V bratislavskej MHD sa rozbehol pilotný projekt smart mobility

ZDROJ | Mária Gališinová

Strojnícka fakulta s Fakultou informatiky a informačných technológií STU spustili projekt inteligentnej smart mobility priamo v MHD. Ďalším mestom v projekte bude Žilina v spolupráci so Žilinskou univerzitou. O čo ide?

Projekt inteligentnej smart mobility budúcnosti realizuje výskumný tím oboch fakúlt, Automotive Innovation Lab, ktorý vedie doc. Ľuboš Magdolen. Po úspešnom predstavení autonómneho vozidla na Slovensku v júni 2020, je tento projekt ďalším logickým krokom. Jeho výsledky budú slúžiť na rozvoj inteligentnej mobility na Slovensku.

Automotive Innovation Lab sa venuje novým technológiám, ktoré posúvajú možnosti využitia umelej inteligencie a smart technológií v doprave, ale i v automotive sektore.

Siemens na zber dát poskytol kľúčový komponent Scaptor. Slúži na zber dát z lidaru, kamier, GNSS systémov a prevádzkových informácií vozidiel.

Použitá technológia dokáže v reálnom čase synchronizovane zbierať údaje z lidaru, 7 kamier rýchlosťou 60 fps, údajov o polohe vozidla (s presnosťou 14 mm) a prevádzkových údajov z vozidla zo zbernice CAN v kapacite desiatok TB denne. Zozbierané dáta sa analyzujú a vyhodnotia z pohľadu statickej (dopravné značenie, budovy) a dynamickej infraštruktúry (chodci, dopravné prostriedky, zvieratá).

Marek Galinski je hlavný sofvérový inžinier projektu.ZDROJ | Mária Gališinová

„Tieto údaje nám umožnia odhaliť, čo všetko je potrebné na to, aby takáto autobusová linka v budúcnosti mohla jazdiť v autonómnom režime, a najmä nám odhalia všetky riziká, ktoré vyplývajú z jej skutočnej trasy v Bratislave,“ vysvetľuje Ing. Marek Galinski, hlavný softvérový inžinier projektu z FIIT STU.

Pozrite siČo je to LiDAR? Nielen vylepšený „zrak“ pre autonómne autá

Prvá fáza začala 9. apríla keď sa potrebné technológie nainštalovali na autobus linky č. 144, ktorá premáva na trase z Koliby na Kamzík. Na druhý deň začal tento hi-tech autobus premávať ako normálna linka. Počas dvoch dní sa overila funkčnosť systémov, zber dát fungoval na 100 %.

Druhá fáza bude prebiehať od 16. do 18. apríla 2021, keď bude realizovaný rovnaký zber údajov na električke č. 1 v Bratislave. Tretia fáza sa uskutoční v Žiline na autobusovej linke číslo 30. V tomto prípade pomôže Žilinská univerzita.

„Využitie autonómnych systémov v dopravných prostriedkoch je budúcnosť hlavne z hľadiska bezpečnosti prevádzky vozidiel, či už sú to autobusy alebo osobné automobily. Pri zvyšujúcej sa frekvencii vozidiel na cestách, využitím práve týchto systémov dokážeme zabezpečiť  aj vyššiu bezpečnosť premávky,“ vysvetlil Ing. Ján Danko, technický manažér projektu zo Strojníckej fakulty STU.

ZDROJ | Mária Gališinová

Realizáciu projektu umožnili Dopravný podnik Bratislava, Ministerstvo dopravy a výstavby SR a mesto Bratislava. Vysokorýchlostné dátové prenosy počas zberu údajov sú realizované v partnerstve s Orange, technologickým partnerom je Siemens.

ZdrojTlačová správa

Komentáre k článku