SpaceX – Iron Man je optimista

SpaceX bola aj bez nedávnej miliardovej investície Google na čele súkromného sektora v kozmickom biznise. Bez ohľadu na úspešné komerčné lety raketových nosičov Falcon 9 však šéf firmy Elon Musk pripravuje ďalšie kroky, ktoré by mali zlepšiť jej konkurencieschopnosť.

Pozrite si: SpaceX má pre satelitný internet silného partnera – Google

Medzi prelomové koncepty patrí viacnásobná využiteľnosť raketových nosičov (konkrétne prvého stupňa rakiet Falcon 9 a Falcon Heavy), ktorá prinesie podstatné zníženie nákladov na vesmírne lety. Doteraz sa totiž vždy nosné rakety po minutí paliva zrútili na zem, alebo do mora a došlo tak k ich zničeniu.

Let Falconu 9

SpaceX už istý čas pracuje na nosnej rakete, ktorá by sa po odpojení od zvyšku nákladu pomocou prídavných raketových motorov vrátila späť na kozmodróm, alebo iné určené miesto, kde by mäkko pristála. Po kontrole a doplnení paliva by bol takýto prvý stupeň rakety viacnásobne použiteľný.

Viacero skúšobných letov, pri ktorých prvý stupeň spoľahlivo pristál na odpružených nohách, predchádzalo ostrému testu, uskutočnenému 10. januára 2015. Počas štartu rakety Falcon 9, dopravujúcej do vesmíru  k ISS nákladnú loď Dragon, sa uskutočnil riskantný experiment s návratom prvého stupňa na voľne plávajúcu plošinu na mori.

Havária návratového 1. stupňa

Návrat modulu sa žiaľ skončil neúspešne. Raketa síce dosadla na určené miesto pristátia, ale pod nesprávnym uhlom. V dôsledku toho sa zrútila na plošinu a následne do mora, pričom vybuchla.

Elon Musk, prezývaný aj Iron Man, však napriek tomu zostáva optimistom. Sám sa pred testom vyjadril, že pravdepodobnosť úspechu je len 50 percent. „Hotovo. Ale zatiaľ to nie je na cigaru“, komentoval výsledok testu Elon Musk. Železný muž však má v rukáve nejeden tromf.

Pozrite si: Satelitný internet SpaceX pokryje Zem aj Mars

Falcon Heavy, ktorého prvý stupeň je tvorený z troch nosičov Falcon 9 je momentálne najsilnejšou raketou na svete a po Saturne V z projektu Apollo druhým najsilnejším nosičom v histórii. Na nízku obežnú dráhu dokáže vyniesť 53 ton nákladu a na geosynchrónnu dráhu 21,2 tony. S týmto nosičom SpaceX zjavne počíta aj pri letoch na Mars, keďže udáva, že na túto planétu by bol Falcon Heavy schopný dopraviť 13,2 ton nákladu.

Takto by mal lietať Falcon Heavy

Ako ukazuje demonštračné video, aj pri Falcone Heavy počíta SpaceX s návratovými raketami prvého stupňa, ktoré by mali pristávať späť na kozmodróme. S ostrým štartom sa počíta v priebehu roku 2015.

Video: YouTube, SpaceX

 

Komentáre k článku