Volkswagen chce autopilota prenajímať. Ziskový má byť za 7 EUR za hodinu

ZDROJ | VW

V roku 2017 oznámila VW Group postupný prechod od spaľovacích motorov k elektromobilom, ktorý by mal byť kompletne zavŕšený do roku 2030. Súčasťou tejto stratégie je platforma MEB (z nem. Modularer E-Antriebs-Baukasten, čiže Modulárna platforma elektromobility), ktorú Volkswagen vyvíja od roku 2018.

Platformu MEB používa v elektrických modeloch viacerých značiek v rámci koncernu, vrátane e-SUV Škoda Vision E. Jej architektúra je zameraná na konsolidáciu elektronických ovládacích prvkov a zníženie počtu mikroprocesorov, na pokrok v uplatňovaní nových technológií na podporu riadenia a na zmenu spôsobu výroby automobilov koncernu VW.

Pozrite si4 dôvody, prečo si vás plne elektrický Volkswagen ID.4 získa

Pozornosť teraz vzbudil práve zámer VW v oblasti riadenia, presnejšie autonómnej jazdy štvrtej úrovne.

Jeden zo spôsobov, ako plánuje Volkswagen zaviesť systém autonómnej jazdy, sa líši od prístupu, ktorý zvolili iné automobilky. Napríklad systém plne autonómneho riadenia pre vozidlá Tesla je k dispozícii za paušálny príplatok, aktuálne vo výške 10 000 dolárov. Nie je to málo, preto aj Tesla naznačila, že uvažuje aj o systéme predplatného.

A práve touto cesto sa chce uberať Volkswagen. Majiteľ auta by si autonómne riadenie objednal ako službu a platil by relatívne nízku sumu za čas jeho používania, namiesto veľkej investície pri kúpe auta.

Člen predstavenstva VW Klaus Zellmer uviedol, že automobilka plánuje postaviť každé svoje vozidlo s plnou výbavou a zákazníci si budú môcť každú vlastnosť od VW „prenajať“ bez potreby rozsiahlej vstupnej investície.

ZDROJ | Volkswagen

Taký prístup už roky používajú výrobcovia hardvéru. Napríklad pri digitálnych pobočkových ústredniach výrobca dodáva unifikované karty, ale zákazníkovi odomkne len toľko portov, koľko si zaplatí. Alebo pri IP technológii softvérovo odomkne príslušný počet kanálov.

Volkswagen tvrdí, že môže so ziskom prenajímať samoriadiaci systém majiteľom svojich vozidiel už za 7 EUR za hodinu používania.

Má sa to umožniť prostredníctvom softvérových aktualizácií Over-the-Air (OTA), aké s obľubou využíva napríklad Tesla. Volkswagen sľúbil ich dostupnosť koncom tohto roka. Tesla takto v elektromobile Model S dokáže na diaľku nielen updatovať autopilota, ale „odomknúť“ aj vyššiu kapacitu batérie.

ZDROJ | VW

Systém pre autonómnu jazdu 4. úrovne bude vo vozidlách Volkswagen nainštalovaný už pri kúpe, ale nebude súčasťou predajnej ceny. Ak ho zákazník nebude chcieť, nemusí nič platiť. Ak bude mať záujem, systém sa aktivuje na diaľku a Volkswagen bude účtovať poplatky za jeho používanie. Pri predaji auta si ho nový majiteľ môže takisto zablokovať.

Pozrite siVolkswagen na Power day poodhalil tajomstvá budúcich batérií

Z poplatkov za služby s pridanou hodnotou chcú profitovať aj ďalšie automobilky a zďaleka to nekončí prenájmom autopilota. BMW napríklad uvažuje nad mesačným paušálom za vyhrievané sedadlá, General Motors ponúka navigáciu Maps+ za 15 USD mesačne a Mercedes chce účtovať poplatok za „zvukové kulisy“ imitujúce spaľovací motor pre svoj elektromobil EQS.

Podľa štúdie IHS Markit bude využívať aktualizácie softvéru OTA až 350 miliónov vozidiel vo svete do roku 2025. Je to dobrou správou pre mobilných operátorov v sieťach 4G a 5G, horšou správou je zraniteľnosť takýchto on-line pripojených áut zo strany hekerov a podobných „dobrodincov“. Bezpečnosť autonómnych áut z hľadiska IT bude rozhodne veľkou výzvou.

ZdrojTESLARATI

Komentáre k článku