Umelá inteligencia zmení náš svet

Ericsson v spolupráci s technologickými spoločnosťami AT&T Foundry a RocketSpace predpovedá hlavné trendy, ktoré ovplyvnia budúcnosť umelej inteligencie (UI) z pohľadu užívateľa.

Pozrite siUmelá inteligencia porazila najlepších hráčov Dota 2

Vo svojej tretej štúdii zo série Futurist Report s názvom The Future of Artificial Intelligence in Consumer Experience sa Ericsson zameral na budúcnosť umelej inteligencie. 50 vizionárov z rôznych oblastí v nej špecifikuje päť predpovedí, ako UI zmení náš život a podnikanie.

ZDROJ | OpenAI

Podľa štúdie v súčasnosti len v Severnej Amerike pracuje na vývoji UI približne 1500 spoločností, vrátane gigantov ako Microsoft, IBM, Google či Amazon. Dôvody sú hlavne ekonomické. Kým služby UI v roku 2016 celosvetovo zarobili 643,7 miliónov USD, odhady pre rok 2025 hovoria o intervale 36,5 až 100 miliárd USD. Len tento rok sa majú investície do technológií umelej inteligencie strojnásobiť.

Závery štúdie sú silne optimistické a dalo by sa povedať, že možno nesú náznaky o vytvorenie samonaplňujúceho sa proroctva. Zďaleka nie všetci experti sú z umelej inteligencie takí natešení.

Viac možností byť ľuďmi

Umelá inteligencia nahrádzajúca správanie ľudí bude preberať stále viac rutinných každodenných činností od nakupovania po riadenie automobilu, takže ľudia budú mať viac času na komplexnejšie a kreatívne činnosti, uvádza sa v štúdii.

Pozrite siUmelá inteligencia môže do roku 2025 pripraviť pilotov o prácu

Napríklad aplikácia Flow Machines od spoločnosti Sony automatizuje proces komponovania hudby a umožňuje produkovať skladby podľa preddefinovaných parametrov. UI nenahradí tvorivý vklad hudobníka, ale zjednodušením niektorých krokov produkcie mu naopak poskytne viac priestoru na rozvinutie jeho vízie, tvrdí štúdia.

Skutočnosť je ďaleko menej optimistická – UI časom pripraví o prácu aj mnoho tvorivých pracovníkov, pretože dokáže komponovať, písať básne, alebo kresliť na nerozoznanie od ľudí, ale lacnejšie.

Najlepšie spojenie

Stará dobrá AT&T, ešte v časoch keď pod ňu patrili Bellove laboratóriá, výroba spojovacích a prenosových systémov (neskôr Lucent Technologies) a mnoho ďalších divízií, používala firemný slogan The Right Choice  (správna voľba). Mal poukazovať na kvalitu jej sietí a zariadení.

 Dnes sú nároky na telekomunikačné siete, zvlášť dátové prenosy, neporovnateľné s 80-tymi, či 90-tymi rokmi minulého storočia. A bude to čoraz náročnejšie.

Ľudia budú bežne vstupovať do rozšírenej a virtuálnej reality a používať technológie haptickej interakcie s prístrojmi. To so sebou prinesie zvýšené nároky na telekomunikačnú infraštruktúru.

Pozrite siUmelá inteligencia má byť piatym elementom

UI bude predchádzať kolapsom siete aj vytváraním predpovedí jej vyťaženia a proaktívne hľadať využiteľné rezervy. Americký telekomunikačný operátor AT&T používa nástroje UI na zvládanie špičiek v reálnom čase už dnes.

Etický rozmer

Aby konkrétna UI dobre rozumela všetkým častiam spoločnosti, musí mať k dispozícii objektívne dáta. Tie však bývajú skreslené pohľadom a metodikou ich spracovateľov, či vo všeobecnejšej rovine celospoločenskými predsudkami a generalizáciami. UI musí byť v tomto zmysle „nad vecou“.

Na druhej strane, ak sa „to“ dá jednoduchým spôsobom oklamať, nie je to ešte umelá inteligencia, ale skôr „umelá demencia“.

Ericsson HQ. Architect: Wingårdhs ArkitektkontorZDROJ | Ericsson

Napríklad v marci spustili vývojári Twitteru chatbot menom Tay a sprístupnili ho skutočným užívateľom. Množstvo vtipkárov však Taya kŕmilo rasizmom a nenávisťou tak dlho, až ho museli jeho tvorcovia vypnúť. Jeho nástupcovi Zo.ai radšej naprogramovali ostražitosť v diskusiách o politike.

V tomto smere sa ale UI nelíši od bežného človeka, ktorého ľahko dokážu motivovať a rozhnevať agresívne diskusné príspevky médiách, alebo na sociálnych sieťach. Toto by však boli tie najmenšie problémy, ktoré nám v súvislosti s umelou inteligenciou hrozia.

Ak si uvedomíme, že UI nie je len obyčajná technológia, ale v konečnom dôsledku technológia, ktorá sa dokáže učiť a vyvíjať sama a ľahko sa môže pobrať vlastnou, nepredvídanou cestou, zistíme, že scenáre vývoja sú neisté.

Umelá inteligencia určite premení naše životy aj biznis, v mnohých ohľadoch od základov. Aby sa táto zmena neudiala neželaným spôsobom, bude však potrebné UI držať na uzde a v prípade potreby si ponechať v zálohe „hlavný vypínač“. História má pre nás dosť príkladov, kedy sa vynálezy a technológie obrátili proti svojim tvorcom. Žiadny z nich však nedosahoval kalibru umelej inteligencie, preto je opatrnosť namieste.

ZdrojEricsson

Komentáre k článku