Vyskúšali sme Renault Arkana E-TECH Hybrid 145, ohuruje spotrebou!

Zopár týždňov po prvých dojmoch z nového SUV modelu Renault Arkana sme presadli do jeho hybridnej verzie E-TECH Hybrid 145. Navonok sme si vzali kľúče od rovnakého modelu, dokonca sme opäť neodolali ani atraktívnej oranžovej farbe Valencia. Pod kapotou už ale hrala iná melódia.

Keďže Arkanu s „klasickým“ pohonom sme si už mali možnosť vyskúšať a spísať pre vás aj komplexné prvé dojmy, tentokrát sme sa mohli naplno venovať samotnému podpisu E-TECH Hybrid 145 a všetkému, čo sa s ním v praxi spája.

Pod kapotou má Renault Arkana v tejto hybridnej verzii 1,6-litrový 4-valcový benzínový motor s výkonom 64 kW, ktorý dopĺňa elektromotor s výkonom 36 kW a vysokonapäťový štartér generátor typu HSG s výkonom 15 kW.

Energiu si elektromotory berú z li-iónovej batérie s kapacitou 1,2 kWh (230 V) uloženej v batožinovom priestore (ktorého kapacita z tohto dôvodu klesá z pôvodných 513 na 480 litrov).

Pozrite siRenault Mégane E-Tech Electric – z Méganu sa stáva crossover na elektrinu

Najväčší dopad má mať tento hybridný pohon na zníženie spotreby a redukciu emisií CO2. Renault uvádza, že Arkana má 100 % štartov elektrických, v meste jazdí až 80 % v plne elektrickom režime a oproti tradičnému spaľovaciemu motoru má mať nižšiu kombinovanú spotrebu až o 40 %, podľa metodiky WLTP niekde na úrovni 4,9 l/100 km. Prax ale priniesla iné čísla, lepšie.

Arkanu sme mali možnosť prehnať okresnými cestami a obcami v okolí Bratislavy a aj keď meraný úsek nabádal k „plachteniu“ a jazdeniu na spotrebu, my sme urobili opak. Hybrid sme nešetrili a jazdili sme s ním tak, ako s ním budete jazdiť aj vy.

Pozrite siToyota: „Hybridy a vodík budú úspešne konkurovať elektromobilom aspoň 30 rokov“

Nechýbalo teda obiehanie kamiónov, dynamická jazda a ani naplno pustená klimatizácia. Výsledná spotreba po tomto úseku sa aj tak zastavila na 4,3 l/100 km. Ak s budete s hybridnou Arkanou jazdiť šetrnejšie ako my, túto spotrebu stlačíte pokojne ešte o liter nižšie.

Renault Arkana E-TECH Hybrid 145 ale nie je zázračná iba v oblasti spotreby. Pre mňa osobne šlo o úplne prvý hybrid, pri ktorom som vôbec nevnímal prechod medzi elektrinou a spaľovákom. Podpísala sa pod to zrejme aj multimódová prevodovka bez spojky, ktorú si mal tím projektu Arkana požičať od tímu Renault F1.

V plne elektrickom režime má byť Arkana schopná jazdiť rýchlosťou až do 75 km/h. O výbere režimu však rozhoduje vodič len málo, všetko má v rukách riadiaca jednotka, ktorá podáva žezlo spaľovaciemu motoru aj pri nižších rýchlostiach.

Udávaných 80 % mestských jázd v elektrickom režime je preto aj podľa mojich skúseností z testovacej jazdy skôr výzvou, než štandardom.

Zaujímavo Arkana pracuje aj so spomínanou batériou, ktorú na rozdiel od konkurencie úplne nenabíja, ani úplne nevybíja. Z dôvodu jej dlhodobého šetrenia ju drží v optimálnom rozpätí zhruba 20-80 %. Celý batériový modul je pritom možné po rokoch v prípade poklesu kapacity vymeniť za nový, samozrejme aj v rámci záruky.

Už v tomto bode je Renault Arkana E-TECH Hybrid 145 rozumnou voľbou, finálnu pečiatku pre jej výber vám dá pohľad na cenník. Hybridná verzia je totiž v základnej verzii ZEN iba o 1 100 eur drahšia, ako verzia TCe 140 EDC, veľké rozdiely ale nepanujú ani v ponuke verzií INTENS a R.S.LINE, ktorú sme mali možnosť testovať.

Verzie Cenníková cena Akciová cena
ZEN
TCe 140 EDC 24 300 € 22 300 €
E-TECH Hybrid 145 25 800 € 23 400 €
INTENS
TCe 140 EDC 26 900 € 24 900 €
E-TECH Hybrid 145 28 400 € 26 000 €
R.S.LINE
TCe 140 EDC 29 700 € 27 700 €
E-TECH Hybrid 145 31 200 € 28 800 €

Z tejto hybridnej novinky sa môže stať pre mnohých ľudí ich úplne prvý elektrifikovaný model. Renault Arkana má na to dobré predpoklady, či už z pohľadu rozumnej ceny, spotreby a jazdných vlastností alebo aj dizajnu, ktorý si navonok získa fanúšikov x-násobne drahších SUV modelov konkurenčných značiek a vo vnútri zas priazeň všetkých členov rodiny, pre ktoré je Arkana ako stvorená.

Komentáre k článku