Vyskúšali sme si elektrickú budúcnosť – smart EQ fortwo a forfour vo Valencii

Smart si vybral španielsku Valenciu, aby nám ukázal svoje nové modely smart EQ. Odteraz už v ponuke nenájdete iné, ako elektrické modely smart, na výber budete mať pritom z trojice modelov fortwo, fortwo kabriolet a forfour. Ak rozmýšľate nad malým elektrickým autom do mesta, rozhodne si prečítajte naše prvé dojmy.

Už od svojej prvej generácie si smart drží unikátny vzhľad a kompaktné rozmery, je však výrazne modernejší a plne elektrický. Dá sa povedať, že smart je prvou automobilkou, ktorá svoje portfólio modelov kompletne vymenila za elektrické autá. Zatiaľ, čo sa chystá ďalšia výrazná evolučná zmena automobilky v roku 2022, kedy uvidíme výsledky ohlásenej spolupráce s čínskou automobilkou Geely, budú o vašu priazeň bojovať tri modely, ktoré sme si vyskúšali vo Valencii, tesne po búrke Gloria.

Pozrite siElektromobily smart bude vyrábať čínske Geely

ZDROJ | Mercedes-Benz

Uznať musíme osobitný štýl modelov. Sú to také vkusné elektrické „kabelky“ do mesta, avšak s úplne novou prednou maskou, výraznými LED svetlami či neprehiadnuteľnými nálepkami (edícia one) alebo štýlovými kolesami vrátane Brabus verzií diskov, ktoré z nich robia atraktívne auto aj pre mladých mužov.

Najskôr sme si vyskúšali model smart EQ fortwo vo verzii kabriolet a musíme uznať, že toto by bola naša jednoznačná voľba. Elektrický kabriolet sme v redakcii ešte nejazdili, s týmto navyše jazdíte takmer „zadarmo“. Ceny energií sú stále výrazne nižšie ako klasické pohonné hmoty.

Napriek malej veľkosti máte pocit veľmi dobre odvedenej práce, zvonku auto pôsobí na svoje rozmery robustne a pevne. Vo vnútri vás prekvapí interiér, ktorý je pre dve osoby dostatočne priestranný, vôbec nebudete mať pocit, že sedíte v malom mestskom približovadle. Sedadlá majú športový charakter, vysoké opierky hlavy a sú veľmi pohodlné, rovnako vás dobre držia v zákrutách. Bezrámové okná sú príjemným bonusom.

Mimochodom, smart úplne zjednodušil konfiguráciu svojich modelov. Namiesto listovania väčšieho cenníka si auto nakonfigurujete len v troch krokoch. V prvom si vyberáte líniu – passion, pulse alebo prime, kde sa vlastne rozhodnete pre vzhľad interiéru a exteriéru. V druhom kroku sa môžete rozhodnúť pre balík výbavy Advanced, Premium alebo Exclusive, čím si nakonfigurujete komfortné prvky výbavy ako napríklad ambientné osvetlenie, cúvaciu kameru a podobne. No a v treťom kroku si vyberáte farbu. To je všetko. Zdá sa vám to jednoduché a smart? Presne tak to výrobca chcel, maximálne vám zjednodušiť konfiguráciu nových modelov.

Po prvom sadnutí za volant nás prekvapil bežný kľúčik namiesto tlačidla štartovania, rovnako aj radiaca páka voliča pre jazdu vpred či vzad. Uvítali by sme riešenie ak nie tlačidlové, tak určite v štýle Mercedes-Benz, teda ovládanie pod volantom. Aspoň si však máte o čo oprieť ruku, aj keď nechýba ani samostatná lakťová opierka.

Volant je robustný a plne posiaty ovládacími prvkami. Po vzore Renaultu, s ktorým Mercedes-Benz pri smartoch spolupracuje je tu menej praktické ovládanite tempomatu, kde ho naskôr musíte aktivovať a následne si zvoliť hodnoty pre jazdu. Adaptívny tempomat pritom chýba, napriek tomu, že smart má inteligentnú rekuperáciu, ktorá reaguje na automobily pred vami, vďaka čomu vhodne rekuperuje počas jazdy v meste.

V našom testovanom smart EQ fortwo kabriolete bola nápadná drevená lišta pred vodičom, avšak išlo len o imitáciu dreva. Naopak zvyšná časť palubnej dosky bola potiahnutá látkou, čo pôsobilo veľmi príjemne a ekologicky. Výduchy klimatizácie tvorili nielen efektný doplnok interiéru, ale sa i dobre ovládali.

Rovnako potešil panel klimatizácie, ktorý je inšpirovaný retro rádiami. Podobne akoby ste si prelaďovali stanice posúvate sa a nastavujete si teplotu, pričom v posuvníku je lupa, ktorá zvýrazní aktuálne nastavenú teplotu. Páčilo sa nám to veľmi, tento prvok je nielen pekný, ale i praktický. Oceňujeme, že klimatizáciu nebolo nutné ovládať cez dotykový displej, navyše ovládate ju s obrovským štýlom.

V kabriolete nechýbalo tlačidlo pre otvorenie/zatvorenie strechy v dvoch krokoch, pričom celý proces trvá pár sekúnd. Poteší aj možnosť otvorit/zavrieť strechu aj prostredníctvom kľúča. Pri voliči smeru jazdy je aj tlačidlo eco módu, práve v eco by ste mali dosiahnuť maximálny dojazd, ktorý v tomto prípade ukazoval 156 kilometrov pri plne nabitej batérii (100%).

A je to tu. Batéria, dojazd a reálne skúsenosti. Smart vo všetkých modeloch ponúkne 17,6 kWh batériu, ktorá podľa modelu ponúkne rôzny dojazd. Smart komunikuje rád údaje metodiky NEDC, ktorá je staršia a menej prísnejšia, tým pádom by mal byť aj dojazd väčší. Podľa NEDC by tak smarty mali prejsť 159 kilometrov, no podľa známejšej a novšej metodiky WLTP je to už „len“ 133 kilometrov. Všetko sú to však papierové hodnoty, realita je ako vieme, iná.

V tomto prípade nie veľmi priaznivá. Teda, závisí od uhla pohľadu. Avšak počas testu sme v priemere jazdili so spotrebou okolo 17 kWh/100 kilometrov, pričom reálne tak prejdete 90-100 kilometrov. Nabíjať tak budete často, čo však nemusí byť problém. Ak si uvážime, že ide o auto najmä do mesta, takáto vzdialenosť vám na deň alebo dva dni postačí, navyše pravdepodobne ak si smart kúpite, budete mať miesto na jeho parkovanie a možnosť nabíjať ho po zaparkovaní.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Štandardne vie smart nabíjať svoju batériu výkonom 4,6 kW, vy ho tak na domácom wallboxe alebo na nabíjacej stanici nabijete z 0 na 80% za 3,5 hodiny. Doma cez kábel by to trvalo približne 6 hodín. Lenže, priplatiť si môžete za 22 kW palubnú nabíjačku a to už je iná káva. Ak takýto výkon umožní aj váš wallbox, tak máte z 0 na 80% nabité auto za 40 minút. To už je čas, za ktorý si urobíte krátky nákup a môžete prejsť znova desiatky kilometrov.

Takže skutočne je dojazd uhol pohľadu. Je menší ako napríklad pri e-up! alebo CITIGOe iV, avšak máte k dispozícii možnosť rýchlejšieho nabíjania a to nie je všetko. Smart sa k elektromobilite stavia pomerne zaujímavo a okrem aplikácie s „bežnými“ funkciami ponúkne aj appku ready to share. A to môže byť pre mnohých skvelá vychytávka.

Ako to funguje? Smart má so zdieľaním automobilov mnoho skúseností, už od roka 2016 poskytuje funkciu v rôznych mestách, pričom teraz máte možnosť si vy osobne vytvoriť skupinu ľudí, s ktorými môžete svoj smart zdieľať. Len tak medzi rodinou, alebo aj s priateľmi za poplatok, je to na vás. V aplikácii totiž vytvoríte profily pre rôznych používateľov, ktorí môžu k autu prísť, smartfónom si ho odomknúť a jazdiť.

Priamo aplikácia vám umožní aj stanoviť platby napríklad za minútu jazdy, zatiaľ je však možnosť platieb možná v Nemecku, Francúzku, Španielsku či v Taliansku. Zdieľanie áut je podľa nás budúcnosť, smart je na ňu pripravený už dnes, a to je dobrá správa.

Samotná aplikácia k automobilu smart umožní pohľad na aktuálny dojazd či stav nabitia batérie, rovnako získate informáciu o stave prejdených kilometrov a môžete si auto predklimatizovať na diaľku, čo je obrovskou výhodou.

V aplikácii nájdete ďalšie zaujímavosti ako napríklad funkciu ready to spot, kedy sa môžete k autu nechať navigovať odkiaľkoľvek. Počas navigácie k zaparkovanému autu vám aplikácia ponúkne aj možnosti klasickej hromadnej dopravy, jednoducho viete aj v cudzom meste nájsť najlepší spôsob, ako prísť k autu čo najskôr.

Zaujala nás aj funcionalita ready to pack, kedy si viete počas nákupu oskenovať kód na krabici výrobkov a aplikácia vám dá informáciu, či sa zmestí do vášho kufra. Ten je pomerne malý, takže takáto správa sa zíde. Navyše aplikácia ponúkne rozšírenú realitu a ukáže vám, ako najvhodnejšie uložiť veci do kufra.

Čo vás však bude veľmi baviť je jazda. Smart EQ fortwo aj forfour majú výborný podvozok a zrýchlenie, to je úplná paráda. Z 0 na 60 to dáte za 4,8 sekundy, pričom za sebou necháte väčšinu áut na každej križovatke. Nehovoriac o možnosti otočenia sa takmer na mieste, toto je vyslovene ideálne auto do preplnených miest, kde si aj ľahšie nájdete miesto na parkovanie.

Model smart EQ forfour je zase rozhodne praktickejší, ak máte deti alebo chcete jazdiť viacerí. Nám sa však už dizajnovo páči menej ako verzie fortwo či fortwo kabriolet. Miesta vzdu je prekvapivo dostatok, až na neuverenie aj za mnou by ste dokázali sedieť relatívne pohodlne, a to mám 186 cm!

Batéria, motor s výkonom 60 kW/82 koní, všetko je identické. Akurát pri verzii smart EQ forfour logicky zrýchlite pomalšie, a to za 5,2 sekundy z 0 na 60-ku. Rovnako aj dojazd je o kúsok menší, ten bude závisieť aj od plnej obsadenosti auta. Z plne nabitej batérie (100%) a odhadovaným dojazdom 155 km (ECO mód) nám zostalo po prejdení 45 kilometrov presne 52% a dojazd 68 kilometrov. V aute sme celú cestu boli traja a jazdili aj na obchvate Valencie rýchlosťou 120 km/h. Aj tu je tak reálny dojazd okolo 100 kilometrov, spotreba sa ustálila na 17,6 kWh/100 km.

Na prístrojovom panely vidíte všetky dôležité informácie o jazde v elektrickom režime. Od stavu nabitia batérie máte prehľad o aktuálnej spotrebe v kWh rovnako máte aj grafický prehľad danej jazdy či štandardne vidíte informácie o vašej trase ako je čas cesty, počet prejdených kilometrov a primerná spotreba. Zaujímavo pôsobí ukazovateľ aktuálnej spotreby energie či stav batérie vľavo na prístrojovej doske. Opäť pekný retro prvok.

Hlavný displej infotainmentu je však skôr sklamaním. Smart totiž použil starší infotainmant, ktorý poznáme napríklad z pôvodnej generácie Renault Clio, a tak sa budete pozerať na slabšie rozlíšenie displeja, budete používať spomalenejší systém a navigácia vás bude mýliť, pretože buď bude ukazovať vašu pozíciu oneskorene, alebo nepresne tak, že často netrafíte správny smer. To je obrovská škoda, našťastie nebude chýbať Android Auto či Apple CarPlay, a tak určite odporúčame používať navigáciu z vášho smartfónu zobrazenú na hlavnom displeji.

Samozrejme ak modelu smart EQ forfour máte k dispozícii aplikáciu so všetkými funkciami, ktoré sme spomenuli. Výhodou je, že všetky modely smart viete prepojiť aj s vašimi inteligentnými hodinkami Apple Watch, na ktorých si môžete nechať zobraziť stav nabitia batérie či aktuálny dojazd.

Ak radi sledujete ako funguje elektromobil, odporúčame zapnúť si obrazovku, kde presne vidíte či práve rekuperujete alebo využívate batériu elektromobilu.

Nové modely smart EQ fortwo, fortwo kabriolet či forfour si ich viete objednať už dnes, no prídu k nám až počas novembra 2020. Ceny pritom začínajú na 22 726,80 eur za model smart EQ fortwo, pričom verzia forfour začína na sume 23 322 eur. Ak túžite po kabriolete, prichystajte si 26 018,80 eur. V prípade využitia štátnej dotácie na elektromobily vo výške 8 000 eur (ak patríte k štastlivcom, ktorí to stihli), môže byť kúpa modelov smart EQ veľmi zaujímavá.

My sme si novinky obľúbili. Aj napriek slabšiemu dojazdu či staršiemu infotainmentu ide celkovo o veľmi vydarené štýlové elektrické autá ideálne do mesta, s vynikajúcim spracovaním a skvelými jazdnými vlastnosťami. Prinášajú tiež zaujímavé aplikácie a rýchle nabíjanie palubnou nabíjačkou výkonom až 22 kW, čo sa často nevidí ani pri top elektrických automobiloch. Ak vás novinky zaujali sledujte aj náš YouTube kanál TECHBOX.sk, už čoškoro vám prinesieme naše video dojmy z noviniek priamo z Valencie.

 

 

Komentáre k článku