Vodíková Toyota FCV mieri aj na európsky trh. Porazí Teslu?

Nie pápežskejší, ako pápež, ale ekologickejší, ako elektrina môže byť v automobilovej doprave vodík. A veľkú perspektívu má vodík pri napájaní palivových článkov aj mimo automobilovej dopravy. Aktuálne Toyota odhalila skutočný dizajn svojej vodíkovej limuzíny FCV, ktorá príde na trh v roku 2015.

Toyota FCV sa prvýkrát objavila ako koncept na tokijskom autosalóne vlani a následne na CES 2014 v Las Vegas v januári tohto roku. Na najnovšej prezentácii pre médiá však Toyota odhalila aj ďalšie detaily pripravovaného vozidla. V Japonsku sa má predávať pred aprílom 2015 za cenu asi 7 miliónov jenov (50 400 EUR), na európsky a americký trh sa dostane v letných mesiacoch. Cena v týchto regiónoch zatiaľ stanovená nebola.

Pozrite si: CES 2014 | Toyota pobeží na palivové články

Toyota FCV

Zámerom Toyoty je komerčná výroba FCV od roku 2015.

Toyota má veľké skúsenosti vo výrobe hybridov a je aj investorom v automobilke Tesla Motors, ktorá je výrobcom slávnych elektromobilov. Vývoju palivových článkov sa venuje už dve desaťročia. Napriek značnej dávke exotiky má vodík šancu stať sa perspektívnym palivom. Jeho tankovanie trvá podobne krátko ako tankovanie benzínu, či nafty ( v prípade Toyoty FSV sa nádrž naplní za 3 minúty) a umožňuje dlhý dojazd.

Stlačený vodík má vyššiu energetickú hustotu ako súčasné akumulátory. Výrobca v tlačovej správe udáva dojazd vodíkovej Toyoty až 700 km, ale ide o číslo v ideálnych podmienkach. Na CES 2014 uviedla Toyota dojazd FSV 483 km, čo tiež nie je zlé.

Počiatočným hendikepom ale bude nedostatok čerpacích staníc na vodík. S podobným problémom bojujú aj elektromobily, kde však nabíjacie porty už postupne pribúdajú a batérie sa dajú v núdzi za pár hodín dobiť aj z elektrickej zásuvky.

Vodík má však mimoriadny potenciál. Prečo? V budúcnosti sa môže stať v oblasti palív plnohodnotnou a navyše ekologickou náhradou za ropu. Pri jeho spaľovaní vzniká len voda, z ktorej sa vodík elektrolýzou najčastejšie vyrába. Dá sa prepravovať potrubím, aj cisternami a hlavne sa vďaka zásobníkom môže stať výborným akumulátorom energie. To je žiaduce hlavne pri výrobe elektriny z nestabilných zdrojov ako sú veterné a solárne elektrárne, ale aj v prípade jadrových elektrární, kde nie je vhodné príliš regulovať činnosť reaktorov v čase nízkeho odberu v sieti.

Palivové články na vodík sa tak môžu stať zaujímavou odnožou výroby elektrickej energie nielen v automobiloch, ale aj v domácnostiach.

Zdroj a foto: Toyota

Komentáre k článku