V Turci rozbiehajú taxislužbu bez emisií

V poslednom čase sa objavili analýzy porovnávajúce uhlíkovú stopu elektrických áut a hybridov nabíjateľných zo zásuvky s dieselovými a benzínovými autami, z ktorých ekologické autá nevychádzajú úplne dobre.

Presné výpočty s diskutabilnými číslami

Medzi najnovšie patrí štúdia nemeckého autoklubu ADAC robená v spolupráci s Výskumným  centrom energie a životného prostredia v Heidelbergu. Argumentuje sa tým, že elektrické auto treba predsa najprv vyrobiť (tie „fosílne“ však tiež nerastú samé) a keď sa na jeho pohon použije elektrina z „nečistých“ zdrojov, je to úplne zle.

Pozrite siBoom elektromobilov vyvoláva aj otázniky

Celé to vyzerá ako „dobrý pokus“ fanúšikov tradičných pohonov. Pretože benzínové a dieselové motory nielenže treba takisto vyrobiť, ale keďže sú neporovnateľne zložitejšie ako elektromotory, je ich výroba oveľa náročnejšia. Áno, rozdiel je vo veľkosti batérie, ale nielen tam.

ZDROJ | eAlpha

No a stanovenie energetického mixu, kde sa kalkuluje s vysokým podielom uhoľných elektrární tiež nie je časovo nemenné a v rôznych krajinách sa líši. Nezabúdajme, že „bezuhlíkovú“ elektrinu produkujú aj jadrové elektrárne a jej podiel na Slovensku po dokončení Mochoviec výrazne stúpne.

ZDROJ | eAlpha

Bez ohľadu na spomínané súvislosti je (či skôr bude) elektromobilita výrazným prínosom pre kvalitu ovzdušia v mestách. Exhaláty spaľovacích motorov to nie sú len emisie CO2 , ale aj ďalších plynov a pevných častíc. A nezabúdajme ani na hluk, ktorý elektromobily produkujú na výrazne nižšej úrovni.

Na elektrinu v Martine

To, že emisie spojené s výrobou elektromobilov, prípadne s výrobou elektriny nie sú lokálne, sa počíta. V mestách môžu byť zaujímavým prínosom hlavne elektrická taxislužba, keďže taxíky najazdia viac kilometrov, než súkromné vozidlá. Jednu z prvých elektrických taxislužieb u nás chystá spoločnosť ALPHA GALAXY v Martine.

Pozrite siNissan LEAF je na Slovensku, ceny budú ako u predchodcu

Firma 29.6. 2018 predstavila trojicu nových elektro taxíkov Nissan Leaf 2.0, ktoré by sa mohli stať ideálnym prostriedkom na mestskú prepravu namiesto používania vlastného auta. Každý z týchto elektro taxíkov má ambíciu ušetriť ovzdušiu minimálne jednu tonu emisií mesačne.

ZDROJ | eAlpha

Prvé tri elektro taxi sú len začiatkom, firma chce postupne v rámci obnovy vozového parku nahradiť elektromobilmi všetky svoje taxíky.

ZDROJ | HOPIN

Elektrická taxislužba má byť spustená v Martine a okolí v týchto dňoch. Pôjde o prvú bezemisnú taxislužbu v Turci a druhú na Slovensku. Výhody elektrického pohonu využívajú už viaceré taxislužby s označením „eko“, či „eco“, spoliehajú sa však na vozidlá s hybridným pohonom.

Pozrite siHOPIN TAXI niečo chystá, mení meno na HOPIN

Pri prezentácii nových elektrických taxíkov Alpha bol zároveň verejne oznámený príchod aplikácie HOPIN do Martina. Cez ňu si budú môcť zákazníci taxík objednať a pri takejto objednávke získajú aj nižšiu cenu prepravy s nulovým štartovným poplatkom.

Verme, že elektrická taxislužba sa postupne rozšíri aj v ďalších mestách a prispeje tak k zlepšeniu životného prostredia. Zároveň poslúži aj ako názorná ukážka komfortu, ktorý prináša elektromobilita.

ZdrojeAlpha

Komentáre k článku