JE ŠOFÉR?! Tak takto vyzerá budúcnosť BMW

ZF coDRIVE vďaka 360° kamere a technológii EyeQ od Mobileye umožňuje automatické preraďovanie medzi jazdnými pruhmi a automatické predbiehanie.

ZF coPILOT zas umožňuje riadenie vozidla bez používania nôh a rúk, automatické preraďovanie medzi jazdnými pruhmi, automatické predbiehanie, automatické parkovanie do garáže a učenie sa trasy. Využíva radič ZF ProAI vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou NVIDIA.

Systém coASSIST spoločnosti ZF spĺňa kritériá NCAP 2024 a umožňuje využívať najobľúbenejšie funkcie úrovne autonómnosti 2+.

ZF považuje poloautonómne systémy úrovne 2+ za pragmatický a uskutočniteľný krok pre vyššiu bezpečnosť a komfort osobných áut.  Prepojenie kamier, radarov, lidaru, prípadne ďalších snímačov s centrálnou riadiacou jednotkou prináša množstvo pokročilých funkcií, ako adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, preraďovanie medzi jazdnými pruhmi, či podporu riadenia v dopravných zápchach.

Zatiaľ to síce nie je autonómne riadenie, ale bezpečný asistenčný systém, ktorý z vodiča nerobí úplne pasívneho pasažiera, mnohých možno poteší viac, ako dokonalý autopilot budúcnosti.

ZdrojZF Friedrichshafen AG

Komentáre k článku