Volvo testuje autonómne kamióny aj pod zemou

Autonómne vozidlá zďaleka nebudú len taxíky a osobné autá, ktoré si môžete privolať pomocou mobilnej aplikácie a bezpečne vás odvezú do určeného cieľa. Bude to síce veľká výhoda, stať sa z vodiča pasažierom a spoľahnúť sa na excelentné majstrovstvo riadiaceho systému, ale autopilot ovplyvní aj iné segmenty dopravy.

Pozrite siVolvo a Uber sa spojili, budú robiť autonómne autá už teraz!

O autonómne autá majú záujem aj nákladní prepravcovia a prevádzkovatelia úžitkových vozidiel. Samostatným a vôbec nie bezvýznamným sektorom je armáda, kde môžu autonómne autá zabezpečovať logistiku, ale môžu byť aj súčasťou samohybných zbraní.

Autonomne-kamiony-Volvo
ZDROJ | Volvo

Autonómne autá sa možno prekvapujúco uplatnia aj v banskom priemysle. Jeho zástupcovia v Rusku napríklad prejavili záujem o autonómne nákladné vozidlá Kamaz, ktoré automobilka začala testovať.

Nie je však celkom jasné, či v tomto prípade nejde o povrchovú ťažbu nerastov, pri ktorej sa vozidlá Kamaz  využívajú dlhodobo.

Pozrite siVolvo chystá v Číne rozsiahle testovanie autonómnych áut

Iný level je však nasadenie autonómnych vozidiel v hlbinných baniach, kde sa navigačné systémy nemôžu spoľahnúť na družice GPS, alebo GLONASS, ako je to v prípade ruských Kamazov.

https://www.youtube.com/watch?v=JwhyoUyJNoY

Švédska automobilka Volvo Trucks však oznámila, že začne tento rok na jeseň testovať samojazdiacu verziu svojho nákladného vozidla FMX v hlbinej bani Boliden vo švédskom Kristinebergu. Testy by mali trvať jeden a pol roka.

Pozrite siPozor, šmýka sa! Automobily Volvo sa budú informovať navzájom

Testovanie poslúži pri vývoji autopilotov pre extrémne podmienky. V tomto prípade budú prebiehať 1 320 m pod zemským povrchom.  Vozidlá sa síce nebudú môcť spoľahnúť na navigáciu z družíc, ale pomocou radarových a laserových systémov zmapujú podzemné priestory.

volvo-v-bani
ZDROJ | Volvo Trucks

Jazdné trasy budú vozidlá mapovať a upresňovať pri každej jazde. V prípade, že sa niektoré z nich dostane do problémov, dokáže sa spojiť s riadiacim strediskom, odkiaľ sa dá diaľkovo ovládať aj ručne.

Pozrite siDrive.ai chce autonómne autá – samoukov

Volvo si od týchto testov sľubuje aj zdokonalenie vývoja riadiacich autopilotných systémov pre „povrchové“ autá. Do roku 2020 plánuje dostať na cesty autá s autopilotom 4. úrovne, t.j. takmer úplne samostatné.

Klasifikácia automatizácie vozidiel podľa SAE (Society of Automotive Engineers):

  • Úroveň 0: Automatizovaný systém nemá žiadnu kontrolu nad vozidlom, ale môže vydávať varovania.
  • Úroveň 1: Vodič musí byť pripravený prevziať kontrolu kedykoľvek. Automatizovaný systém môže obsahovať funkcie, ako je adaptívny tempomat (ACC), parkovací asistent s automatickým riadením a asistent udržiavania jazdného pruhu (LKA) typu II v ľubovoľnej kombinácii.
  • Úroveň 2: Vodič je povinný detekovať objekty a udalosti a zasiahnuť v prípade, že automatizovaný systém nedokáže správne reagovať. Autopilot spustí zrýchlenie, brzdenie a riadenie, ale môže sa okamžite deaktivovať pri prevzatí riadenia vodičom.
  • Úroveň 3: V rámci známeho a vymedzeného prostredia (napríklad na diaľnici), vodič môže bezpečne odvrátiť pozornosť od úloh spojených s vedením vozidla. (Do kategórie 2 a 3 spadá väčšina v súčasnosti dostupných autopilotov, resp. asistenčných systémov riadenie, vrátane aktuálnych systémov Tesla Motors).
  • Úroveň 4: Automatizovaný systém môže riadiť vozidlo vždy, s výnimkou niektorých situácií, napríklad v nepriaznivom počasí. Vodič musí aktivovať autopilota len vtedy, keď je to bezpečné. Ak je autopilot aktívny, nevyžaduje pozornosť vodiča.
  • Úroveň 5: Okrem nastavenia cieľa a spustenia systému nie je potrebný žiadny ľudský zásah. Automatický systém môže riadiť vozidlo na ľubovoľnom mieste, kde je jeho použitie legálne.

ZdrojMashable

Komentáre k článku