Už to začalo? Nedostatok čipov zdražuje autá

Globálny nedostatok polovodičov začína vystrkovať pazúre. Už v minulom roku riešili producenti notebookov a inej techniky oklieštené dodávky čipov, teraz hlásia oveľa väčšie problémy automobilky.

Určite ste zaregistrovali dočasné obmedzenie výroby v slovenskom Volkswagene. Nie je jediný, na celom svete nastávajú zlé časy. Po tom, ako pandémia spôsobila prepad dopytu po nových automobiloch, namiesto navýšenia produkcie v tomto roku budú mnohé koncerny radi, ak si zachovajú čísla z minulých rokov.

Jessica Caldwell, šéfka spoločnosti Edmunds, uviedla, že v USA už zhruba 13 % ľudí zaplatilo za nový automobil viac, ako doteraz bežne stál. Minulý rok to bolo 8 %. Ceny vozidiel stúpajú, ale vďaka nedostatku čipov sa tento trend ešte zdôrazní.

Prečo je tomu tak, nie je ťažké uhádnuť. Ak si má výrobca vybrať, do ktorého modelu umiestni nedostatkové komponenty, nebude vyberať tie najlacnejšie, ale naopak – vloží ich do prémiových modelov. Rovnako postupujú výrobcovia počítačov, aj preto je teraz problém kúpiť základné verzie notebookov.

Pozrite siNa Slovensku sme kúpili 4x viac elektromobilov, celkovo je však smiešne číslo

Cena nových Fordov stúpla o 1 900 dolárov, čo je viac ako priemerný rast v priemysle v roku 2019. General Motors uviedol, že jeho SUV-čka stoja v priemere o 20 % viac, ako stáli v roku 2020.

Ceny automobilov sa budú zvyšovať aj ďalej, pretože nedostatok čipov stále nestíha pokryť dopyt. Ford a Volkswagen už zverejnili, že v tomto štvrťroku očakávajú ešte väčšie obmedzenia výroby. Ford vyrobí až o polovicu menej vozidiel ako plánoval. „Určite sme v krízovom režime,“ povedal CEO Volkswagenu, Herbert Diess.

Okrem drahších vozidiel budú mať motoristi zúženú ponuku doplnkovej výbavy. Naposledy sme sa o tom v redakcii presvedčili aj my, keď sme pri testovaní Renault Arkana zistili, namiesto 10,2″ displeja bude dočasne možné vybrať si len 7″ uhlopriečku.

Nedostatok čipov sa postupne prejavuje aj na vyšších cenách ojazdených automobilov. Vyššie predajné ceny nových vozidiel spojené s nízkou skladovou zásobou znamenajú, že sa viac ľudí obracia na trh s jazdenkami, čo spôsobuje zvýšený dopyt nad ponukou.

V súčasnosti je teda situácia neprehľadná a ťažko sa odhaduje ďalší vývoj. Na jednej strane končí pandémia koronavírusu, ľudia chcú chodiť von a užívať si „slobodu“. Mnohí odložil nákup nového vozidla na tento rok, kedy ich zrejme zaskočí oklieštená ponuka automobilov.

ZdrojThe Verge

Komentáre k článku