Tesla: Giga Berlin je pred spustením, no vyvoláva konflikty

ZDROJ | Tesla

Krátko pred konečným schválením nemeckej továrne „Giga Berlín“ sa Tesla prezentovala na regionálnom veľtrhu v meste Grünheide. Svojím predátorským správaním však vyvoláva otázniky, aj nevôľu miestnych odporcov a konkurentov.

Napriek pandemickým obmedzeniam, ktoré limitujú účasť na hromadných podujatiach na 5 000 ľudí, Tesla dostala povolenie usporiadať „Giga -Fest“ až pre 9 000 účastníkov, lebo miestne úrady dospeli k záveru, že udalosť bude bezpečná z hľadiska šírenia COVID-19.

Pozrite siTesla bude v Číne a v Nemecku vyrábať úplne nové modely

Negatívne odozvy sprevádzali aj výstavbu 4. gigafabriky v súvislosti s odlesňovaním. Elon Musk dostal od miestnych úradov schválenie stavby bez konečného povolenia a na základe neho rozbehol práce. Ide síce o legálny postup, ale nemecké firmy ho používajú zriedka kvôli riziku, že konečné schválenie nemusí byť udelené.

Giga Berlin vo výstavbeZDROJ | Michael Wolf, Penig

Niektorí podnikatelia však Tesle fandia a tvrdia, že nemecké predpisy upravujúce plánovanie, pracovné miesta a otázky životného prostredia sú zbytočne reštriktívne. K obhajcom továrne patrí aj brandenburský minister hospodárstva Joerg Steinbach.

V dokumente zverejnenom online koncom septembra je uvedených 813 námietok voči továrni podaných na miestne úrady a reakcie spoločnosti Tesla. Tá pripomenula svojim kritikom, že vytvára pracovné miesta a približuje Nemecko k jeho cieľom v oblasti elektromobility.

Ralf-Thomas Petersohn, člen oficiálneho nemeckého fanklubu Tesla a miestny obyvateľ Grünheide k tomu poznamenal: „Chápem obavy. Ale časť z nich je sebecká. Vždy je to to isté – ľudia chcú veci ako veterné elektrárne a elektrické vozidlá … len nie na svojom dvore“.

Mocné odbory sa už pripravujú na boj o zmluvy pre zamestnancov Tesly v nemeckom štýle a  ekologickí aktivisti sú pripravení postaviť sa proti plánom ďalšej expanzie.

Musk je na druhej strane znepokojený nemeckými zákonmi a postupmi. V aprílovom liste úradom uviedol, že komplexné plánovacie požiadavky krajiny sú v rozpore s naliehavosťou boja proti zmene klímy.

ZDROJ | Tesla

„Tesla sa musí držať zákonov na ochranu životného prostredia, stavebných zákonov a samozrejme zákonov o práci a odboroch,“ povedala Birgit Dietze, vedúca brandenburského regiónu odborov IG Metall a bývalá členka dozornej rady vo Volkswagene.

Musk už zažil stret s nemeckými odbormi. Keď Tesla v roku 2017 kúpila nemeckého dodávateľa automobilových súčiastok Grohmann Automation, nastavila mzdy o 30% pod priemer a odmietla vyrovnať kolektívne vyjednávané platby. Firma však namiesto toho ponúkla jednorazové bonusy a opcie na akcie, takže odbory upustili od hrozby štrajku.

Tesla Model YZDROJ | Tesla

Podľa IG Metall je z 12 000 pracovných miest v gigafabrike Tesla zatiaľ obsadených maximálne desatina (1 200). Grünheide je vzdialené 45 minút jazdy od poľských hraníc a očakáva sa, že práve z Poľska bude Tesla prijímať veľké množstvo pracovníkov.

Pre nich môže byť aj mzda 20% pod nemeckým priemerom stále veľmi atraktívna, uviedol Ferdinand Dudenhoeffer, odborník na nemecký automobilový priemysel.

Pozrite siTesla vraj chystá dodávku Robo Van. Bude jazdiť aj v tuneloch Boring Company?

Nemecký závod Tesly má pritom vyrábať 500 000 elektromobilov ročne a k tomu batérie s úhrnnou kapacitou 50 GWh, čo z neho robí nemeckého lídra v oblasti elektromobility.

S tvrdou vyjednávacou pozíciou voči výške miezd môže mať Tesla konkurenčnú výhodu voči nemeckým automobilkám z hľadiska nákladov, ale zároveň bude mať problém získať kvalifikovanú pracovnú silu na domácom trhu. Dovoz pracovníkov z „východného bloku“ tak bude zrejme nevyhnutnosťou.

Musk chcel výrobu Modelu Y pre európskych zákazníkov spustiť v berlínskom závode už v júli, ale miestna opozícia a oneskorenie závodu na výrobu batérií, ktorý vyžaduje opätovné schvaľovanie úradmi, tento proces zdržali. Tesla preto Model Y vozí do Európy zo svojej továrni v Šanghaji, čo ale predlžuje dodacie lehoty a zvyšuje náklady.

ZdrojAutoblog

Komentáre k článku