Tesla umelo znižovala kapacitu a nabíjanie, musí zaplatiť 13 350 € každému

Tesla Model SZDROJ | Tesla

Tesla má na krku pomerne veľký problém, ktorý sa môže stať precedensom pre celý svet. Ešte v roku 2019 portál Electrek informoval o tom, že viacerí majitelia Tesla Model S a Model X po dvoch aktualizáciách spozorovali pokles dojazdu i výkonu nabíjania. Po dvoch rokoch to potvrdili aj súdy a Tesla musí zaplatiť odškodné tridsiatke poškodených.

ZDROJ | Tesla

Proces sa konal v Nórsku, centre európskej elektromobility. Tamojší vodiči jazdia na elektromobiloch roky aj vďaka vysokým bonusom zo strany štátu (a určite aj vďaka podstatne vyšším priemerným mzdám ako u nás). Vidieť tam jazdiť Tesly nie je nič výnimočné, skôr naopak, výnimočne žiadnu Teslu na ceste neuvidíte.

Viacerí majitelia elektromobilov Tesla Model S a Tesla Model X s 85 kWh batériou (ročník 2013 – 2015), spozorovali, že sa s ich automobilmi čosi deje.

Negatívne javy boli dva – zníženie maximálneho dojazdu a zníženie výkonu nabíjania. Tieto problémy sa objavili po OTA updatoch softvéru elektromobilov označovaných ako 2019.16.1 v marci 2019 a 2019.16.2 v máji.

ZDROJ | Electrek

Jeden z poškodených, David Rasmunssen si všetko zaznamenával a tak je možné sledovať skokové znižovanie dojazdu priamo v grafe. Kým do updatu dokázal s Modelom S jazdiť na úrovni 260 míľ (cca 418 km), po update klesol priemerný dojazd na 240 míľ, čo je cca 386 km.

Po ďalšom update ale klesol dojazd na iba 218 míľ, čo je okolo 350 km. To predstavuje pokles až o 28% oproti pôvodnému dojazdu. Rozdiel pritom nie sú roky a desiatky tisíc kilometrov, ale rozdiel iba 40 000 km.

Druhým problémom, ktorý majitelia spozorovali je rýchlosť nabíjania. Aj tá poklesla o niekoľko percent, pričom samotná Tesla v OTA updatoch zvyšovala maximálne výkony nabíjania pre top modely Model S a Model X. Žiaľ, iba pre novšie ročníky. Napriek tomu 3-4-ročný (v tom čase) elektromobil by mal mať stále doajzd i nabíjací výkon takmer ako nové vozidlo.

Tesla sa vraj pritom k problému postavila svojsky. Dotknutých majiteľov informovala, že pokles dojazdu i nabíjací výkon sú z dôvodu šetrenia batérie.

To sa, samozrejme, majiteľom v Nórsku nepáčilo a 30 z nich Teslu zažalovalo. Výsledkom súdneho procesu je povinnosť Tesly zaplatiť každému z nich 136 000 nórskych korún, čo je okolo 13 350 €. Hoci to pre multimiliardovú spoločnosť sú len drobné, po celom svete môže byť podobných prípadov na tisíce, Electrek počíta s viac ako 10 000 vozidlami. V takom prípade by pokuty pre Teslu mohli byť v desiatkach ak nie stovkách miliónov eur.

ZDROJ | Tesla

 

ZdrojElectrek

Komentáre k článku