Tesla mení filozofiu predaja áut – upgradovateľnou batériou

Je to ako debata o tom, či výrobcovia ukrývajú v produktoch „kazítka“, len obrátená naruby. Napríklad výrobcovia digitálnych a IP ústrední už dávno predávajú štandardizovaný hardvér a pre zvýšenie kapacity liniek, alebo sprístupnenie niektorých funkcií pošlú len softvérový kľúč, ktorý hardvér, alebo softvér odomkne. Výnimkou nie sú ani automobilky.

Pozrite siEverykey – kľúč, ktorý vraj zmení pravidlá hry

Dobrý hacker by v takomto prípade vedel firmám ušetriť kopu peňazí. Z hľadiska logistiky a pri klesajúcich výrobných nákladoch na obvody s vysokou hustotou integrácie dáva takýto model obchodovania zmysel, aj keď skrýva isté plytvanie zdrojmi.

Tesla emitent.ico
ZDROJ | Tesla Motors

Podobnú myšlienku si osvojila aj Tesla Motors, ktorá aktualizáciou softvéru „over-the-air“ umožní zvýšiť kapacitu batérie. Model S 70 so 70kWh batériou sa takto po zaplatení 3000 USD zmení na elektromobil so 75 kWh batériou. Dojazd sa tým zvýši z 386 km na asi 417 km. Batéria pritom zostane rovnaká, ako bola pri kúpe, len sa v nej odblokuje časť kapacity o veľkosti 5 kWh.

Pozrite siTesla Motors má na znečistený vzduch silnú protizbraň

Podobné aktualizácie pritom nie sú celkom nové ani v automobilovom priemysle. Aj samotná Tesla napríklad sprístupňuje poloautonómneho autopilota po zaplatení poplatku on-line. Alebo automobilka Volvo umožnila majiteľom XC90 získať za poplatok 300 USD CarPlay.

Tesla-Model_X-Falcon
ZDROJ | Tesla Motors

Postup, ktorý je bežný pri licencovaní a nákupe softvéru, ale v oblasti IT do istej miery aj hardvéru, vyvoláva v prípade automobilov Tesla podľa portálu The Verge otázniky. Ale vzhľadom na to, že autá sa čím ďalej, tým viac menia na pojazdné počítače, čo sú cez mobilný broadband on-line pripojené do internetu, asi si budeme musieť zvykať.

Pozrite siApple CarPlay plnohodnotne integruje Siri do vášho auta

Automobilky jednoducho hľadajú nové modely, ako znížiť náklady a podporiť zisk. V prípade Tesly Motors, ktorá generuje stratu každoročne od svojho vzniku, to je životne dôležité. Skeptici hovoria, že pri cene základného Modelu 3 na úrovni 35 000 dolárov nemôže byť ani jeho výroba zisková.

Tesla počítadlo
ZDROJ | Tesla Motors

Tesla ale oponuje a tvrdí, že pri cene batérií, ktorú je schopná dosiahnuť, zisková bude. To je dobrá správa pre investorov, pretože o Model 3 je už vo fáze rezervácií enormný záujem. Päť týždňov od predstavenia nového modelu presiahol počet predobjednávok 461 tisíc. (Počítadlo rezervácií môžete on-line sledovať tu.)

https://www.youtube.com/watch?v=HaJAF4tQVbA

Kvôli veľkému záujmu o Model 3 chce Tesla Motors dosiahnuť produkciu 500 000 vozidiel už v roku 2018, teda o dva roky skôr, než pôvodne plánovala. Navyše Elon Musk v rozhovore na konferencii „Future Transport Solutions“ v nórskom Osle naznačil, že sa pripravuje elektromobil 4. generácie, ešte menší a lacnejší ako Model 3. Po jeho uvedení si už podľa Muska elektromobil bude môcť dovoliť každý. Nuž, budeme sa tešiť.

ZdrojThe Verge

Komentáre k článku