Toyota chce vodíkové autobusy, poslúžia aj ako núdzové generátory

ZDROJ | Toyota

Japonská automobilka Toyota patrí k priekopníkom vo vývoji a výrobe automobilov na vodíkový pohon. Minulý rok medzi prvými uviedla na trh Toyotu Mirai, komerčný automobil na vodíkový pohon. Jej uvedeniu predchádzal dvadsaťročný vývoj, s ktorým je spojených obrovské množstvo patentov.

Pozrite siCES 2015 | Toyota nasleduje Teslu Motors – uvoľní patenty na vodíkové autá

Tieto patenty po vzore Tesly Toyota uvoľnila aj pre ostatných výrobcov. Najnovšie však Toyota oznámila svoj zámer v oblasti výroby vodíkových autobusov.

toyota-hydrogen-bus
ZDROJ | Toyota

 

Toyota začne predávať autobusy s palivovými článkami v roku 2017, s cieľom dodať až 100 vozidiel do oblasti Tokia ešte pred začatím olympijských hier v roku 2020. Autobus využíva silnejšiu verziu systému palivového článku, ktorý bol vyvinutý pre Toyotu Mirai.

Pozrite siVodíková Toyota FCV mieri aj na európsky trh. Porazí Teslu?

Vodíkový bus má zabudovaných 10 tlakových nádob, schopných pojať 600 litrov stlačeného vodíka a dokáže generovať výkon až 235 kWh. To je trojnásobok v porovnaní s elektromobilom Tesla Model S (ak nepočítame najvýkonnejšie modely s 90 a 100 kWh batériou). Japonci pritom aj s vodíkovým autobusom rátajú ako so záložným zdrojom elektrickej energie v prípade dlhodobých výpadkov rozvodnej siete.

K takýmto stavom dochádza na japonských ostrovoch častejšie ako inde vo svete kvôli častým zemetraseniam a tajfúnom. Autobus je v prípade čerpania energie schopný dodávať do zbernice výkon 9 kW, takže pri plných nádržiach vystačí so zásobou energie na viac ako 24 hodín.

Pozrite siVodíkový športiak predstavilo aj Audi. Je pripravené spustiť výrobu.

Toyota Group považuje vodík za perspektívny významný zdroj energie budúcnosti. Okrem vodíkového automobilu Mirai FCV a vodíkových autobusov s palivovými článkami pracuje Toyota aj na vývoji vysokozdvižných vozíkov a stacionárnych palivových článkov pre použitie v domácnostiach.

https://www.youtube.com/watch?v=Ymbdp-uDQJU

Samotný vodík je najekologickejším palivom, keďže jeho spaľovaním vzniká len voda. Problémom však môže byť jeho výroba. Japonsko momentálne nemá dostatok elektriny z obnoviteľných zdrojov a na elektrolýzu pri výrobe vodíka používa elektrinu hlavne z elektrární na fosílne palivo. Okrem toho vyrába vodík aj z metánu, čo tiež nie je práve bezuhlíková technológia.

Naopak vodík vyrábaný elektrolýzou môže byť vítaným stabilizačným prvkom v sieťach s veľkým podielom jadrových elektrární (aj na Slovensku), alebo solárnych a veterných elektrární. Takou krajinou je aj Nemecko, kde má vodíková energetika tiež oficiálnu podporu.

ZdrojToyota

Komentáre k článku