Vodíkové autá môžu byť do roku 2025 za cenu benzínových, tvrdí BMW

ZDROJ | INSIDEEVs

Mnohé známe automobilky považujú elektromobily poháňané palivovovými článkami (anglická skratka FCEV = fuel cell electric vehicle je praktickým označením pre tento typ vozidiel) za slepú vývojovú vetvu. Prinajmenšom tvrdia, že ekonomické prostredie a technologická úroveň dnešnej doby nie sú priaznivé pre ich široké nasadenie.

Tento postoj dlhodobo prezentuje Tesla, ktorá stavila na batériové elektromobily, ale pridala sa aj Honda, ktorá pôvodne vkladala do vodíka nádeje. Koncern VW takisto presunul väčšinu prostriedkov z vývoja palivových článkov do elektromobilov na batérie, aj keď tento odklon nie je úplný. Audi, ktoré je súčasťou skupiny VW, sa však stále vývoju palivových článkov a vodíkových áut venuje.

Pozrite siNafta je „mŕtva“, vodík „zmrazený“. Honda sa zameria na elektromobily

Dôvodov, prečo je vodíkový pohon cestných vozidiel momentálne málo konkurencieschopný voči batériám, je viac. Veľmi slabá tankovacia infraštruktúra a vysoká cena paliva sú len niektoré z nich. Dosť podstatná je aj vyššia cena samotného auta FCEV.

ZDROJ | New Scientist

Podľa Dr. Jürgena Guldnera, viceprezidenta BMW pre vodík, sa to však čoskoro môže zmeniť. Tvrdí, že do roku 2025, najneskôr do konca desaťročia dosiahnu vodíkové autá cenovú paritu s bežne vyrábanými vozidlami so spaľovacím motorom.

Ak by sa to podarilo, mohlo by dôjsť k podstatnému rozšíreniu počtu vozidiel s vodíkovým pohonom, ktorých podiel na celkovej globálnej produkcii je dnes prakticky zanedbateľný. Rýchle tankovanie a dlhý dojazd totiž predstavujú oproti batériovým elektromobilom nezanedbateľnú výhodu, aj keď najnovšie elektromobily prekonajú na jedno nabitie bežne 500 kilometrov.

Zdá sa, že BMW je na strane fanúšikov vodíkového pohonu, pretože v roku 2022 plánuje uviesť na trh obmedzenú sériu verzie SUV X5 s palivovými článkami na vodík. Koncept tohto vozidla pod označením i Hydrogen NEXT prezentovalo BMW na vlaňajšom autosalóne vo Frankfurte.

Blok palivových článkov a elektronika sú namontované v prednej časti vozidla, kde by sa bežne nachádzal motor, a vodík je umiestnený v dvoch nádržiach. Jedna je  uložená pozdĺžne pod stredom vozidla a druhá priečne pod zadnými sedadlami.

Pozrite siToyota predstavila nový elektromobil na vodík Mirai. Tento už vyzerá k svetu!

Nádrže sú vyrobené z uhlíkových vlákien s plastovou vložkou a tankuje sa do nich približne päť až šesť kilogramov vodíka stlačeného na 700 barov. Nárazové čerpanie energie pri akcelerácii zaisťuje malá a výkonná Li-ion batéria, kam sa ukladá aj energia získaná rekuperáciou pri brzdení.

Dojazd súčasných prototypov je medzi 400 až 480 km, ale ďalší vývoj umožní predĺžiť akčný rádius na 560 km. Táto technológia sa zmestí aj do modelov BMW X6 a X7, ktoré majú rovnakú architektúru ako X5.

Podľa koncernu Shell bude v roku 2100 vodík pokrývať 25% spotreby energie v doprave a viac ako 10% spotreby v priemysle.ZDROJ | Shell

Jürgen Guldner v rozhovore pre The Telegraph povedal, že palivové články umožnia (BMW) vyrábať v priebehu dvoch desaťročí všetky autá s nulovými emisiami. Vodíkové autá pritom nevníma ako konkurenciu pre elektromobily s batériou, ale ako rozšírenie portfólia pre zákazníkov.

BMW však sleduje vývoj trhu a podľa Guldnera zareaguje v správnom čase. Dopyt po vodíkových autách ešte prakticky neexistuje, ale pomaly sa vyvíja. Automobilka chce byť preto pripravená a v predstihu znížiť náklady na výrobu dostupného produktu.

ZdrojThe Telegraph

Komentáre k článku