Spoločnosť Alstom úspešne ukončila testovaciu prevádzku ekologického vlaku Coradia iLint na regionálnych tratiach Rakúskych spolkových dráhach (ÖBB).
Rakúsko sa tak po Nemecku stáva druhou európskou krajinou, ktorá bude používať platformu Coradia iLint ako ekologickú alternatívu k dieslovým vlakom. Prevádzku oficiálne schválilo Rakúske spolkové ministerstvo pre ochranu podnebia, životného prostredia, energetiky, mobility, inovácií a technológií.
Alstom predstavil svoj regionálny vlak bez emisií CO2 po prvý raz na výstave InnoTrans 2016 v Berlíne. Spoločnosť je jedna z prvých na svete, ktorá vyvinula osobný vlak poháňaný vodíkovou technológiou. Od roku 2018 spustil iLint komerčnú prevádzku v Nemecku.
ILint navrhli tímy Alstom v Salzgitteri (Nemecko) a v Tarbes (Francúzsko). Projekt sa od začiatku tešil z podpory Nemeckého ministerstva hospodárstva a mobility. Vývoj modelu Coradia iLint bol financovaný nemeckou vládou v rámci Národného inovačného programu pre technológiu vodíkových a palivových článkov (NIP).
Coradia iLint je prvý osobný vlak na svete poháňaný vodíkovým palivovým článkom, ktorý vyrába elektrickú energiu určenú na pohon.
Alstom je zároveň prvým svetovým železničným výrobcom, ktorý vyvinul nízkopodlažný osobný vlak poháňaný vodíkovými palivovými článkami. Predstavuje atraktívne riešenie pre trate, ktoré nie sú elektrizované, čo môže byť zaujímavé aj pre Slovensko, napríklad na neelektrifikovanej trati medzi Novými Zámkami a Hornou Nitrou. Jedinou emisiou pohonnej jednotky je vodná para.
Model Coradia iLint sa vyznačuje mnohými inováciami: premena čistej energie, flexibilné ukladanie energie v batériách, inteligentné riadenie hnacej sily a dostupnej energie. Je navrhnutý špeciálne pre použitie na neelektrifikovaných tratiach a umožňuje čistú a udržateľnú prevádzku vlakov pri zachovaní vysokej úrovne výkonu.
Viete, že…
trakčný systém Coradia iLint je postavený na palivových článkoch vyrábajúcich elektrinu z vodíka a kyslíka. Vlak je však vybavený aj Li-ion batériami – tam ukladá energiu vyrobenú rekuperáciou pri brzdení.
https://youtu.be/O3bUE9uHkqM
Odberatelia si nemusia robiť starosti so servisom, ani s infraštruktúrou na tankovanie vodíka. Alstom ponúka komplexný balík služieb pozostávajúci zo samotného vlaku, jeho údržby, ale aj celej vodíkovej infraštruktúry.
Alstom v Nemecku predal 41 týchto vlakov na vodíkový pohon. O túto technológiu sa zaujímajú aj ďalšie krajiny, ako napríklad Veľká Británia, Holandsko, Francúzsko či Taliansko.