Tesla Model S Plaid – elektrická raketa s výkonom PlayStation 5!

ZDROJ | Tesla

Automobilka Tesla a Elon Musk, jej CEO, včera predstavili svetu finálnu verziu najnovšieho Modelu S s dodatkom Plaid. Absolútna novinka z dielne Tesly na prvý pohľad pôsobí ako predošlý model, no znalí spoznajú niekoľko nových detailov, vrátane „lízatka“ na veku kufra. To čo prináša pod kapotou ale svet ešte nevidel.

Skôr ako sa objavia prvé videá s Teslou Model S Plaid, pozrime sa na túto elektrickú raketu bližšie. To, že ju poháňa trojica elektromotor s celkovým výkonom 1 020 koní je už známe z januára tohto roku. Dnes už vieme aj to, že jej ešte výkonnejšiu verziu Plaid+ Tesla vyrábať nebude vôbec. Lebo je vraj aj bez „pluska“ pekelne dobrá.

ZDROJ | Tesla

Elon Musk počas prvej odovzdávky 25 vozidiel Tesla Model S Plaid prezradil o novinke viaceré detaily. Napríklad úpravy karosérie umožnili, že Tesla Model S Plaid je najaerodynamickejšie produkčné vozidlo na svete s koeficientom odporu iba 0,208. Mimochodom, povedali by ste, že dlhé roky si prvenstvo držala „naša“ Tatra T77A z roku 1935? Tá mala koeficient odporu iba 0,212. Nový Model S má byť zároveň aj extrémne odolný a bezpečný.

ZDROJ | Tesla

Vedeli ste, že Tesla Model S má tento mesiac narodeniny, a to iba deviate? Presne pred 9 rokmi Tesla predstavila Model S, rodinný elektrický sedan, s ktorým chcela a aj spravila dieru do sveta.

Dnes, po necelých 9 rokoch prichádza Tesla Model S Plaid s výkonom aký neponúka drvivá väčšina športových a hyperšporotvých automobilov. Celkový výkon trojice nových motorov s uhlíkovým jadrom je 1 020 koní (tak uvádza automobilka), čo predstavuje 760 kW. Model S Plaid má jednostupňovú prevodovku a motory sa dokážu točiť viac ako 20 000 RPM.

ZDROJ | Tesla

Maximálna rýchlosť, ktorú má Model S Plaid zvládnuť (teoreticky) je 322 km/h. Na to ale potrebuje špeciálne pneumatiky, ktoré Tesla zatiaľ k Modelu S Plaid nedodáva. K dispozícii budú až na jeseň tohto roku. Ich cena nebude ale určite malá, už bežné 21″ kolesá stoja 4 500 €.  Špeciálne pneumatiky budú potrebné aj pri raketovom štarte, ktorý vystrelí Model S na 100 km/h za 2,1 sekundy!

Batéria s kapacitou okolo 100 kWh sa bude nabíjať výkonom 250 kW na SuperChargeroch V3, na ostatných bude schopná nabíjať sa maximálnym výkonom konkrétnej nabíjačky. Pri 250 kW Musk sľubuje, že za 15 minút sa Model S Plaid nabije na 300 km jazdy. Musk ale zároveň spomenul, že neskôr príde aj s výkonom 280, 300 či 350 kW. Dojazd na jedno plné nabitie má byť až takmer 630 km.

Vylepšené je aj tepelné čerpadlo, ktoré šetrí batériu v studených mesiacoch roka. Je podstatne efektívnejšie a dlhšie vydrží.

ZDROJ | Tesla

Obrovské zmeny sa dotkli hlavne interiéru. Dve veci si všimne každý – nový volant v štýle liedatiel – Yoke a veľký displej na šírku (doteraz mali Modely S displej vždy na výšku). Volant Yoke by nemal mať problém s regulátormi v EÚ, viacerí už potvrdili, že je v poriadku. Klasický veniec ale bude chýbať určite tým, ktorí šoférujú jednou rukou, nie oboma na pozícii 13:50.

ZDROJ | Tesla

Prekvapením je absencia akéhokoľvek voliča jazdného režimu. Tesla Model S Plaid má byť natoľko inteligentá, že bude vedieť aký režim chcete zvoliť, či chcete ísť dopredu alebo dozadu. Našťastie, proti tejto „múdrosti“ je predsa len na displeji možnosť „zaradiť rýchlosť“ manuálne, dotykom.

ZDROJ | Tesla

17-palcový displej má rozlíšenie až 2 200 x 1 300 px, čo je na automobilový svet extrémna hodnota. Infotainmnet systém má nové rozhranie, ktoré má byť jednoduchšie a intuitívnejšie na ovládanie. Zároveň má byť ale ešte múdrejší. Ak si napríklad Teslu prepojíte so svojim smartfónom a kalendárom v ňom, Model S bude automaticky vedieť kam idete. Napríklad po práci domov, alebo v určitom čase na stretnutie. Stačí jeden dotyk a Model S rovno navrhne trasu aj vzhľadom na aktuálnu premávku.

ZDROJ | Tesla

Mimochodom, Tesla Model S aj Model S Plaid sú tak výkoné, že ich Musk prirovnal k výkonu PlayStation 5. Hardvér automobilu má mať výkon až 10 TFLOPS, čo je takmer ako práve PlayStation 5. Ak sa teda neviete dostať k PlayStation 5, môžete staviť na Model S. Navyše je na nej možné hrať aj rovnaké tituly. Počas prezentácie Musk ukázal hranie Cyberpunku 2077. Ako ho ale dostať do systému Tesly už nespomenul.

ZDROJ | Tesla

Veľkým plusom je až štvorica bezdrôtových Qi nabíjačiek – dve vpredu a dve vzadu. Ich výkon nie je známy, predpokladám však aspoň 15 W. Z tohto by si mali brať príklad všetci konkurenti a nie bezdrôtovú nabíjačku, maximálne jednu, ponúkať ako príplatkovú výbavu.

ZDROJ | Tesla

Na druhej strane, Tesla by si mohla brať príklad z konkurencie a konečne použiť head-up displej. Tesla je síce špičkový elektromobil, no niektoré základné vlastnosti dnes už cenovo dostupných áut jej chýbajú. Tesla napríklad nezverejnila ani žiadne detaily k V2G systému, kedy by batéria Modelu S vedela zásobovať energiou napríklad domácnosť či chatu.

ZDROJ | Tesla

Lahôdkou má byť displej aj pre zadných pasažierov, ktorí cezeň môžu ovládať infotainmnet systém, ale aj sledovať napríklad filmy. O zvuk sa postará 22 reproduktorov s celkovým výkonom 960 W! Tesla sa vraj aj po tejto stránke výrazne zlepšila a ponúkne vlastné algoritmy pre dokonalý zvuk. Navyše cez Bluetooth je možné k Modelu S pripojiť naraz dva smartfóny.

ZDROJ | Tesla

Majiteľov potešia nielen vyhrievané, ale aj ventilované sedadlá. Pravdepodobne iba tie vpredu. Vpredu i vzadu je ale napríklad neviditeľná 3-zónová klimatizácia. Aj tá je v štýle Modelu 3, kde je aj displej po šírke. Namiesto klasických výduchov Tesla zvolila tenké otvory pozdĺž predného panelu i nad displejom vzadu. Klimatizácia sa pritom ovláda cez dotykové displeje.

ZDROJ | Tesla

Samozrejmosťou je príprava pre plne autonómnu jazdu, ktorú Tesla sľubuje už nejaký ten mesiac. Model S má 8 kamier či 12 ultrazvukových senzorov.

K Tesle Model S Plaid si už toho ale veľa nepriplatíte. Vlastne ani niet čo, všetko je vo vozidle. Viete si zmeniť farbu, disky kolies, pripraliť za Autopilota alebo FSD. Nič viac. Maximálne vybavená Tesla Model S Plaid v susednom Rakúsku by vás potom vyšla na čosi vyše 145 000 €.

ZDROJ | Tesla

Zaujímavé je, že nový Model S zatiaľ nie je dostupný ako 7-miestny model. Možno kvôli extrémnemu zrýchleniu by zadné sedadlá neboli veľmi bezpečné… Uvidíme.

ZdrojWikipedia,Tesla

Komentáre k článku