Toyota pripravuje druhú generáciu Mirai, vozidla na vodíkový pohon

Toyota Mirai bude pokračovať v ceste, ktorú začala prvá generácia. Otázne je, aký úspech zožne, keďže automobily na vodíkový pohon sa stále nevedia dostať zo začarovaného kruhu vysokej ceny a nedostatku čerpacích staníc.

Japonská automobilka plánuje na budúci rok uviesť na trh druhú generáciu vozidla s vodíkovými palivovými článkami – Mirai. Potvrdil to predseda spoločnosti Takeshi Uchiyamada, ktorý je na jej čele od roku 2013 a je považovaný za „otca“ Priusa, najpredávanejšieho hybridného vozidla na svete.

Toyota zatiaľ nezverejnila žiadne uputávky na pripravovanú novinku, podľa všetkého kvôli obavám o prezradení dizajnu. Už prvá generácia vyvolávala veľké emócie kvôli svojmu vzhľadu, dá sa preto očakávať, že novinka bude v tomto trende pokračovať.

ZDROJ | Toyota

Toyota Mirai bola uvedená na trh koncom roka 2014 (v Európe a USA o rok neskôr) ako súčasť ponuky vozidiel od Toyoty s nulovými emisiami. Očakávalo sa, že Mirai urobí pre vozidlá s vodíkovými palivovými článkami to, čo urobil Prius pre hybridné vozidlá. Tieto očakávania sa však nenaplnili, hlavne kvôli nedostatku čerpacích staníc. V Kalifornii je napríklad len 33 vodíkových staníc, čo je radikálne menej ako počet staníc pre nabíjanie elektromobilov.

Je paradoxné, že práve tento nedostatok zabránil masovejšiemu rozšíreniu vozidiel na vodíkový pohon. Oproti elektromobilom majú oveľa dlhší dojazd, no brzdí ich aj vysoká cena. Základná cena Miari sa v USA pohybuje na úrovni 58 500 dolároch, čo je v porovnaní s Teslami (cca 40 000 dolárov za Tesla Model 3 Standard Range Plus) oveľa viac.

Vedúci predaja a marketingu Toyota pre Európu, Matt Harrison, uviedol, že spoločnosť očakáva, že cena vodíkových vozidiel sa vyrovná hybridom do desiatich rokov. Cenová parita sa vyrovná po uvoľnení tretej generácie vozidiel na palivové články H2.

Pozrite siJaponci vytvorili silnú vodíkovú alianciu

„Do tretej generácie plne očakávame, že náklady na palivové články budú porovnateľné s hybridmi. Veríme, že vozidlá s palivovými článkami majú obrovský potenciál,“ dodal Harrison.

Mirai patrí 80-percentný podiel na predaji vozidiel tohto typu v USA. Vozidlo poháňa elektromotor s výkonom 154 kW a s krútiacim momentom 335 Nm, ktorý je okamžite k dispozícii v plnom rozsahu otáčok. Natankovanie vodíkových nádrží trvá 3 minúty a umožňuje prejsť minimálne 500 km, pri úspornej jazde až 700 km.

ZdrojTESLARATI

Komentáre k článku