Vyskúšali sme prvý elektrický Mercedes-Benz EQC na Slovensku

Už aj Mercedes-Benz naplno nastúpil na vlnu elektromobilov. Začína s SUV modelom EQC, ktorý má DNA Mercedesu, no pod kapotou batérie a elektrické motory. Novinku sme mali možnosť vyskúšať už aj na Slovenku.

Síce sa prvý plne elektrický Mercedes-Benz EQC už naplno objednáva, prví majitelia sa ho dočkajú až o pár týždňov. Slovensko je pritom v 1. vlne predaja elektromobilu nemeckého výrobcu, pričom model EQC sa vo svete uvádza v 4. vlnách a posledná končí v roku 2021. Ak ste si ho objednali, alebo tak plánujete urobiť, vedzte, že prvé vozidlá dorazia okolo novembra 2019. Ale i tu je malá výnimka, čítajte ďalej.

Mercedes-Benz sa rozhodol uviesť novinku pre novinársku obec na tlačovej konferencii v Modre, kde sme mali možnosť reálne s eletromobilom aj jazdiť.

Nový model Mercedes-Benz EQC predstavuje Stephan Moebius, generálny riaditeľ Mercedes-Benz Slovakia.

Vedeli ste, že pred štartom predaja EQC jazdilo vyše 200 prototypov automobilu, viac ako štyri roky, aby po viac ako milión kilometroch boli vychytané „muchy“ prvého elektrického modelu pod značkou EQ? Auto by tak malo byť maximálne vyladené. Náš prvý dojem bol výborný, kvalita spracovania interiéru je na vysokej úrovni, tak ako to od značky očakávate.

Pozrite siMercedes-Benz EQC – prvý čisto elektrický Medveď série EQ je na svete

Batéria novinky je jedným z najdôležitejších parametrov pri kúpe elektromobilu. Má kapacitu 80 kWh a ide o lítium-iónovú batériu. Batériu nabijete z 10 na 80 percent na DC nabíjačke jednosmerným prúdom za 40 minút. Nabíjať je možné výkonom 110 kW.

EQC je podľa výrobcu plne použiteľné aj pri teplotách -35 stupňov celzia. Dojazd udáva metodika WLTP na úrovni 416 km. Podľa NEDC by EQC malo prejsť 471 km. Reálne by ste mali prejsť určite cez 300 km pri neobmedzovaní sa, no vieme si prestaviť, že 400 km s EQC zvládnete, najmä ak budete jazdiť v mestách a menšími rýchlosťami. V našom prípade sme sa pohybovali so spotrebou na úrovni 22 – 25 kWh/100 km. Prešli sme však len veľmi malú trasu, v podstate sme jazdili trasu Modra-Červený Kameň-Modra.

Práve pri ceste naspäť do Modry sme ocenili rekuperáciu, ktorú EQC umožňuje vo viacerých stupňoch. Môžete si zvoliť aj D auto (ECO Assist), čo je automatická rekuperácia. K dispozícii sú však aj režimy D+, D, D- a D–. V režime D– reálne nebudete radi jazdiť, auto vyslovene pribrzďuje až príliš, samozrejme je tu najväčšia úspora energie.

 

Životný cyklus zabudovanej batérie, teda aj záruka na ňu, je 8 rokov alebo do 160 000 km. Ak by kapacita v tomto období klesla pod 70%, je to rozhodne dôvod na výmenu batérie. Nabíjať samozrejme môžete aj doma, avšak trvá to príliš dlho. Pozrite si časy nabíjania pri jednotlivých zdrojoch energie. Dnes dostupná slabšia 7,4 kW palubná nabíjačka sa pritom v budúcom roku zvýši na 11 kW. Nabíjanie by tak malo byť rýchlejšie, ako súčasných 11 hodín.

Pozrite siMercedes-Benz EQC predstavili na bratislavskom autosalóne 2019

Ak si kúpite EQC, tak dostanete aj známy 6-ročný servis do 160 000 km v cene auta. Nechýba však ani možnosť dokúpenia predĺženej záruky, štandardne je totiž iba zákonné 2 roky. Grátis však dostanete tzv. dovolenkový balík, ktorý vám umožní zapožičania automobilu s konvenčným pohonom na dlhšie trasy až do 14 dní. K dispozícii je aj služba dovozu a odvozu. Pri vzdialenosti do 15 km je bezplatná. Ak máte ísť s autom na servis, Mercedes-Benz vám ho vyzdvijne a doručí na vami oznámenú adresu. Pri väčšej vzdialenosti už za službu priplácate.

Pre majiteľov novinky je pripravená aj služba Mercedes me Charge. Vďaka nej máte prístup k cca. 300 000 nabíjacím bodom v Európe. Celé je to prepojené tak dokonale, že platíte len jednu faktúru, aj keď elektrinu poskytuje viac ako 300 prevádzkovateľov nabíjacích staníc. Platbu za nabíjanie potvrdíte dokonca na displeji priamo v EQC.

Samozrejmosťou je aplikácia Mercedes me. Cez ňu si viete naplánovať cestu s nabíjaním, teda aj s časom nabíjania počas cesty. Pri výpočte sa dokonca zohľadňuje nadmorská výška, počasie, štýl jazdy aj typ nabíjačiek, ktoré sú po ceste. Stačí ak si zadáte, koľko potrebujete ešte batérie v cieli, podľa toho vám algoritmus vyráta trasu aj jej čas. Vidíte tak aj koľko času máte stráviť na nabíjačke.

Algoritmus vyzerá veľmi sofistikovaný, aj toto je rozdiel oproti bežným elektrickým autám bez takejto umelej inteligencie, ktorá kalkuluje pri navigačnom systéme s rôznymi parametrami počas cesty. V aplikácii nechýba predklimatizovanie automobilu. Teplota sa pripraví na zadané parametre ešte počas nabíjania, aby ste nemíňali batériu automobilu.

Jazda s EQC je mimoriadne pohodlná. Ide o veľmi dobre vyskladané SUV, ktoré vlastne vychádza z modelu GLC SUV, s ktorým má spoločných viacero parametrov. Ide napríklad o kufor, ktorý má tiež 500 litrov. Takže nemusíte sa obmedzovať. Ak si do novinky sadnete, nebudete tušiť, kedy máte „naštartované“. Tichosť elektromobilu vás bude sprevádzať od prvej sekundy, kedy sa pohnete. To, či môžete vyraziť vidíte na jednom z dvojice veľkých 12,3-palcových displejov. Ak svieti zelená ikona READY začína sa jazda.

Šliapať na pedál budete radi, pretože celkový výkon EQC je až 300 kW (408 k), pričom ide o kombinovaný výkon elektrických motorov na prednej a zadnej náprave. Zrýchlenie je tak 5,1 sekundy z 0 na 100 km/h. Skutočne vás to oprie do sedadiel a je to návykové. Vďaka vysokej hmotnosti EQC dobre drží aj v zákrutách, ktoré sme prechádzali podvedome rýchlejšie, ako býva našim zvykom. Na jazdné vlastnosti sa nedá po absolvovaných kilometroch povedať nič iné, ako vynikajúce. Ak si EQC vyskúšate, stratíte všetky predsudky voči elektrickým automobilom. Naopak, zamilujete si tú silu a výkon, ktorý máte k dispozícii v akomkoľvek okamihu.

Čo sa týka dizajnu, legislatíva umožnila aj svietenie stredového pásu, čím auto pôsobí mimoriadne široko, keďže spolu so svetlami tak svieti EQC v predu cez celú šírku! Vzadu je to už štandard, zadné svetlá od okraja po okraj vyzerajú nádherne. Priznáme sa, že EQC sme v redakcii nepovažovali za krásavca na prvý pohľad, no čím viac sa s ním stretávame, tým viac sa nám páči. Po autosalóne je toto už druhá možnosť, kedy sme EQC videli naživo, teraz navyše sme na ňom i jazdili.

Vo vnútri je typický interiér Mercedes-Benz, avšak pôsobí dynamickejšie aj vďaka prednému výhľadu. Oceňujeme aj systém MBUX, ktorý má modernejšie dotykové rozhranie a prepracované ovládanie hlasom. Nechýba položka EQ, v ktorej nájdete práve nastavenia elektromobilu ako sú nastavenia nabíjania, ale aj prehľad spotreby či aktuálneho toku energie.

EQC má pohon všetkých štyroch kolies, pri bežnej jazde využíva systém predný elektormotor, ale keď na to „dupnete“ okamžite sa zapojí aj zadný elektromotor. Ich výkon je podobný, predný 148 kW a zadný 152 KW.

Existuje aj špeciálna edícia 1886, kde je vyrobených 1 886 modelov, odkazujúcich na históriu. Prvky výbavy sú nemenné, jednoducho ak toto auto chcete, určite si ho objednajte v tejto edícii, ešte sa vám pár kúskov ujde. Navyše auto si budete môcť užívať už pravdepodobne počas júla 2019, pričom ostatní zákazníci sa k nemu dostanú najskôr v novembri 2019, ako sme písali už vyššie. Cena špeciálnej edície 1886 navyše v budúcnosti môže byť dokonca rastúca, predsalen ide o limitku.

Novinku si kúpite na jednom z 5 predajných miest, ktoré nájdete v mestách Bratislava, Žilina, Banská Bystrica a Košice. V súčasnosti je pre EQC k dispozícii aj 6 servisných stredísk. Počas tlačovej konferencie, na ktorej sa zúčastnili aj predstavitelia spoločností budújúcich sieť nabíjacích staníc či partneri Mercedes-Benz Slovakia sme sa dozvedelli, že rýchlonabíjacie stanice na Slovensku budú pribúdať vo veľkom počte.

Žiaľ projekt IONITY postaví u nás len jeden nabíjací stojan, pričom plánované boli pre Slovensko 3 nabíjacie stanice (Len pre porovnanie, v ČR ich budú mať 5). Stanica by mala vyrásť v okolí Bratislavy smerom na sever. Predpokladáme, že pôjde o lokalitu Triblavina alebo Senec. Naopak ZSE Drive plánuje v Q3/Q4 2019 dobudovať 10 až 15 rýchlonabíjacích staníc, podobných ako máme aktuálne v lokalite Budča.

Ak vás EQC zaujalo, tak jeho cena začína na 76 800 eur. Mimochodom, viete koho uvidíte jazdiť na nových EQC-čkach? Draha a Sajfu, obaja sa totiž stali ambasádormi tejto elektrickej novinky.

Určite si pozrite aj naše video z prvej jazdy s Mercedes-Benz EQC, kde nechýba ani krátky rozhovor s ambasádorom Drahomírom Piokom.

ZdrojMercedes-Benz

Komentáre k článku