Toyota má kompaktný systém na elektrinu z vodíka

ZDROJ | Toyota

V mnohých krajinách sa postupne realizujú stratégie využívania vodíka a rastie dopyt po technológiách spojených s vodíkom a palivovými článkami. K najväčším hráčom v tejto oblasti patrí Toyota a to nielen kvôli produkcii vodíkových elektromobilov (FCEV) Mirai, alebo autobusov SORA.

Okrem rozširovania technológií vodíkových áut plánuje Toyota dodávať aj samostatné systémy palivových článkov.

Pozrite siToyota verí vodíku, aj elektromobilom. Nová batéria má byť prelomová

Palivové články vyrábajú elektrinu z vodíka a sú kľúčovou súčasťou hnacej sústavy pre vodíkové elektrické vozidlá a lietadlá, prípadne lode. Môžu však byť užitočné aj v mnohých ďalších aplikáciách. Toyota vyvinula systém palivových článkov (Fuel Cells, FC) integrovaných do kompaktného modulu.

ZDROJ | Toyota

Modul, ktorý sa uplatní vo firmách, vyvíjajúcich a vyrábajúcich zariadenia poháňané palivovými článkami, by sa mal na trhu objaviť už na jar 2021. Riešenie sa dá použiť ako statický zdroj energie – ako verzia benzínovej, či naftovej elektrocentrály a podobne, aj v dopravných prostriedkoch, ako sú nákladné autá, autobusy, vlaky a lode. Pracuje sa aj na vodíkom poháňaných elektrických lietadlách.

Toyota vyvinula nové modulárne riešenie skladajúce sa z komponentov systému FC z modelu Mirai druhej generácie. Modul obsahuje samotný zásobník palivových článkov, vzduchový kompresor, vodné čerpadlo a zosilňovač. Vodíkové nádrže,  chladiaci systém a čistič vzduchu je potrebné k systému nainštalovať zvlášť.

ZDROJ | Toyota

Nový modul je k dispozícii v štyroch rôznych prevedeniach – s vertikálnym alebo horizontálnym usporiadaním (Typ I, resp. Typ II), s menovitým výkonom 60, alebo 80 kW. Výstupom je elektrický prúd s napätím v rozsahu od 400 V do 750 V, ktorým je možné nabíjať batériu, alebo cez vyrovnávací obvod priamo napájať elektrické spotrebiče.

Pozrite siVodíkové autá môžu byť do roku 2025 za cenu benzínových, tvrdí BMW

Zvislá jednotka s rozmermi 890 x 630 x 690 mm má hmotnosť približne 250 kg, vodorovná jednotka má rozmery 1 270 x 630 x 410 mm a hmotnosť zhruba 240 kg. Spoločnosť Toyota tvrdí, že všetky verzie ponúkajú „špičkovú výkonovú hustotu na jednotku objemu“ a „jednoduchú a zriedkavú“ údržbu.

ZDROJ | Toyota

Keďže nové kompaktné systémy palivových článkov nie sú riešením „všetko v jednom“, ale vyžadujú pripojenie externých technologických prvkov (nádrž, chladenie, vzduchový filter), pri uvádzaní do prevádzky bude zrejme potrebná odborná montáž. Napriek tomu však prinášajú veľké zjednodušenie pri nasadzovaní palivových článkov na H2 a môžu prispieť k popularizácii vodíkovej energetiky.

ZdrojToyota

Komentáre k článku