Vodíkový kamión Nikola Motor prejde Európou na jednu nádrž

Elektrické dodávky aj elektrobusy sa už bežne vyrábajú, ale veľké nákladné vozidlá môžu mať problém s dojazdom. Dostatočne veľké batérie sa síce dajú kdekoľvek pohodlne umiestniť, no ich nabíjanie potrvá úmerne kapacite dlhšie, ako pri osobných autách.

Pozrite siNikola má 2,3 miliardy v objednávkach na kamión, ktorý nikto nevidel!

Vodík prepraví náklady

Tento háčik sa však dá elegantne obísť, ako ukázala americká spoločnosť Nikola Motors Company. Prednedávnom predstavila koncept kamiónového ťahača Nikola One poháňaného vodíkovými palivovými článkami. Presnejšie povedané, kamión poháňajú elektromotory napájané elektrinou vyrábaných v palivových článkoch.

nikola-motors1
ZDROJ | Nikola Motor Company

Takýto pohon má oproti čistému elektromobilu dve výhody – zvýšený dojazd a krátke tankovanie, ktoré trvá rovnako dlho ako tankovanie nafty, či benzínu. Najnovšia verzia vodíkového ťahača má názov Nikola One a podľa výrobcu prejde na jednu nádrž vodíka až 1200 míľ (asi 1931 km). Pritom výkon motora dosahuje až 1000 koní (746 kW).

S takýmto dojazdom nebude kamión odkázaný na príliš hustú sieť čerpacích staníc vodíka, ktorých je zatiaľ poskromne. Už sa to ale začína meniť a napríklad Nemecko ich výstavbu intenzívne podporuje.

Pozrite siNemecko bude mať celoštátnu sieť vodíkových čerpačiek ako prvé na svete

Možno inšpirovaná Teslou a jej nabíjacími stanicami Supercharger sa chce vo výstavbe vodíkových čerpačiek angažovať aj Nikola Motors. A nielen to, vodík chce aj elektrolýzou vyrábať pomocou elektriny z vlastnej solárnej elektrárne s výkonom 100 MW. V budúcnosti by takýchto solárnych fariem mohla mať niekoľko.

nikola-motors-graf
ZDROJ | Nikola Motor Company

Šéf Nikola Motor Company Trevor Milton oznámil, že v polovici budúceho roku vyberú miesto na stavbu výrobného závodu na vodík a od januára 2018 začne výstavba siete čerpacích staníc v USA a v Kanade.

Vodík poteší aj energetikov

Ako sme už mnohokrát konštatovali, vodík je veľmi zaujímavé palivo nielen pre dopravné prostriedky. Jeho spaľovaním nevznikajú žiadne toxické látky, ani skleníkové plyny, ale voda.

Zároveň vodík vyrábaný elektrolýzou poslúži ako úložisko elektriny vyrobenej v akýchkoľvek elektrárňach, nielen v slnečných, či veterných. Dobre by poslúžil ako stabilizačný prvok aj pri jadrových elektrárňach.

Pozrite siLietadlá na vodík prichádzajú, šetriť budú na zemi

Nikola Motor eviduje o svoj kamión enormný záujem, keďže dodnes získala predobjednávky na dodávku vozidiel vo výške 3 miliardy USD. Dodávky vozidiel majú pritom začať najskôr o tri roky. Pre zákazníkov ponúka zaujímavý leasingový program zahŕňajúci neobmedzené dodávky vodíkového paliva, záruku a pravidelnú údržbu počas 72 mesiacov.

Firma plánuje poskytovať zákazníkom bezplatne vodíkové palivo pre prvý milión míľ (1,6 mil. km). Milton akceptuje porovnávanie jeho firmy s Teslou, no nepovažuje ju za konkurenta. Elona Muska označil za priekopníka, ktorý „vydláždil cestu“ pre elektrické kamióny. Dodajme, že to platí aj o osobných elektromobiloch, ktorých boom vďaka Tesle začína.

ZdrojNikola Motor Company

Komentáre k článku