Tumbrl – od hviezd až na dno

ZDROJ | Tumbrl

Možno ste o ňom v živote nepočuli a možno ste na ňom boli závislí. Nikdy nedosiahol popularitu Facebooku ani dôležitosť Twitteru, no stal sa fenoménom svojej doby a fascinujúcim príkladom toho, aké tvrdé zvyknú byť pády, ak letíte vysoko. Pretože Tumblr lietal naozaj v tých  najvyšších výškach.

ZDROJ | Tumbrl

Ten nápad vznikol ako hobby projekt devätnásť-ročného Davida Karpa, ktorý mal už vtedy za sebou zaujímavý životný príbeh. V pätnástich odišiel zo školy aby sa mohol samovzdelávať a popritom pracovať.

V čase, kedy si jeho bývalí spolužiaci vyberali univerzitu, on už makal ako product manager na newyorkskom online projekte UrbanBaby a prvé väčšie peniaze, ktoré tu zarobil, investoval do rozbehu konzultačnej firmy. Zároveň sa však stále obzeral po mikroblogovacej platforme, ktorá by napĺňala jeho predstavy.

“Chcel som mať online identitu, na ktorú budem hrdý. To mi Facebook ani WordPress vtedy nedávali.” Keď sa žiadna existujúca sociálna sieť ani len nepriblížila jeho predstavám, začal pracovať na vlastnej.

Inšpirovaný projektmi ako Anarchaia.org, alebo Projectionist, ktoré ako prvé pracovali s konceptom Tumbl-blogingu, pri ktorom je obsah radený v nekonečnom páse pod seba (tak, ako dnes vyzerá Instagram), pomenoval svoj startup Tumblr.

Vzniklo niečo dovtedy nevídané. Užívateľsky super jednoduchá platforma cielila na kreatívnych ľudí, ktorí mohli rýchlo a bez technických bariér zdieľať fotky, grafiky, hudbu, video aj texty a svoje profily si mohli prispôsobovať podľa vlastných predstáv. To Facebook nemá ani dnes.

ZDROJ | Tumbrl

V Tumblr sa odzrkadľoval Karpov minimalizmus, vďaka ktorému sa mu podarilo vytvoriť doslova krásny online priestor, kde už len samotná registrácia bola vizuálne atraktívnym zážitkom. A čo je najpodstatnejšie, úspech prišiel okamžite.

Dva týždne po spustení vo februári 2007 mal Tumblr 75 000 užívateľov a to bol len začiatok. Okrem prívetivého užívateľského rozhrania mal Tumblr ešte jednu nezanedbateľnú výhodu. Nezakazoval porno. V tom momente, kedy užívatelia pochopili, že obsah pre dospelých nie je mazaný a ani za jeho upload nie je nikto postihovaný, vtedy Tumblr explodoval.

Našli ste tam všetko. Vkusné čierno-biele akty, divoké gify aj naozaj tvrdé porno. Mazaný bol len nelegálny obsah. Práve vďaka dospeláckym obrázkom rástol šialeným tempom nielen počet blogov, príspevkov, ale predovšetkým návštevnosť. A to až tak, že Tumblr sa v roku 2013 dostal medzi desať najnavštevovanejších webov na svete.

Začiatkom roka 2013 prišlo na Tumblr.com 300 miliónov unikátnych návštevníkov mesačne, tí si pozreli celkom 20 miliárd stránok a obsah pribúdal tempom 900 postov za sekundu. Bol to šialený úspech a zostávalo len otázkou času, kým po super hviezde internetu chňapne niekto naozaj veľký.

ZDROJ | Tumbrl

Ťažko povedať, či to bol akt čistého zúfalstva, alebo premyslená stratégia, no faktom je, že 20. mája 2013 sa pred novinárov postavila vtedajšia šéfka Yahoo Marissa Mayer a oznámila, že kupujú Tumblr. Cena? Šialených 1,1 miliardy dolárov. Marissa sebavedomo prirovnávala toto rozhodnutie k takým momentom internetovej histórie, ako keď Google kúpil YouTube, alebo keď Ebay kúpil PayPal. A potom už Tumblr padalo k zemi závratnou rýchlosťou.

Po troch rokoch od miliardového obchodu Yahoo priznáva, že Tumblr nedosahuje plánované tržby z inzercie a odpisuje 712 miliónov z jeho hodnoty. Zakladateľ David Karp odchádza z firmy a Tumblr ako súčasť zdecimovaného Yahoo preberá telco gigant Verizon.

Prichádza december 2018 a aplikácia Tumblr bola odstránená z App Store, pretože niekde v tých gigabajtoch obrázkov sa objavila aj detská pornografia. V reakcii na tento incident sa nové vedenie Tumblr rozhodlo, že zo svojej platformy odstráni všetok pornografický obsah. Bez výnimky. Auu!

Od tohto momentu Tumblr pikuje strmhlav k zemi. Okrem toho, že zmizla obrovská časť obsahu, zmizli milióny blogov, tak mnohí užívatelia nemali dôvod, prečo sa sem vracať. Za pár mesiacov prišla sociálna sieť o 30 % návštevnosti. Noví majitelia netušia, ako niekdajšiu hviezdu internetu zachrániť, a tak začali hľadať potencionálneho kupcu.

Hoci veľký záujem prejavil PornHub, čo by bola krásna symbolika, Tumblr nakoniec získava spoločnosť Automaticc, ktorá stojí za publikačným systémom WordPress. Cena? 3 milióny dolárov! Ehm…

Cesta od 1,1 miliardy k 3 miliónom trvala šesť rokov aj tri mesiace. Len pre porovnanie, za viac peňazí sa predávajú luxusné byty v blízkosti newyorkského sídla firmy, diamantový svadobný prsteň Beyonce má hodnotu päť miliónov a začiatkom tohto roka bola predaná slovenská webhostingová firma Websupport, za približne troj-násobne vyššiu sumu. A ak vám tiež napadlo, či sa nový majiteľ plánuje vrátiť, k osvedčenému konceptu, tak vás sklamem. Matt Mullenweg (CEO Automaticc) sa už vyjadril, že žiadne porno na Tumblr nebude. Good luck. 

ZDROJ | Tumbrl

Komentáre k článku