Trump nefandí elektromobilom. Podporuje spaľovacie motory

Bolo to jasné už od začiatku jeho funkčného obdobia, keď USA ako jeden z najvýznamnejších svetových znečisťovateľov ovzdušia v júni 2017 odstúpili  od Parížskej dohody. Donald Trump má iné priority, ako životné prostredie.

Parížska dohoda má podľa súčasného prezidenta „drakonické“ dôsledky pre Spojené štáty a je voči nim nespravodlivá. Ekologické opatrenia by si podľa Trumpa vyžiadali miliardy US dolárov a ohrozili milióny pracovných miest. Vadila mu hlavne skutočnosť, že USA sa za jeho predchodcu B. Obamu zaviazali vyvinúť oveľa väčšie úsilie pri znižovaní emisií ako napríklad Čína.

Pozrite siZem si vydýchla, vďaka koronavírusu sa na celom svete čistí ovzdušie

V tom má síce do značnej miery pravdu, ale cesta menšieho odporu, ktorú americký prezident zvolil, je zároveň cestou do pekla. Prírode je jedno, či jej zákony budeme rešpektovať, alebo nie. Neriadi sa volebnými preferenciami a nerovnováhu v energetických a chemických procesoch v atmosfére, a v životnom prostredí celkovo, nám zráta pri nastoľovaní novej úrovne rovnováhy.

Trump však pred tohtoročnými prezidentskými voľbami v USA preferuje krátkodobé ciele pred koncepciami na dlhšie obdobie a pokračuje v eskalácii krokov proti ochrane životného prostredia v mene ekonomického profitu.

Trumpova administratíva 31. marca zrušila ambiciózne štandardy na prevádzku vozidiel zavedené za vlády Obamu, čím do roku 2026 zvýšila strop pre škodlivé emisie fosílnych palív a podkopala jedno z najdôležitejších opatrení USA proti zmene klímy.

Pozrite siBloombergNEF: Masívna elektrifikácia radikálne zníži emisie

Trump tak bojuje proti časti automobilového priemyslu, ktorý tvrdšie emisné normy akceptoval a bol ochotný vyrábať viac elektromobilov a áut so spaľovacími motormi so zníženými emisiami a s nižšou spotrebou paliva.

„Plníme sľub prezidenta Trumpa „napraviť“ súčasné normy týkajúce sa spotreby paliva a emisií skleníkových plynov,“ uviedol v utorok vo vyhlásení Andrew Wheeler, riaditeľ agentúry pre ochranu životného prostredia.

Andrew Wheeler (vľavo) s D. TrumpomZDROJ | Electrek

Prijaté pravidlá podľa Wheelera „zavádzajú rozumný národný program“, ktorý vytvára správnu regulačnú rovnováhu chrániacu životné prostredie a stanovujúcu primerané ciele pre automobilový priemysel. Ako ochráni väčší počet viac dymiacich vozidiel na cestách životné prostredie ostáva záhadou.

Niektoré štáty USA na čele s Kaliforniou odmietali už v minulosti kroky Trumpovej administratívy namierené proti zhoršovaniu úrovne ochrany životného prostredia.

V septembri priložili National Highway Traffic and Safety Administration (NHTSA) a Environmental Protection Agency (EPA) prvé polienko do ohňa proti zvyšovaniu palivovej účinnosti tým, že zakázali štátom, najmä Kalifornii, vydávať svoje vlastné palivové normy. Tento krok podporili automobilky General Motors, Toyota a Fiat-Chrysler s tým, že nesúhlas Kalifornie s emisnými predpismi  by urýchlil prechod na elektromobilitu.

ZDROJ | European Data Journalism Network

Zdá sa, že elektromobily to nebudú mať v najbližšom období kvôli nízkym cenám palív ľahké nikde vo svete. Tie vyvoláva nízka cena ropy tlačená dopytom utlmeným koronakrízou.

V USA však navyše uvoľnenie prísnejších noriem na účinnosť spaľovacích motorov a tým aj spotreby na 100 km demotivuje automobilky pri vývoji efektívnejších motorov a pri zvyšovaní podielu vozidiel s nulovými emisiami.

Pozrite siZvládneme klimatickú zmenu? Možno nám pomôžu aj stroje

Odporcovia Trumpa poukazujú, že zmiernenie opatrení bude mať na svedomí kvôli znečisteniu ovzdušia stovky životov ročne. Na pováženie je aj to, že americká vláda pristúpila k zmene legislatívy v čase pandémie, kedy väčšina štátov dáva zdraviu občanov prednosť pred ekonomikou.

Našťastie, iné z najväčších svetových automobilových trhov – EÚ a Čína – názory dosluhujúcej americkej administratívy nezdieľajú, takže aktuálne americké vybočenie nebude mať globálny dopad.

ZdrojElectrek,EURACTIV

Komentáre k článku