Vedeli ste, že Toyota je priekopníkom v elektromobiloch?

ZDROJ | Toyota

Toyota nie je len významnou automobilkou predávajúcou modely so spaľovacími motormi, už pred viac ako 50 rokmi predstavila svoj prvý elektromobil. Práve táto značka v roku 1996 predstavila prvé elektrické SUV – Toyota RAV4.

Dnes sa tomu nechce veriť, ale koncom druhého tisícročia ešte neboli motoristi pripravení na jazdenie v elektromobiloch. Napriek silnému znečisteniu v japonských veľkomestách mnohých od kúpy odrádzala vysoká cena a krátky dojazd. Toyota má množstvo modelov na elektrický pohon, o ktorých ste zrejme vôbec nepočuli.

Vývoj elektromobilov sa v Toyote datuje už do roku 1968, práve vtedy totiž začali jej výskumníci pracovať na elektrickej trojkolke. Využitie malo nájsť na jazdy malé vzdialenosti z domu, resp. stanice metra na pracovisko, školu, alebo obchodného centra.

Pozrite siToyota má kompaktný systém na elektrinu z vodíka

Toyota Comutter upútala pozornosť na tokijskom autosalóne v roku 1970. Poháňali ju olovené akumulátory umiestnené nad predným kolesom. Konštrukcia vozidla bola z plastu s posuvnými dvermi. Namiesto tachometra mal vodič k dispozícii len indikátor stavu nabitia batérie. Comutter dosiahol rýchlosť do 40 km/h.

O takmer dvadsať rokov ukázala Toyota, opäť na tokijskom autosalóne, koncept dvojmiestneho elektrického mikromobilu EV-30. Po prvý raz sa použili zinkovo-brómové akumulátory s napätím 106 V. Elektromobil sa dal nabíjať z elektrickej siete, indukčný motor mal výkon 5,5 kW, dosiahol maximálku 43,4 km/h a dojazd do 165 km.

Toyota eComZDROJ | Toyta

V roku 1997 bolý predstavený prototyp dvojmiestneho mestského vozidla eCom. Mal 2,78 m na dĺžku a hmotnosť 770 kg. Poháňal ho elektromotor na striedavý prúd spojený s jednostupňovou automatickou prevodovkou. Maximálny krútiaci moment bol 76 Nm. Vozidlo sa napájalo 24 V Ni-MH (nikel-metal-hydridovými) batériami s celkovým napätím 288 V a kapacitou 28 Ah. Tie Toyota vyvinula v spolupráci s Panasonicom. Dojazd tohto sympaťáka bol do 208 km, maximálna rýchlosť bola viac ako 100 km/h.

Aj v 90. rokoch pokračovala Toyota, popri vývoji prvého sériovo vyrábaného hybridného automobilu na svete Priusu, na vývoji elektromobilov. Jej výskum sa zameriaval na lítiovo-iónové batérie, ktoré významne prevyšovali účinnosť olovených a boli aj ľahšie.

Toyota RAV4 EVZDROJ | Toyota

V roku 1996 prišiel na trh prvý SUV elektromobil RAV4. Poháňal ho synchrónny elektromotor s maximálnym výkonom 67 koní. Ni-MH batérie sa skladali z 24 modulov, poskytovali 288 V a mali viac ako 450 kg. Plné nabitie pomocou 6,6 kW nabíjačky na 220 V trvalo vyše 5 hodín. Dojazd RAV4 bol 153 km, maximálna rýchlosť 125 km/h, na stovku zrýchlilo za viac ako 17 sekúnd.

V októbri 2003 na 37. tokijskom autosalóne predstavila Toyota prototyp konceptu PM (Personal Mobility). Jednomiestne vozidlo zaujalo aerodynamickou karosériou s variabilnou geometriou. Inováciou bol rázvor kabíny – so zvyšujúcou sa rýchlosťou sa znižovala jeho výška. Okolo sci-fi konštrukcie bolo umiestnených zhruba 2 500 LED diód, ktoré naznačovali blížiaci sa prielom v technológii osvetlenia automobilov.

Toyota PMZDROJ | Toyota

Toyota neúnavne prinášala ďašie návrhy elektromobilov. V roku 2007 predstavila koncept FT-EV II (Future Toyota Electric Vehicle II). Karoséria ponúkala dĺžku 2,73 m, šírku 1,68 m a rázvor náprav 1,9 m.

Toyota FT-EV IIZDROJ | Toyota

Z ďalších modelov môžeme spomenúť netradičný koncept mestského vozidla i-Road pre 2 osoby…

ZDROJ | Toyota

či edukačnú hračku Camatte Hajime určenú pre deti.

ZDROJ | Toyota

Ako môžete vidieť, Toyota venovala nemálo úsilia a ľudských či finančných zdrojov do elektromobilov. Koncern chce už v roku 2025 ponúkať viac než 70 elektromobilov, minimálne 15 z nich bude na batériový pohon.

ZdrojTlačová správa

Komentáre k článku