Vodíkové kamióny Hyundai XCIENT mieria do Európy

ZDROJ | Hyundai

Spoločnosť Hyundai Motor práve distribuuje do Švajčiarska prvých 10 kusov výkonných kamiónov XCIENT poháňaných palivovými článkami na vodík. Alpská krajina tak dostane prvé vodíkové ťažké kamióny pochádzajúce zo sériovej výroby na svete.

Pozrite siHyundai chystá autonómne kamióny. Má za sebou úspešné testy

In Cheol Lee, výkonný viceprezident a vedúci divízie úžitkových vozidiel v Hyundai Motor k tomu poznamenal, že XCIENT Fuel Cell je v súčasnosti už realitou, nie len projektom budúcnosti na rysovacej doske.

ZDROJ | Hyundai

Očakáva, že vybudovanie komplexného vodíkového ekosystému, v ktorom budú zásadné objemy prepravy zaisťované bezemisnými vozidlami, akým je XCIENT Fuel Cell, povedie k zmene paradigiem, ktoré odstránia emisie produkované automobilmi.

Podobné optimistické videnie má mnoho vodíkových nadšencov, vrátane súčasného ministra hospodárstva SR Richarda Sulíka. Zatiaľ sa však nachádzame v štádiu „jedna lastovička leto nerobí“, v prípade Slovenska, kde momentálne neexistuje žiadna stanica na tankovanie vodíka, ešte pred ním. Nejako však začať treba.

Hyundai chce po prvej desiatke dodať do Švajčiarska do konca roku 2020 celkovo 50 kusov kamiónov XCIENT a do roku 2025 plánuje uviesť na trh celkovo 1600 kusov týchto vozidiel. Na zmenu paradigmy to stačiť nebude, ale Hyundai v tom nie je sám. Potenciál vodíka v nákladnej (prípadne aj v osobnej) doprave vidia viaceré zavedené automobilky, nielen startupy ako Nikola Motor.

Pozrite siNikola bude mať vlastné vodíkové stanice

Po uvedení prvého sériovo vyrábaného elektromobilu s vodíkovým palivovým článkom  Hyundai Tucson (ix35) Fuel Cell, vodíkového SUV Hyundai Nexo, využíva teraz Hyundai desiatky rokov skúseností z vývoja technológií palivových článkov v segmente úžitkových vozidiel. Výsledkom je práve kamión s vodíkovým pohonom Hyundai XCIENT.

XCIENT je poháňaný dvoma palivovými článkami na vodík, každý s výkonom 95 kW, ktoré spolu dodajú výkon 190 kW. Sedem vodíkových nádrží ponúka celkovú skladovaciu kapacitu asi 32,09 kg vodíka, čo zaistí dojazd približne 400 km na jedno tankovanie.

Pozrite siMesiac s Hyundai KONA Electric. Oplatí sa kúpa elektromobilu?

Z tohto hľadiska ide trochu o sklamanie, pretože rovnaký, ba aj väčší dojazd ponúknu aj elektrické kamióny. Pritom jednou z výhod vodíka oproti batériovým elektromobilom je práve potenciálne dlhší dojazd. Pripravovaný elektrický ťahač Tesla Semi má napríklad poskytnúť dojazd podľa výbavy 300 až 500 míľ (480 až 800 km).

ZDROJ | Hyundai

Nedá sa však porovnať dĺžka tankovania vodíka s potrebnou dobou nabíjania, kde pri vodíku pôjde rádovo o jednotky minút, kým pri batériových pohonoch to budú minimálne desiatky minút.

Hyundai navyše plánuje vyvinúť vodíkový ťahač s dojazdom až 1 000 km na jedno tankovanie, čo je méta, na ktorú batérie v súčasnosti nedosiahnu.

ZdrojHyundai Motor

Komentáre k článku