V Texase vyrážajú na cesty autonómne autá Drive.ai. Sú iné ako doteraz

Drive.ai v pondelok oznámila spustenie pilotného projektu testovania autonómnych áut na predmestí Dallasu vo Friscu, v Texase. Flotila pozostáva z modifikovaných vozidiel Nissan NV200, ktoré sú určite najnápadnejšími autami, aké môžete na cestách stretnúť.

Ako školský autobus

Nielen kvôli výraznému nápisu „Samojazdiace auto Drive.ai“ na oranžovo-modrej karosérii. Najviac pozornosti upútajú štyri LED obrazovky, umiestnené po všetkých stranách auta – jedna na kapote, dve nad oboma prednými kolesami a jedna na zadnej strane, ktoré slúžia na zobrazovanie rôznych návestí, informácií a grafiky. Nahrádzajú tak neverbálnu komunikáciu vodiča s chodcami a ostatnými účastníkmi cestnej premávky.

Pozrite siAutonómna doprava od Drive.ai bude už v júli realitou vo Friscu

Ako uviedol Sameep Tandon, spoluzakladateľ a šéf Drive.ai, obrazovky počas jazdy, alebo na ceste k vyzdvihnutiu pasažierov zobrazujú správy, ktoré vyjadrujú úmysly autonómneho auta.

ZDROJ | Drive.ai

Nazýva sa to „interakcia človek-robot“, alebo „rozhranie človek-stroj“. Jeho cieľom je nahradiť gestá, alebo slovnú komunikáciu, ktorú často používajú ľudia v pozícii vodiča, aby oznámili ostatným svoje zámery.

Pozrite siDrive.ai chce autonómne autá – samoukov

V databáze správ, ktoré vozidlá ukazujú na obrazovkách je viacero informácií, ktoré sa menia v závislosti od dopravnej situácie, ale aj od toho, či sedí za volantom človek, alebo riadi autopilot.

“Waiting” (čakanie) sa zobrazuje na predných a bočných obrazovkách, “Crossing” (prechádzanie, križovanie) sa ukazuje sa na zadnej strane s pohyblivou grafikou pešej chôdze, keď auto zastane pred prechodom pre chodcov.

ZDROJ | Drive.ai

“Entering / Exiting” (nastupovanie/vystupovanie) signalizuje na všetkých obrazovkách spolu s pohyblivou grafikou, že sa v okolí vozidla objavia osoby. Pokiaľ auto funguje v režime manuálneho riadenia, všetky obrazovky signalizujú tento stav nápisom “Human Driver”  (ľudský vodič). Kým táto informácia je pre chodcov a iných vodičov málo relevantná, iné môžu poslúžiť na zlepšenie bezpečnosti premávky.

Obnovenie dôvery

Autonómne minivany Drive.ai jazdia po uliciach vo Friscu už od januára a testujú aj jazdu bez človeka za volantom. Firma spolupracuje s miestnymi úradmi a orgánmi polície pri príprave pilotného projektu. V rámci neho budú štyri vozidlá jazdiť vo vyhradenej oblasti o ploche dvoch štvorcových míľ (5,18 km2).

https://www.youtube.com/watch?v=YJe8ELIU7_E

„Zmyslová“ výbava autonómnych áut zahŕňa 10 kamier, štyri LiDARy a radarový systém, všetko od externých dodávateľov. Samotný mozog autopilota, palubný počítač so softvérom pre vnímanie, plánovanie pohybu, rozhodovanie a mobilná aplikácia, sú však vyvinuté v Drive.ai, povedal Tandon.

Vozidlá môžu byť ovládané aj vzdialeným operátorom z pracoviska umiestneného v blízkosti testovacej zóny. Využíva sa pritom spojenie cez mobilný internet prostredníctvom „modemu s trojitou redundanciou“, čo by sa dalo interpretovať, ako trojnásobne zálohované pripojenie.

ZDROJ | Drive.ai

Ide o núdzové riešenie v prípade krízovej situácie a Tandon dúfa, že diaľkové riadenie bude použité len v krajnom prípade.

Pozrite siAutonómne autá brázdia kalifornské cesty vo veľkom. Na čele je Waymo a GM

Firma chce však vybudovať, či skôr obnoviť dôveru ľudí v autonómne autá. Tá bola značne narušená pri marcovej tragickej dopravnej kolízii testovacieho auta Uberu v Arizone. Uber však plánuje obnoviť svoje testovacie jazdy autonómnych áut už čoskoro a v hre je niekoľko ďalších spoločností, ako Waymo, NuTonomy, Lyft, Aptiv, alebo Voyage, ktoré na testovaní intenzívne pracujú.

Drive.ai chce, aby sa ľudia cítili bezpečne, keď uvidia, že prichádza auto bez človeka za volantom. Prispieť k tomu má aj pestrofarebná karoséria a sada digitálnych obrazoviek. Odhliadnuc od toho, že takýmto, trochu umelým spôsobom nainštalované displeje by pri sériových vozidlách neuspeli, s interaktívnou komunikáciou áut s chodcami uvažujú aj ďalší výrobcovia.

ZdrojDrive.ai

Komentáre k článku