Vo Švédsku majú bezdrôtové nabíjanie kamiónov zabudované do vozovky

ZDROJ | Smartroad Gotland

Konzorcium Smartroad Gotland zavádza skúšobnú prevádzku inteligentnej cesty vo švédskom meste Visby. Tá dokáže poháňať elektromobily a zároveň nabíjať ich batérie. Projekt ukáže, či má vôbec význam uvažovať o podobnom spôsobe budovania cestnej infraštruktúry.

Projekt Smartroad Gotland je prvý bezdrôtový elektrický cestný systém (ERS) pre nákladné vozidlá a autobusy na verejných komunikáciách. ERS podporuje prenos elektrickej energie do vozidiel za jazdy a má potenciál zvýšiť energetickú účinnosť so zníženou potrebou batérií.

Skúšobný úsek trasy má 1,6 km a nachádza sa 4,1 km medzi letiskom a centrom Visby. Prototypy elektrického autobusu a kamiónu sa testujú od začiatku tohto roka. Na tomto úseku sa budú bezdrôtovo napíjať, prebytok energie sa využije na dobíjanie batérií.

Minulý mesiac sa konzorciu podarilo nabiť prototyp špeciálneho kamiónu, zatiaľ len v stacionárnom režime. Plne elektrický 40-tonový kamión s prívesom bol vybavený piatimi 20 kW prijímačmi, ktorý sa dokázal počas státia nabíjať s účinosťou zhruba 90 %. Test sa uskutočnil v zimných podmienkach s teplotami okolo 0 °C. Bežný osobný elektromobil by bol, prirodzene, vybavený len jedným takýmto prijímačom.

Pozrite siAká je ekonomika elektromobilov? Tesla sa nedá zahanbiť

Systém dynamického bezdrôtového prenosu energie (DWPT) sa skladá z troch kľúčových prvkov: cievky (prenášajúcej energiu) do prijímača na vozidle a riadiacej jednotky riadiacej proces.

Výsledky ukázali, že systém úspešne nabíjal elektrický kamión pomocou bezdrôtového prenosu energie. Systém bol aktivovaný a diaľkovo kontrolovaný, čo umožňuje správu všetkých dôležitých parametrov nabíjania a merania.

ZDROJ | Smartroad Gotland

Zatiaľ nie je jasné, či sa takýto spôsob napájania a nabíjania elektromobilov uplatní v praxi. V hre sú mimoriadne vysoké náklady do infraštruktúry, no aj zavedenie jednotného štandardu, aby sa raz nestalo, že elektromobil z jednej krajiny nebude schopný dobíjania v druhej. Ďalšou prekážkou môže byť nízka efektivita takéhoto spôsobu prenosu energie pri pohybujúcich sa vozidlách.

Smartroad Gotland je unikátny demonštračný projekt, ktorého cieľom je získavanie poznatkov pre budúce elektrické cesty. Jej indukčná technológia má byť kompatibilná so všetkými typmi elektromobilov. Projekt je financovaný Švédskou správou dopravy (Trafikverket) ako súčasť elektrického plánu cestnej premávky švédskej vlády na zníženie emisií CO2 z ťažkej dopravy.

ZdrojSmartroad Gotland,Green Car Congress

Komentáre k článku