Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – dojazd vám nebude robiť vrásky

Toyota sa dlhé roky hrdila svojim hybridným pohonom, ktorý netreba nabíjať. Doba sa však mení a s ňou aj trendy a emisné požiadavky. Novú Toyotu RAV4 si tak môžete kúpiť aj ako Plug-in Hybrid. Výsledkom je prekvapivo všestranné SUV, ktoré v mnohých smeroch predbieha konkurenciu.

Plug-in hybridov je na trhu ako húb po daždi. Pre niektoré automobilky ide iba o spôsob naplnenia emisných regulácií, pre iné ide spôsob, ako svojim zákazníkom ponúknuť niečo navyše, prípadne ako si podmaniť úplne novú cieľovku, ktorú klasický, či full-hybridný variant toho istého modelu nezaujal.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid spadá do tej druhej kategórie. Plug-in hybridným pohonom totiž rozširuje svoje výkonné, terénne a priestranné „Ja“ už aj o tichú, ekologickú a ekonomickú jazdu aj na prekvapivo dlhé vzdialenosti. Poďme však pekne postupne.

Pod kapotou plug-in hybridného variantu tohto modelu pracuje 2,5-litrový 4-valec s výkonom 136 kW (185 koní) a krútiacim momentom 227 Nm. Na prednej náprave spaľovací motor dopĺňa synchrónny elektromotor s permanentným magnetom s výkonom 134 kW (182 koní) a krútiacim momentom 270 Nm. Zadnú nápravu roztáča menší elektromotor s výkonom 40 kW (54 koní) a krútiacim momentom 121 Nm.

S celkovým výkonom hybridného systému 225 kW (306 koní) nemá Toyota RAV4 Plug-in Hybrid rozhodne núdzu o výkon. Jazdnou dynamikou, pod ktorú spadá aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za rovných 6 sekúnd, dokáže prekvapiť aj tých, ktorým sa už po skúsenostiach s výkonnejšími elektromobilmi späť do plug-in hybridu (a ešte aj SUVčka) veľmi nechce presadať.

Na infotainment obrazovke môžete sledovať tok energie v rámci hybridného pohonu v reálnom čase.

Výkon je samozrejme jedna vec. Čo je však pre väčšinu záujemcov o elektrifikovaný pohon dôležitejšie, je samozrejme dojazd. Podobne ako pri výkone, ani tu Toyota nerobila kompromisy a plug-in hybridnú RAV4 vybavila batériou s kapacitou 18,1 kWh. Pri kombinovaných trasách s ňou má byť podľa metodiky WLTP schopný prejsť 75 km, v meste až 98 km. Aká je realita?

Prekvapivo blízka papierovým špecifikáciám. Pri takýchto kapacitách batérie môže zmena štýlu jazdy a charakter trasy ovplyvniť celkový dojazd na batériu aj o 10-20 %. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid sa však počas našich jázd po Bratislave a jej obchvatoch konštantne držala dojazdu na úrovni 80 kilometrov!

Mobilná aplikácia MyToyota vám umožní na diaľku sledovať stav nabitia batérie, ale aj ovládať klimatizáciu. Množstvom funkcií, ani organizáciu používateľského prostredia ale zásadne neohúri.

Pokiaľ teda pracujete napr. v našom hlavnom meste, zo satelitných miest a obcí budete môcť za prácou dochádzať čisto na elektrinu. Tu však treba podotknúť, že na diaľnici je elektrický pohon o niečo pažravejší. Kým v meste sme jazdili na elektrinu so spotrebou 21,5 kWh, na diaľnici sa už spotreba prešvihla cez 30 kWh/100 km. Hoci teda v režime EV môžete jazdiť rýchlosťou až do 135 km/h, na diaľnici sa vám RAV4 oplatí prepnúť skôr do režimu hybridnej jazdy.

Pokiaľ budete váš plug-in hybrid poctivo nabíjať a s RAV4 jazdiť najmä v hybridnom režime, vaša peňaženka sa vám poďakuje. Benzínový motor totiž v takom prípade spotrebuje pokojne aj menej ako 1 liter/100 km. Ak si aj batériu zabudnete nabiť, neskrachujete. V takom prípade sa spotreba pohybuje okolo 7 l/100 km.

Nová Toyota RAV4 v najvyššej výbave prekvapí aj technologicky. Nechýba jej head-up displej, či dokonca digitálne spätné zrkadlo.

Nabíjať sa ale RAV4 Plug-in Hybrid určite oplatí a na rozdiel od mnohých iných plug-in hybridov s tým ani nebudete mať také starosti. Z klasickej domácej zásuvky vám nabíjanie potrvá 7,5 hodiny, čo je na pomalé nočné nabíjanie ideál. Zadarmo vám však Toyota k tomuto modelu pribalí aj domáci wallbox s výkonom 22 kW, s ktorým vám plné nabitie potrvá iba 2,5 hodiny.

Čo musím na Toyote RAV4 Plug-in Hybrid oceniť je aj to, že správanie celého hybridného systému máte plne v rukách vy. Na rozdiel od iných hybridov a plug-in hybridov, ktoré som mal možnosť testovať, RAV4 nikdy nemenila jazdné režimy sama od seba a správanie jej pohonu bolo dokonale predpovedateľné.

Keď som si teda zvolil režim EV, auto šlo čisto na batériu až do jej úplného vybitia. V režime hybridnej jazdy som zas presne vedel odhadnúť, dokedy budú zaberať iba elektromotory a kedy sa naopak spredu ozve už aj spaľovací motor. Peknou čerešničkou na torte celého plug-in hybridného pohonu je ukazovateľ odhadovaného dojazdu s, aj bez použitia klimatizácie. Dôvtipné.

Keď už spomínam vybitie batérie, poznamenať musím aj fakt, že hoci vám ukazovateľ dojazdu bude hlásiť „nulu“, v batérii v skutočnosti zostáva ešte rezervná (a spaľovacím motorom v takom prípade neustále dopĺňaná) energia, vďaka ktorej sa RAV4 dokáže svižne rozbiehať z križovatiek pomocou elektromotorov aj so zdanlivo vyšťavenou batériou.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid sa rozhodne vydarila. Minimum kompromisov na jej pohone, batérii a nabíjacom systéme sa podpisuje pod fakt, že aktuálne ide o jeden z najlepších plug-in hybridov na trhu. S danými parametrami jej veľmi ľahko odpustíte aj cenu začínajúcu na 49 990 €.

Komentáre k článku