UPS a Wingcopter pracujú na novej generácii kuriérskych dronov

ZDROJ | Wingcopter

Pre automatizované doručovanie balíkov vzdušnou cestou sú nevyhnutnosťou stroje s vertikálnym štartom a pristávaním (VTOL). Lenže takéto štvor- a viacvrtuľové drony majú svoje nevýhody. Medzi hlavné patrí vysoká hlučnosť, pomerne nízka rýchlosť a krátky dolet, ako aj problematické lietanie v silnejšom vetre.

Pozrite siUPS už od mája „potajomky“ využíva autonómne nákladné autá

Lietadlá s pevnými krídlami sú naopak tichšie, spoľahlivejšie, dosahujú vyššiu rýchlosť, aj akčný rádius, ale potreba dlhej pristávacej dráhy ich diskvalifikuje pri doručovaní v mestách. Hybridné drony nemeckej spoločnosti Wingcopter však spájajú výhody oboch typov lietajúcich strojov, čo zaujalo aj kuriérskeho giganta UPS.

USP oznámila partnerstvo s nemeckým výrobcom lietadiel Wingcopter s cieľom vyvinúť nové typy doručovacích dronov. Firmy budú spolupracovať pri certifikácii existujúcich lietadiel spoločnosti Wingcopter na použitie pre komerčné dodávateľské lety v USA.

UPS na dronoch Wingcopter zaujala technológia, aj praktické výsledky. Krídla dronov sú vybavené rotormi so sklopným mechanizmom, ktorý im umožňuje prepínať medzi režimom letu s viacerými vrtuľami a letom s pevným krídlom.

Vďaka tomu sú schopné vertikálne vzlietnuť a pristáť na obmedzenom priestore a potom rýchlo a ticho lietať na svojej trase do cieľa. Tieto vlastnosti ich favorizujú pri použití na lety nad obývanými oblasťami, oproti tradičným viacvrtuľovým dronom.

Drony už majú za sebou aj „krst ohňom“ v praxi, keď uskutočnili dodávky za náročných podmienok. Príkladom bolo doručovanie inzulínu do odľahlej osady v Írsku na ostrove v Severnom mori, ktorá býva počas nepriaznivého počasiu často nedostupná, alebo letecké doručovanie vakcín do zdravotníckych stredísk na súostroví Vanuatu. Konkurenčná kuriérska spoločnosť DHL zas využila drony Wingcopter pre svoj projekt v Tanzánii.

ZDROJ | Wingcopter

Elektrické drony Wingcopter s naklápacími rotormi môžu na krídlach lietať maximálnou rýchlosťou až 240 km/h (bežná prepravná rýchlosť je 100 km/h), disponujú doletom 120 km (bez nákladu) a môžu zostať vo vzduchu dokonca aj pri nárazoch vetra s rýchlosťou až 70 km/h.

Pozrite siV Nemecku testujú prepravu malých zásielok pomocou dronov

Dron má rozpätie krídiel 178 cm a v pozdĺžnom smere meria 132 cm. Maximálna nosnosť je 6 kg a s takýmto nákladom doletí do vzdialenosti 45 km (100 km s nákladom 2 kg).

ZDROJ | Wingcopter

Cieľom partnerstva spoločností UPS a Wingcopter bude získať bezpilotné lietadlá s cerifikátom regulačných orgánov USA na kuriérske lety. Firmy budú zároveň pracovať na vývoji novej generácie dronov pre USA a ďalšie krajiny.

V súčasnosti UPS väčšinou testovala bezpilotné lietadlá na prepravu medicínskych vzoriek a liekov, cieľom spoločnosti je však vyvinúť lietajúci prostriedok, ktorý by umožnil prepravovať zásielky zákazníkom v rôznych priemyselných odvetviach. Kým sa tak stane, zrejme ešte nejaký čas uplynie, ale spustenie tejto spolupráce je významným míľnikom.

ZdrojWingcopter

Komentáre k článku