Reklama

Veľký brat Google vás sleduje, aj keď mu to jasne zakážete

Richard Pliešovský

Niet pochybností, že nám služby od spoločnosti Google výrazne uľahčujú životy. Ako to už býva – ten, kto vám má perfektne slúžiť, musí vás perfektne poznať. Patrí k tomu aj znalosť o tom, kde sa pohybujete, čo sa však samozrejme nepáči každému. Mňa napríklad tiež nedávno prekvapila notifikácia na hodinkách: Vaše auto je zaparkované pri Tescu. Zabudol som si na smartfóne vypnúť GPS a tak mi Google pripomenul (mám už svoje roky), kde som pred dvoma minútami zaparkoval auto.

Organizácia Associated Press (AP) zistila, že veľa služieb od spoločnosti Google ukladá zo zariadení s OS Android a iOS údaje o polohe používateľov aj vtedy, keď ich mali nastavené, aby to nerobili. Odborníci na IT z Princetonu potvrdili tieto zistenia. Čo sa to teda deje? Naozaj sme sledovaní, aj keď to vyslovene nechceme?

Zvyčajne nás Google požiada o povolenie používať informácie o polohe. Napríklad služba Mapy Google pýta povolenie používať prístup k vašj polohe, keď chcete používať navigáciu. Ak súhlasíte, že necháte zaznamenať polohu počas dňa, Mapy Google vám zobrazia túto históriu v časovej osi, ktorá mapuje vaše denné pohyby. Takže potiaľto je to v poriadku.

Zdroj | PocketBook

Lenže ak Google uvádza, že históriu polohy môžeme kedykoľvek vypnúť a nebude sa zaznamenávať história vášho pohybu, nehovorí pravdu. Pretože aj pri vypnutej Histórii polohy niektoré aplikácie ukladajú časovo označené údaje o polohe.

Kto kontroluje minulosť, má pod kontrolou budúcnosť. Kto kontroluje súčasnosť, má pod kontrolou minulosť.

George Orwell, román 1984

AP uvádza, že Google ukladá údaj napríklad už pri otvorení aplikácie Mapy, alebo pri automatických aktualizáciách počasia na smartfónoch so systémom Android približne určujú polohu, kde používateľ nachádza. 

Toto je samozrejme v rozpore s tým, o čom je presvedčený používateľ (že sa jeho poloha nikde nezaznamenáva). Výskumník z Princetonu a bývalý hlavný inžinier pre Federálny úrad komunikačnej komisie hovorí: „Ak povolíte používateľom vypnúť niečo nazývané História polohy, všetky miesta, ktoré zaznamenávajú históriu polohy by mali byť vypnuté.”

Pozrite si

Facebook sa podriaďuje GDPR, zavádza nové nástroje na ochranu osobných údajov

Google k týmto odhaleniam podalo vysvetlenie, ktoré príliš nepresvedčilo. „Existuje niekoľko rôznych spôsobov, ako môže spoločnosť Google používať polohu na zlepšenie poznatkov ľudí a to vrátane histórie polohy, aktivít na webe a v aplikáciách a prostredníctvom služieb určovania polohy na úrovni zariadenia“, povedal hovorca Google vo vyhlásení pre AP. 

„Poskytujeme jasné popisy týchto nástrojov a robustné ovládacie prvky, aby ich ľudia mohli zapnúť alebo vypnúť a kedykoľvek ich históriu vymazať.“ Aj vy máte pocit, že hovorca vôbec nevysvetľuje, prečo sa história polohy napriek jasnému zákazu používateľa naďalej zaznamenáva?

Históriu Google môžeme nájsť na ich stránke myactivity.google.com. Na ľavej strane si rozkliknete menu Moja aktivita, kde sa zobrazujú možnosti spravovania a vypínania histórie aktivít, vrátane histórie polohy. Keď budete mať čas, skúste si tam zájsť a pozrite si, čo všetko o vás spoločnosť Google nazbierala. Zároveň zrejme platí fakt, že o používateľoch OS Android dokáže zhromaždiť viac údajov, ako o tých, ktorí majú výlučne iOS.

Pozrite si

Čo všetko o vás vie Apple? Všetky dáta si môžete jednoducho stiahnuť

Ak nám teda Google napíše, že história polohy je vypnutá, v skutočnosti to znamená len to, že Mapy Google a ďalšie aplikácie ukladajú naše miesto pobytu v službe Moja aktivita a nie v Histórii polohy.

Zdá sa, že technologickí giganti si nerobia veľké starosti o tom, čo o nás vedia. Ochrana osobných údajov im – zdá sa – niečo hovorí, až keď sa odhalí, že im nevenujú žiadnu pozornosť. Facebook mal vďaka tomu prudký pokles hodnoty akcií. Aj z toho dôvodu nedávno prijala Európska únia nové pravidlá na ich ochranu.

Prečo spoločnosť Google o nás zhromažďuje údaje o polohe nie je ťažké úhádnuť. V minulom roku sa jej podarilo zvýšiť výnosy z online reklamy na cestách (kde sa využíva poloha používateľov) o 20 percent.

Ide o závratnú sumu 95,4 miliardy dolárov, z ktorej zákazníci nemajú ani cent. Ak teda nerátame, že dostanú zadarmo kvalitné služby s užitočnými aplikáciami. Stále však ide o obrovský balík, ktorý končí v rukách investorov. Keby časť zo zisku rozpustili napríklad v bezplatnom internete, istotne by sa väčšina z nás potešila a akosi ľahšie akceptovala odhalenia ich praktík, v ktorých sme sa ocitli ako rukojemníci, bez možnosti rozhodovania.

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.