„Uletené“ generátory majú pomôcť elektromobilom

Ak môžu existovať elektromobily s fotovoltaickou kapotou, hoci len ako prototypy a vozidlá určené pre špeciálne preteky, prečo nevyužiť na dobíjanie batérií aj energiu vetra?

Portál GIZMODO sa takouto myšlienkou zaoberal nedávno, napriek tomu, že aj podľa nášho názoru článok uverejnili trochu predčasne. 1. apríl je totiž až o niekoľko týždňov.

turbiny

Autor príspevku totiž píše, že štyri malé veterné turbíny umiestnené na streche automobilu využijú prúdenie vzduchu počas jazdy na generovanie elektrickej energie, ktorá by mohla napájať palubné prístroje, alebo napríklad Wi-Fi hotspot. Viac by toho pri výkone 25 W sotva utiahli, ale k dispozícii by vraj mala byť aj verzia s výkonom 1 kW. Tá by mala úspešne dobiť akumulátory počas niekoľkohodinového parkovania, pokiaľ bude fúkať vietor. Azda najzaujímavejším momentom celej „senzácie“ je, že turbíny boli vytlačené na 3D tlačiarni.

Tip: Elektromobily BMW nabije solárna garáž

Nuž, odhliadnuc od toho, že z aerodynamického hľadiska je umiestnenie nejakého turbínového monštra na strechu auta úplným šialenstvom, sotva by sa dal vetrom poháňaný generátor v automobile využiť v praxi. Ak by aj počas parkovania dul natoľko silný víchor, aby malá turbína dokázala generovať 1 kW výkonu, museli by ste čakať na dobitie batérie celé dni. No a dobíjanie za jazdy (s výnimkou jazdy z kopca „bez plynu“) je čosi podobné, ako keď sa barón Prášil vytiahol sám za vlasy z močiara. Aby také čosi mohlo fungovať, musel by byť agregát automobil-turbína perpetuum mobile. Keďže existuje trenie, odpor vzduchu, straty konverzie atď., turbína musí vždy vyrobiť menej energie, než spotrebuje motor automobilu na pohyb. A keďže na streche auta neprichádza do úvahy nejaké natáčanie proti vetru, treba vziať do úvahy aj smer vetra opačný k pohybu auta, ktorý by nápor vzduch zoslaboval.

Zábavnými aspektmi „veternej turbíny pre autá“ sa zaoberal aj portál Transport Evolved , ktorý taktiež dospel k záveru, že žiadne veterné turbíny na elektromobil nepatria a dokazuje to úvahami s podporou znalostí na úrovni stredoškolskej fyziky. Nakoniec aj GIZMODO v update článku otočil svoj pôvodný optimizmus, odvolávajúc sa na fyzikálne zákony.

Pozrite si: Sieť „supernabíjacích staníc“ Tesla Motors a jazdenie navždy zadarmo!

Na záver vyslovím súhlas s názorom autora príspevku z Transport Evolved – veterná turbína by sa dala použiť na dobíjanie batérie počas parkovania, v prípade, že by bola odnímateľná a za jazdy nezhoršovala aerodynamiku vozidla. Zázraky však nečakajte. Pri výkone 1 kW by ste zrejme potrebovali parkovať niekoľko hodín, aby batérie získali energiu rádovo na 10 km jazdy. A turbína s takýmto výkonom nie je nejaké vreckové zariadenie, takže manipulácia s ňou by nemusela byť celkom jednoduchá. V každom prípade, sympatickejšie vyzerá bezplatné rýchlonabíjanie na staniciach Supercharger od Tesla Motors.

Foto: GIZMODO

Komentáre k článku