Nová Dacia Sandero Stepway – prekvapí cenou a multimédiami

Nová Dacia Sandero prichádza na trh už v tretej generácii. Ak ste sa doteraz na najpredávanejší model rumunskej automobilky pod krídlami Renaultu pozerali ako na „lacné“ auto, len pre nenáročných, mali by ste zmeniť pohľad. Dacia dospela, opeknela a najmä technologicky výrazne poskočila. Pritom cenou stále dokáže prekvapiť, v tom dobrom.

Najnovšiu generáciu modelu Dacia Sandero sme mali možnosť vyskúšať aj na našich cestách. Napriek náročnej pandemickej situácii sa nám podarilo získať reálnu skúsenosť s najdostupnejším hatchbackom na našom trhu v čase, kedy sa len odhaľujú ceny novinky. Základný model totiž začína na cene 8 900 €. V čase neustále drahších automobilov, aj kvôli nutnej modernizácii a vyššej bezpečnosti, je cenník modelov Sandero milým prekvapením.

Už z prvých fotografií sme mali pocit, že ide o moderné auto, na ktoré sa vám bude dobre pozerať. A nové Dacia Sandero aj v skutočnosti vyzerá veľmi dobre. Na fotografiách vidíte v modrej verzii klasické Sandero a v zlatej zvýšený model Sandero Stepway, s ktorým sme si dali aj prvú jazdu. Už na prvý pohľad zaujmú moderné krivky a najmä neprehliadnuteľné LED svetlá v tvare písmena Y.

Poteší fakt, že LED svetlá sú štandardnou výbavou aj pri najdostupnejšej verzii modelu! Po vzore drahších modelov dokonca ukrývajú nápis DACIA tak vpredu ako i vzadu.


S kým sme sa o novinke rozprávali, uznal vydarený dizajn. Súhlasíme. Dacia Sandero vôbec nevyzerá lacno, naopak, je to kus moderného a pekného auta, za ktorým sa radi obhliadnete. Nám sa páči aj predná maska, ktorá je efektne napojená na oba predné svetlomety a nechýbajú ani strieborné lemy vybraných častí. TECHBOX však nedostal základ, ale maximum. Aj preto sme jazdili práve model Dacia Sandero Stepway v cene… nechajte sa prekvapiť.

StepWay nám vzhľadom pripomína skôr mestský crossover, modelu mimoriadne svedčí oplastovanie blatníkov, ale aj strieborné prvky predného či zadného nárazníka. Celkovo Dacia v tejto verzii pôsobí sebavedomejšie a hodnotejšie. A v meste bude ako ryba vo vode, svetlá výška 201 mm totiž ukáže prostredník aj vysokým obrubníkom.

Pridajte k tomu strešné lyžiny, z ktorých ľahko urobíte strešný nosič, dostávate vynikajúceho kamaráta aj na dovolenku v horách. Už len pohon 4×4 chýba, ale na to je tu Duster.

Model, s ktorým sme stihli prejsť 70 kilometrov pri spotrebe 7,1 l/100 km ponúkal benzínový trojvalec Tce 90 s výkonom 91 koní s prevodovkou DCT. Milým prekvapením je odhlučnenie interiéru, a to aj pri vyšších rýchlostiach. Naopak, zvuk motora najmä pri rozbiehaní sa pripomínal skôr vysávač ako motor auta. Našťastie pri vyšších rýchlostiach ste ho už takmer neregistrovali.

Príjemne prekvapila aj prevodovka DCT, ktorá rozhodne patrí k tým lepším. Určite by sme si ju pri kúpe modelu zvolili, aj keď príplatok je 1 200 €. Stále je to takmer polovičná cena klasických automatov, ku ktorým má práve DCT v Dacii svojou kultivovanosťou veľmi blízko.

Rozmýšľate, kde vlastne Dacia ušetrila? Hľadali sme tiež. „Lacnejšie“ však vyzerá len veko zadného kufra, ktoré je takmer celé odhalené a oplastovanie je tu minimálne. Rovnako zvuk dverí je stále z tej „nižšej“ cenovej. to je však takmer všetko, najmä ak pri pohľade na interiér treba uznať, že Dacia sa posunula medzigeneračne míľovými krokmi.

OK, stále tu nájdete tvrdé plasty, a to aj vo vrchnej časti výplne dverí. Ale, celkový dojem je nad naše očakávania. V testovanej verzii boli mimoriadne pohodlné sedadlá s výrazným oranžovým prešívaním, rovnako ergonomicky vydarená horizontálne členená palubná doska s látkovou výplňou, ktorá korešpondovala s výplňou dverí.

Výduchy klimatizácie taktiež nenaznačujú, že sedíme v jednom z najdostupnejších áut na trhu, nehovoriac o kvalitnej koži na volante. Zabudnite aj na „kľuky“ na dverách, všetky okná sú v elektrike, predné samozrejme s automatickým dojazdom.

A teraz tá cena? Náš model nestál 8 900 €, ale 13 850 € (výbava Comfort) bez zľavy, teda v cenníkovej cene bez príplatkov. Cena testovacieho modelu ešte nie je konečná, i tak sa nám zdá veľmi dobrá. Porovnajte si to s podobnými autami na trhu, nezabudnite na DCT prevodovku.

V TECHBOX sme boli samozrejme zvedaví na TECH výbavu. Rozhodne by sme si priplatili za akčný paket Technológie Plus. Totiž tu za 550 € dostanete to, čo inde aj za dvojnásobok, možno i viac. Však sa pozrite s nami. Samozrejmosťou sú predné a zadné parkovacie senzory, avšak aj cúvacia kamera so slušnou grafikou.

To však nie je všeto, všimnite si čierny štvorček na dverách. Áno, prezrádza, že s týmto paketom dostanete známu Hands-free kartu Dacia pre bezkľúčový prístup a štartovanie.

Zvyknete si rýchlo, páči sa nám, že aj majitelia modelov Dacia si môžu užívať prístup k autu, kedy sa im Dacia odomkne – stačí sa len priblížiť, či zamkne, ak sa vzdialite. Súčasťou paketu je aj elektronická parkovacia brzda, mimochodom v štandarde je už aj systém núdzového brzdenia.

V danej cene však dostanete aj systém sledovania mŕtveho uhla. Úprimne? Tlieskame! Práve asistenčný systém sledovania mŕtveho uhla považujeme za jeden z najdôležitejších a verte nám, že do mnohých aj násobne drahších modelov si takýto systém stále nedokážete priplatiť. Žiaľ v prípade Dacia zabudnite na adaptívny tempomat, ten zase ani tu nezískate ani za príplatok.

Veľmi sa nám páči, ako Dacia pristúpila k riešeniu multimédií. Vo výbave Essential získate štandardne tzv. Media Control. V zásade ide o riešenie bez dotykového displeja, kde máte rádio integrované do palubného počítača a ovládate ho pod volantom – starou známou páčkou.

Avšak nám sa páči, že nechýba podpora Bluetooth a zaujímavá priehradka v palubnej doske. Po jej otvorení máte „držiak“ na smartfón, do ktorého vložíte váš telefón a hneď vedľa máte aj USB konektor pre nabíjanie. Načo je to dobré?

V zásade displej budete mať vždy aktuálny, bude ním váš smartfón. V mnohých prípadoch môže ísť o veľkú výhodu, máte tu vlastnú navigáciu, vlastné appky pre podcasty a iné obľúbené aplikácie. Avšak, môžete si naištalovať appku Dacia Media Control a vtedy máte k dispozícii aj prístup k autu, palubnému počítaču a iným údajom.

Podobné riešenie ponúka napríklad aj VW up!. Uznajte, že ide o zaujímavý spôsob, ktorý má paradoxne aj množstvo výhod.

Ak by vám to ale nestačilo, len za 250 €, alebo vo výbave Comfort už štandardne, získate multimédiá Media Display. V tomto prípade už máte 8-palcový displej s dotykovým ovládaním. Zaujímavé je, že vedľa displeja dostanete aj zabudovaný držiak na smartfón, opäť nechýba ani USB konektor vo vrchnej časti palubnej dosky. A zostal aj USB konektor nižšie, vedľa 12V zásuvky.

Praktické, milé, nápadité. Tlieskame opäť. USB konektor je dokonca podosvietený, aby ste ho našli aj v noci. Menu systému je síce jednoduché, ale intuitívne. Škoda len nižšieho rozlíšenia, váš smartfón bude mať displej krajší.

Vľavo nájdete dotykové tlačidlá, žiaľ aj pre hlasitosť. Odporúčame zvuk ovládať pod volantom. Cez dotykový displej si nastavíte gro funkcií Dacie, napríklad aj to, či sa vám má odomknúť po priblížení sa k autu – ak máte hands-free kartu.

Podrobne si viete nastaviť aj parkovacie senzory, ale aj ďalšie parametre auta. A príjemným bonusom je podpora Android Auto a Apple CarPlay, v tomto režime cez USB-kábel.

Ale teraz pozor! Za ďalších 190 € môžete mať niečo, o čom sa môže snívať aj majiteľom BMW či iných automobilov s modelmi X-násobne drahšími. O čom hovoríme? Ak si priplatíte ďalších 190 € získate systém Media NAV.

Ten, ako už tušíte z názvu ponúkne aj zabudovanú navigáciu. Lenže okrem toho dostanete aj audio systém so 6 reproduktormi vrátane výškových, ale aj – podržte sa, sadnite si – bezdrôtový Apple CarPlay a bezdrôtové Android Auto. Sedíte? Tlieskame, tretíkrát a najsilnejšie! S Daciou Sandero Stepway sa nám podarilo náš Android smartfón prepojiť na prvýkrát a spojenie bolo stabilné počas celej jazdy.

Áno, celkovo sa náš testovaný model Dacia Sandero Stepway vyšplhal na cenu cca. 15 000 eur, ale… čo sme všetko dostali budete hľadať u konkurencie v danej cene ťažko. Dacia Sandero je tak aj pre nás v TECHBOX milým prekvapením.

Komentáre k článku