Turistika s novým Mitsubishi L200

Off-road je jedinečnou skúsenosťou zistiť čo dokáže automobil. Pri príležitosti uvedenia na trh šiestej generácie Mitsubishi L200 nechýbala naša redakcia, ktorá využila možnosť zajazdiť si v nefalšovanom teréne v okolí Tisovca.

Hrebene Tisovca sú dôverne známe milovníkom off-roadu, ktoré sa tam každoročne konajú. Práve tam sme vyskúšali, čo dokážu vozidlá s logom troch diamantov. Vyštartovali sme zo Salaša Zbojská, ktorý sa nachádza v národnom parku Muránska planina. Odtiaľ sme vyrazili do hôr po náročných cestách/necestách. Samozrejme, všetky potrebné povolenia boli vybavené a jazdili sme so sprievodcami na cestách, po ktorých zvážajú lesníci drevo.

Dvojčlenná posádka Techboxu dostala mimoriadne skúseného inštruktora Tomáša Hollého, ktorý pozná tieto kopce a nástrahy terénu lepšie, ako väčšina z nás cestu do Tesca.

Aj keď sme jazdili na bežných, sériovo vyrábaných L200-kách, mali sme pocit, že by ich tromfol azda len tank. Keď sme videli vozidlo pred nami prekonávať jamy, výmole, či strže, tajil sa nám dych, stúpal tlak a hromadil sa adrenalín. Napriek náročnému terénu však tlmiče odvádzali nadpriemerne dobrú prácu a posádka vo vnútri bola menej vytrasená, ako pri jazde na starej ceste medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami, nazývanou tankodrom.

Okrem nových Mitsubishi L200 6. generácie sme mohli vyskúšať aj staršie modely. Našu redakciu očarila L200 Rock piatej generácie vo výbave Expedition, ktorá na korbe ukrývala chladničku a na streche stan!

Umenie nie je jazdiť na drahom aute a rozbiť ho. Umením je prejsť náročný terén na každom vozidle.

Tomáš Hollý, Mitsubishi Banská Bystrica

Naša kolóna zložená z ikonických pick-upov si to šinula náročným a miestami nebezpečným terénom bez problémov ďalej. Mali sme šťastie, počasie nám prialo, krásny slnečný deň bol ako stvorený pre off-road. Ktovie ako by sme dopadli, ak by sme jazdili po výdatných dažďoch! Zvládli sme to úplne excelentne, nebolo treba vyťahovať naviják či prosiť o pomoc iné posádky. Expedícia deň pred nami taká šikovná nebola.

Srdcia nám búšili ešte keď sme v doline tankovali. Bol to naozaj jedinečný zážitok, ktorý v praxi ukázal, čo v skutočnosti L200 dokáže. Mitsubishi s bravúrnosťou demonštrovalo, že jeho pick-up nielenže vyzerá robustne, štýlovo a silno, ale naozaj aj taký je. Dokáže sa popasovať s nástrahami prírody bez toho, že by sa vôbec zadýchal. Napriek ťažkému terénu sme sa v kabíne stále cítili bezpečne a mimoriadne komfortne. Stačilo však výjsť von a hneď sme si uvedomili, že sme naozaj hlboko v horách s prudkým stúpaním.

Dychberúci výhľad z Ostrej.

Perličkou na záver off-roadu bol príchod na cestu 1. triedy. Zmenili sme režim pohonu na 2WD a z nezničiteľného „teréniaka“ sa stalo šmahom ruky ľahko ovládateľné vozidlo do bežnej premávky. Klobúk dole!

Mitsubishi L200 sa predáva v 150 krajinách, doposiaľ sa ho predalo 4,7 milióna kusov. Slovenský importér, M Motors SK s. r. o., teraz prináša šiestu generáciu tohto skvelého pick-upu na slovenský trh.

Ako sa na novú generáciu patrí, prináša množstvo aktualizácií. Mitsubishi pripravilo nový dizajn karosérie (kapota je vyššia o 40 mm), modernizovalo systém pohonu 4WD, vrátane nového režimu Off Road či asistenta zjazdu z kopca, systém HDC.

Nový režim Off Road sa aktivuje spínačom vedľa otočného voliča 4WD a je k dispozícii pre vozidlá s manuálnou aj automatickou prevodovkou. V závislosti na jazdných podmienkach umožňuje vodičovi vybrať si z jazdných režimov Gravel (štrk), Mud/Snow (bahno/sneh), Sand (piesok) a Rock (kamene – iba v režime 4LLc).

„Eldvestovka“ prichádza s novou 6-stupňovou automatickou prevodovkou a úplne novým dieselovým motorom Di-D s objemom 2,268 l, ktorý spĺňa požiadavky emisnej normy Euro 6d temp. Konštruktéri vzali do úvahy vlastnosti nového naftového motora s označením 4N14 a nahradili predchádzajúcu 5-stupňovú automatiku (pôvodom z Pajera) šesťstupňovou prevodovkou, ktorá sa môže pochváliť lepšími vlastnosťami a nižšími emisiami. Dokáže lepšie odstupňovanie a nižšie otáčky motora pri jazde vysokou rýchlosťou (napr. na diaľnici).

Výrobca sľubuje vylepšené jazdné vlastnosti, ktorým pomáhajú nové bezpečnostné prvky: systém sledovania dopravnej situácie za vozidlom (RCTA) a systém zmierňovania následkov čelnej kolízie (FCM). Na slovenských cestách poteší modernizovaný podvozkový rám a odpruženie. Predné brzdové kotúče sa zväčšili z 294 na 320 mm.

Systém Super Select má teraz označenie Super Select 4WD-II. P. Umožňuje vodičovi zvoliť najvhodnejšie nastavenie podľa aktuálneho terénu a jazdných podmienok. Dá sa prepínať medzi režimami 2WD a 4WD bez nutnosti zastavovať (až do rýchlosti 100 km/h – okrem režimov 4WD Low/Lock pre jazdu v extrémnych podmienkach) na akomkoľvek povrchu. Pôvodne bol vyvinutý pre Mitsubishi Pajero.

Funkcia Multi Around Monitor využíva štvoricu kamier v prednej a zadnej časti vozidla a vo vonkajších spätných zrkadlách na sledovanie priestoru okolo vozidla. Kamery tak poskytnú rozhľad v uhle 360° so zobrazením všetkých prekážok na displeji. Vďaka tomuto systému môže vodič ľahko skontrolovať slepé uhly výhľadu vpredu, vzadu aj po oboch stranách vozidla. Po zaradení spiatočky sa na displeji zobrazí v obraze zo zadnej kamery.

K pick-upu už zákonite patria rôzne doplnky, ktoré si ich majiteľ môže vybrať podľa plánovaného využitia vozidla, resp. jeho vkusu. V Európe je stále v prevádzke 416 000 L200, nie je preto od veci byť jedinečný.

Po absolvovaní Mitsubishi Off-Road Tisovec Volume II. dokážeme lepšie pochopiť mimoriadnu obľúbenosť týchto vozidiel. Sú len dva druhy automobilov, tých, ktorí sa tvária ako siláci a tí, ktorí nimi aj naozaj sú. Bez akéhokoľvek kompromisu.

Komentáre k článku