Vitajte v reálnom svete plnom dezinformácií

V posledných rokoch k nám prichádza spolu s rastúcou obľúbenosťou sociálnych sietí aj neuveriteľné množstvo dezinformácií. Cez niektoré sa dokáže priemerne inteligentný človek s úsmevom preniesť, tie sofistikovanejšie však dokážu spôsobiť reálne škody.

Za dezinformáciu sa nedá automaticky zaradiť každý nepravdivý údaj, mnohokrát môže ísť len o nepozornosť, informačný šum, nesprávne vyhodnotenie informácií či nemiestny žart. Tento typ informácií dostal označenie misinformácia, tvorca takejto správy nemusel mať vedomosť, že ide o nesprávne informácie.

Závažný problém nastáva, keď je za obsahom informácie skrytý ideologický či obchodný zámer.

Podľa odborníkov môžeme za dezinformáciu považovať každú informáciu, ktorá je nepravdivá a je vytvorená zámerne s cieľom poškodiť jednotlivca, skupinu, organizáciu alebo štát.

Rozdelenie dezinformácií podľa ich cieľa a finančnej motivácie.ZDROJ | ESET

Satira je vytvorená zámerne, mnohých síce dokáže uraziť no nevymýšľa a nezavádza. Predstavuje druh umenia, ktorý môžeme vidieť v textoch, obrázkoch či v divadle. Za jej tvorbu dostáva autor finančné ohodnotenie. Satira je stále obľúbená a vyhľadáva ju množstvo fanúšikov.

ZDROJ | ESET

Hoax je zámerne vytvorený obsah s cieľom oklamať prijímateľov, zmanipulovať ich a motivovať tak, aby sa preposielal ďalej. Je finančne (alebo ideologicky) motivovaný, často varuje pred katastrofickými následkami vymyslenej udalosti, alebo sa opiera o neexistujúce vedecké výsledky.

Rozšírenou podobou hoaxov sú fake news, falošné správy. Tie sa snažia pomocou upravených alebo vymyslených informácií, tváriacich sa ako žurnalistika, manipulovať masy – najčastejšie s politickým alebo ideologickým cieľom.

Pozrite si5 tipov ako sa vyhnete podvodníkom na internete

Cieľom propagandy je formovať názory verejnosti tak, aby prijala, alebo odmietla určité názory a fakty, resp. zmenila postoj na ne. Propaganda manipuluje ľudí tak, aby konali, alebo cítili niečo, čo by inak neurobili. Väčšinou sa za ňou skrýva ideológia.

ZDROJ | ESET

Internetoví trollovia provokujú a obťažujú. Ich domovskou parketou sa najmä online diskusie, kde môže beztrestne šíriť neobjektívne až falošné informácie. Donedávna nebrali za svoju „prácu“ peniaze, dnes sa už bežne nasadzujú v oblasti biznisu, odborne sa tomu hovorí astroturfing.

Na internete môžeme nájsť až 100 druhov trollov. Poznáme napríklad trolla – provokatéra, trolla – nezrelého pubertiaka, trolla – profesionálneho konšpirátora, ale aj trolla – psychopata.

ZDROJ | ESET

Aj kyberzločinci radi využívajú dezinformácie na šírenie malvéru, napríklad pomocou falošných článkov. Po kliknutí naň vás môže systém vyzvať na stiahnutie novšej verzie aplikácie a po domnelej aktualizácii si stiahnete advér, spyvér alebo iný zákerný malvér.

ZDROJ | pixabay.com

Informácie, ktoré k nám prúdia je nutné prefiltrovať a zamyslieť sa nad každou z nich. Odpovedzte si na tieto otázky: Kto je jej autorom? Je táto správa hodnoverná? Nebolo z nej niečo dôležité vynechané? Zaplatil niekto za šírenie tejto správy?

Pozrite siAssembler – dôležitá zbraň v boji proti dezinformáciám

Donedávna sme boli presvedčení, že ľudská hlúposť úzko súvisí s nedostatkom informácií. Dnes je zrejmé, že ide o hlbší problém, ktorý môže spôsobovať to, že ľudia už nedokážu čítať s porozumením.

Obrovské množstvo plytkých informácií, v ktorých medzi riadkami nie je nič (texty často nahrádzajú prvoplánové obrázky), jednoducho ľudí odnaučilo hľadať súvislosti a vzájomné väzby. Nemalou mierou k tomu prispieva školstvo, kde sa deti síce naučia čítať, ale nie s porozumením.

Ak sa chcete dozvedieť viac o dezinformáciách alebo ako odlišovať fakty od nepravdy, navštívte webstránku bezpecnenanete.sk, kde nájdete zrozumiteľným spôsobom popísané ako narábať s informáciami a na čo si dať pozor.

Článok sme pripravili v spolupráci so spoločnosťou ESET.

ZdrojESET

Komentáre k článku