UPS nasadí 150 futuristických lietadiel eVTOL

ZDROJ | Beta Technologies

UPS sa chystá nasadiť vo svojich doručovacích službách elektrické lietadlá s kolmým štartom a pristávaním (eVTOL) s nulovými emisiami. Očakáva sa, že ich začne využívať od roku 2024 na časovo citlivé zásielky, pričom štartovať a pristávať budú na miestach v skladoch spoločnosti UPS.

Pozrite siAerotaxík SkyDrive má za sebou úspešný pilotovaný test

UPS a jej dcéra UPS Flight Forward za týmto účelom uzavrela dohodu s firmou Beta Technologies z amerického Vermontu na nákup lietadiel Alia-250. Firma očakáva, že od roku 2024 prevezme prvých 10 lietadiel s možnosťou nákupu až 150 kusov.

Dobíjaciu stanicu Beta je možné používať aj pre nabíjanie elektromobilov. ZDROJ | Beta Technologies

Kuriérska spoločnosť plánuje použiť pilotované lietadlá eVTOL na prepravu urgentných dodávok, ktoré by inak boli odkázané na malé konvenčné lietadlá. Podľa zakladateľa a generálneho riaditeľa spoločnosti Beta Kylea Clarka plne elektrické lietadlá s kolmým štartom a pristátím majú podstatnú výhodu. Nie sú odkázané na letiská, takže môžu vzlietnuť a pristávať priamo na budovách spoločnosti UPS, navyše bez hluku a emisií tradičných lietadiel.

ZDROJ | Beta Technologies

UPS bude tiež využívať modulárne nabíjacie stanice spoločnosti Beta, ktoré lietadlo rýchlo dobijú za menej ako hodinu. Alia-250 bude mať dolet asi 460 kilometrov, vyvinie cestovnú rýchlosť až 270 km/h a bude disponovať nákladovým priestorom 5,6 m3, v ktorom odvezie až 635 kilogramov užitočného zaťaženia.

ZDROJ | Beta Technologies

Lietadlo Alia-250 má zaujímavú koncepciu a elegantný dizajn inšpirovaný tvarom rybáka dlhochvostého. Ide o hybrid medzi dronom a klasickým lietadlom. Má pevné krídla so štyrmi veľkými rotormi na kolmý štart/pristátie. Rotory sa počas letu stiahnu tak, aby minimalizovali odpor vzduchu, a let na krídlach potom zaisťuje jediná tlačná vrtuľa v zadnej časti stroja.

ZDROJ | Beta Technologies

Beta Technologies zatiaľ prototypy Alia-250 stále testuje, pričom využíva pilota, aby sa skrátil proces certifikácie. V budúcnosti by však mali lietať aj v autonómnom režime. Pri testovacích letoch stroj dosiahol výšku 8 000 stôp (vyše 2,4 km) a preletel vzdialenosť 260 km.

Pozrite siAscendance verí namiesto elektrických lietadiel hybridom

UPS očakáva, že jej nová flotila prinesie úžitok poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, malým a stredným podnikom a ďalším spoločnostiam v menších komunitách. Lietadlá budú na jednej linke lietať buď na jednej dlhej trase, alebo na sérii krátkych trás.

Kontrakt s UPS je už treťou významnou zákazkou Beta Technologies. Už skôr uzavrela dohodu s United Therapeutics, ktorá plánuje pomocou lietadiel prevážať ľudské orgány na transplantáciu. Beta má tiež významné kontrakty s americkými vzdušnými silami prostredníctvom programu Agility Prime, ktorý môže využiť ich lietadlá na vojenské logistické aplikácie.

ZdrojeVTOL

Komentáre k článku