Uber v Londýne prišiel o licenciu. Kašle na bezpečnosť, alebo ide o politiku?

ZDROJ | Uber

Uber včera prišiel v Londýne o licenciu na prepravu platiacich cestujúcich kvôli závažným nedostatkom v oblasti bezpečnosti a ochrany. Je to už druhýkrát v priebehu dvoch rokov.

Dôvodom má byť nedostatočná kontrola vodičov, ktorí systém zneužívali. Neautorizovaní vodiči sa dostali do účtov oficiálnych šoférov Uberu, nahrali do nich vlastné fotografie a jazdili bez poistky a licencie. Dokopy sa malo jednať až o 14 000 jázd. Zistil to dopravný regulátor londýnskej samosprávy Transport for London (TfL).

Uber sa okamžite odvolal, čo znamená, že 45 000 vodičov v Londýne bude môcť až do súdneho rozhodnutia naďalej prepravovať cestujúcich. Londýn je pritom jedným z najdôležitejších trhov spoločnosti.

Pozrite siEÚ pritvrdila, vodiči Uberu budú musieť mať licenciu

TfL uviedol, že identifikoval niekoľko porušení predpisov, vrátane ohrození cestujúcich tak, že ich jazda nebola v niektorých prípadoch poistená. „TfL nemá istotu, že podobné problémy sa v budúcnosti už nebudú opakovať, čo ju viedlo k záveru, že spoločnosť nie je v tejto chvíli vhodná a správna,“ uviedol regulátor vo svojom rozhodnutí.

Uber reagoval, že zistené nedostatky okamžite napraví. K robustným zabezpečovacím systémom pridá nový autorizačný prvok overovania tváre.

ZDROJ | Uber

„Za posledné dva roky sme zásadne zmenili spôsob, akým pôsobíme v Londýne,“ napísala na Twitteri generálna riaditeľka Dara Khosrowshahi. Práve ona prevzala vedenie krátko potom, ako Uber prvýkrát stratil londýnsku licenciu v roku 2017 „Budeme pokračovať, pre milióny vodičov a pasažierov, ktorí sa na nás spoliehajú.“

„Za posledné dva mesiace sme vykonali audit u každého vodiča v Londýne,“ uviedol Jamie Heywood, šéf Uberu v severnej a východnej Európe.

Akcie Uberu (UT8.F) klesli po tejto informácii o viac ako 3 %. Uber nemal problémy len v Londýne. Na rôzne regulačné prekážky narazil na viacerých trhoch, stiahol sa napríklad z Maďarska či z Kodane.

Uber má s TfL problémy od roku 2017, keď regulátor zamietol žiadosť o obnovenie licencie. Na nariadenie sudcu získal Uber v roku 2018 skúšobnú 15-mesačnú licenciu a musel investovať 50 miliárd dolárov do veľkej série zmien, napríklad stálej telefonickej podpory (24/7) či proaktívneho hlásenia závažných incidentov londýnskej polícii. Teraz v septembri dostal ďalšie dva mesiace, ktoré práve teraz vypršali.

Pozrite siUber je späť v Bratislave, vodiči musia spĺňať nové zákony

TfL sa snaží ochrániť klasických taxikárov, no podľa pozorovateľov sa skôr správa ako odbory pod krídlami mafie. Okrem toho o dva týždne prichádzajú národné voľby a o šesť mesiacov sa bude voliť starosta Londýna. Čuduj sa svete, práve Sadiq Khan, súčasný starosta metropoly, opäť kandiduje a tiež je (zrejme len zhodou okolností) predsedom TfL a členom opozičnej labouristickej strany.

Uber získal prvé povolenie ešte v roku 2012, keď bol starostom súčasný premiér Boris Johnson. Protikandidát na starostu Londýna, Shaun Bailey, povedal, že „reputácia Londýna ako mesta svetovej triedy otvoreného pre podnikanie dostala úder kladivom“.

Ako vidieť, politika dokáže byť nepriateľom slobodného podnikania a zdravého rozumu nielen na Slovensku.

ZdrojReuters

Komentáre k článku