Vesmírna turistika na ruský spôsob: vyššie, ale nie lacnejšie

Ak ponecháme bokom už zavedenú vesmírnu spoločnosť SpaceX, o vesmírnych turistov majú záujme mnohé súkromné spoločnosti. Ani SpaceX, ani tí ostatní síce zatiaľ s ľudskou posádkou neleteli, ale to sa zmení už zrejme tento rok.

Pozrite siSpaceX Crew Dragon úspešne zakotvila na ISS. Otvára novú éru

Len v USA sa na myšlienku vesmírnej turistiky zameriava viacero spoločností. Okrem SpaceX, ktorá už má na translunárnu misiu reálneho záujemcu, sa „skutočnými“ cestami do vesmíru, resp. minimálne na obežnú dráhu Zeme, zaoberá napríklad Bigelow Aerospace. Táto spoločnosť plánuje na orbite postaviť vlastnú vesmírnu stanicu, na ktorej budú okrem turistov pobývať aj vedci.

Zoznamka s vesmírom

Ďalšie firmy majú „trochu“ miernejšie ambície a turistov chcú prepravovať len na hranicu vesmíru v rámci suborbitálnych letov. Najďalej sú v tomto úsilí Virgin Galactic a Blue Origin, ale so svojou lietajúcou štartovacou platformou už vzlietla aj spoločnosť Stratolaunch.

ZDROJ | SPACE

Aj tieto tri spoločnosti majú v budúcnosti ambíciu lietať až na obežnú dráhu (hoci predbežne len s družicami), ich primárnym cieľom je dopravovať vesmírnych turistov na takzvanú suborbitálnu dráhu. Tá má hyperbolickú trajektóriu, ktorej vrchol sa nachádza vo výške rádovo 100 kilometrov. V hornej časti letu budú turisti zažívať pocit beztiaže a budú sa môcť kochať pohľadmi na zakrivený horizont a výhľad na planétu s čiernou oblohou nad hranicou stratosféry.

Pozrite siNajväčšie lietadlo na svete otvára bránu do vesmíru

Záujemcov o takéto krátke výlety – celá paráda má trvať podľa typu štartu 15 minút až dve hodiny – je dostatok už pred spustením reálnej prevádzky, čo motivuje ďalšie subjekty. Jedným z nich je aj ruská súkromná spoločnosť «КосмоКурс» (KosmoKurs).

Blue Origin na ruský spôsob?

KosmoKurs plánuje vynášať jednostupňovou nosnou raketou kabínu so šiestimi turistami a siedmym inštruktorom na suborbitálnu dráhu s vrcholom vo výške až 200 kilometrov. Podobne ako New Shepard od Blue Origin má nosič KosmoKursu po štarte vertikálne pristávať a má byť desaťnásobne použiteľný.

Pozrite siĎalší úspešný štart Blue Origin priblížil vesmírnu turistiku

Podľa pôvodných predstáv mala kabína s pasažiermi pristávať na padákoch, tak ako v prípade kapsuly Blue Origin, ale nedávno generálny riaditeľ KosmoKursu Pavel Puškin oznámil, že firma v budúcnosti hodlá pristávať motoricky. Výhodou motorického pristávacieho manévru je pristátie s vysokou presnosťou na určenom mieste.

Vo vyvíjanej „kozmickej“ lodi bude 16 raketových motorov pre pristátie, pričom kabína dokáže bezpečne pristáť aj so štyrmi funkčnými motormi.

https://www.youtube.com/watch?v=FXKMvpKmejo

Prvé lety až v roku 2025

KosmoKurs chce vybudovať prvý súkromný kozmodróm a suborbitálny kozmický komplex na území Nižgorodskej oblasti – Nižný Novgorod s 1,25 miliónom obyvateľov je piate najväčšie ruské mesto. Projekt v hodnote 2,6 miliardy rubľov (asi 34,7 milióna eur) by mal byť zrealizovaný do roku 2025. Rakety majú používať ekologicky čisté palivo na báze etanolu a kyslíka.

Podľa generálneho riaditeľa KosmoKursu Pavla Puškina má byť v prvej fáze na kozmodróme vybudovaný objekt na skúšanie nových motorov. Do roku 2023 má byť dokončená prvá etapa výstavby kozmodrómu, čo umožní začať skúšobné lety. Celý komplex kozmodrómu bude spustený do prevádzky v roku 2025.

ZDROJ | KosmoKurs

Cena letenky sa má pohybovať v intervale 200 až 250 tisíc USD, čo korešponduje s avizovanou cenou letenky Virgin Galactic. Celý let má trvať len štvrť hodiny, podstatne kratšie, než plánuje Virgin Galactic. Rozdiel je však spôsobený rýchlym vertikálnym štartom, pri ktorom sa, na rozdiel od lietadlového nosiča, nedá (alebo nemusí) vytvárať „folklór vesmírnej predohry“. Pri raketopláne odhadzovanom z lietadla má trvať celá misia viac ako 2 hodiny.

Pozrite siVirgin Galactic vraj pošle ľudí do vesmíru už do Vianoc. Skutočne?

Dosiahnutá výška 180 až 220 km však má byť až 2x väčšia ako pri vesmírnych zájazdoch Virgin Galactic aj Blue Origin. Z tohto dôvodu si pri návrate turisti užijú pobyt v beztiažnom stave zhruba počas šiestich minút. V pomere k dĺžke letu nepôjde o lacný špás, ale vzhľadom na náklady je cenovka adekvátna. Otázne je však načasovanie projektu. V roku 2025 bude vesmírna turistika podstatne ďalej, než dnes a konkurencia už bude záujemcov možno dopravovať aj na pobyty v skutočnom vesmíre.

ZdrojKosmoKurs

Komentáre k článku