Trpíte nespavosťou? Možno je to paradoxne vďaka jej sledovaniu

Kto si nikdy nemeral svoj spánok, zrejme nemá fitness náramok, alebo inteligentné hodinky, ktoré práve túto funkciu často prezentujú. Aj tu zrejme platí ošúchané príslovie všetko s mierou.

New York Times minulý týždeň uverejnil článok, kde vedci upozorňovali na to, že sa príliš spoliehame na rôzne zariadenia a aplikácie, ktoré majú za úlohu monitorovať náš spánok. Sledovanie spánku nám totiž môže za určitých okolností zhoršiť problémy so spánkom kvôli ich nepresným údajom a tým, že ešte viac zvýšia obavy o naše zdravie.

Podľa prípadovej štúdie to viedlo dokonca k tomu, že ľudia trávili v posteli viac času len preto, aby zlepšili svoje štatistiky. Uvádza sa v nej napríklad, že rastie „počet počet pacientov, ktorí hľadajú liečbu samodiagnostikovaných porúch spánku, ako je nedostatočné trvanie spánku a nespavosť v dôsledku období ľahkého alebo nepokojného spánku“ nameraných na svojich zariadeniach.

Zlá hygiena spánku má veľa príčin. K tým staromódnym, ako je veľa kávy, náročné cvičenie v telocvični, každodenný stres, pribudol náš zlozvyk zaspávať so smartfónom (a podobnými zariadeniami) v posteli.

Pozrite siAko som prešiel na Apple Watch 4 zo Samsung Galaxy Gear S2

Odhaduje sa, že 10 % dospelých v USA pravidelne využíva nositeľné zariadenia na monitoring spánku a ďalších 50 % uvažuje o ich kúpe.

Problémom nie je, že tieto trackery sú nespoľahlivé, problémom je to, že ľudia sa na namerané dáta príliš upínajú. Nezdravá posadnutosť dosiahnutím dokonalého spánku dostala aj vlastný názov: orthosomnia.

Vedci tvrdia, že takýto ľudia často preceňujú množstvo spánku, ktoré im inteligentné zariadenia ukazujú, hlavne ak sa zameriavajú na sledovanie pohybu. Ak ležíte v posteli, náramok si môže myslieť, že spíte. Iné zariadenia, ktoré sledujú dýchanie alebo srdcovú frekvenciu, poskytujú úplnejší obraz, stále však ide o odhady založené na algoritmoch.

Jeden smutný príbeh z prípadovej štúdie: Žena sa sťažovala, že podľa jej trackera je jej priemerná účinnosť spánku len 60 %. Predpísali jej lieky na syndróm nepokojných nôh, testovala sa na poruchu dýchania a podstúpila formálnu štúdiu spánku. Ani potom, čo jej oznámili, že v laboratóriu spala hlbokým spánkom, nebola spokojná. „Tak prečo môj Fitbit hovorí, že spím zle?“

Pozrite siInteligentná posteľ ako recept na dobrý spánok

Výrobcovia týchto zariadení a aplikácií obhajujú ich používanie a presnosť. Dr Conor Heneghan, riaditeľ výskumu pre Fitbit, povedal, že len málo ľudí pociťuje extrémnu úzkosť v spánku. „To, čo sa snažíme urobiť, je dať ľuďom nástroj na pochopenie ich vlastného spánku.“

Štúdia, ktorú si nechal v roku 2017 vypracovať Fitbit, porovnávala údaje o spánku u 60-tich ľudí s využívaním monitorovacieho zariadenia Fitbit a zdravotníckeho zariadenia v spánkovom laboratóriu. Zistilo sa, že údaje zodpovedali 70 % času. Dr Heneghan povedal, že keď sú dvaja analytici požiadaní, aby zaznamenali rovnakú štúdiu spánku, zvyčajne zodpovedajú približne 90 percentám času.

Pozrite siFitbit Versa – elegantná a dostupná alternatíva k Apple Watch

Podobné nezrovnalosti si všimlo aj Apple pri údajoch, ktoré namerali Apple Watch. Zistili, že rôzne aplikácie poskytovali odlišné výsledky za rovnaké obdobie. Apple uvádza, že jeho smartwatch sledujú srdcovú frekvenciu a údaje o pohybe. Tvorcovia aplikácií sú zodpovední za algoritmy, ktoré ich interpretujú. „Každá skúsenosť je pre konkrétnu aplikáciu jedinečná.“

ZDROJ | Apple

Dr. Eugene Spiritus, riaditeľ spoločnosti SleepWatch, ktorá má aplikáciu pre Apple Watch, povedal, že sa zameriavajú na to, aby používatelia venovali pozornosť svojmu správaniu a zmenili ho. Ak spíte zle, aplikácia pošle výzvu s otázkou, čo sa mohlo pokaziť. Ťažká večera? Veľa kávy neskoro večer? Priveľa nápojov?

Môžu sa niektorí z nich stať posadnutí a mať úzkosť? Jasné. Ale existuje veľmi, veľa ľudí, ktorí nám vravia, že im to pomáha.

Dr. Eugene Spiritus, SleepWatch

Úrad pre potraviny a liečivá nijako nereguluje zariadenia na monitorovanie spánku, pretože predstavujú nízke riziko a len všeobecne poukazujú na zlepšenie zdravia a blahobytu, nediagnostikujú a neliečia konkrétne stavy.

Pozrite siSÚBOJ | Fitbit Inspire HR vs Samsung Galaxy Fit e – ktorý si vybrať?

Pravidelný spánok je pre zdravie človeka nesmierne dôležitý. Dospelí potrebujú sedem až deväť hodín spánku, mladší oveľa viac. Dr. Hawley Montgomery-Downs, profesor psychológie na West Virginia University, skúmal obmedzenia náramkov na sledovanie spánku. Domnieva sa, že najlepší spôsob, ako zhodnotiť kvalitu a množstvo spánku, je založený na tom, ako sa cíti naše telo.

Priznávam, že aj ja som prepadol „čaru“ sledovania dĺžky a kvality spánku. Od prvého dňa mám inteligentné hodinky stále na ruke, aj počas noci a nikdy si cez deň nezabudnem pozrieť ako som spal. Našťastie z výsledkov nerobím vedu, beriem ich s rezervou, len ako ďalšiu sériu z množstva informácií.

ZdrojNew York Times,Case Reports

Komentáre k článku