Sme obklopení modrým svetlom. Ako potlačiť jeho negatívny vplyvy na zdravie?

ZDROJ | Victoria Heath

Monitory, displeje smartfónov, tabletov a notebookov, umelé svetlá či elektronické čítačky kníh. Modré svetlo je všade okolo nás a na naše zdravie má negatívnejší vplyv, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Ako a prečo sa vôbec proti nemu treba chrániť?

Teplotu svetla, ktoré vyžadujú vaše lampy a svietidlá v domácnosti, ste si už zrejme všimli a možno ste tomu prispôsobili aj výber konkrétnej žiarovky. Uvedomili ste si však niekedy, aké zafarbenie má zdroj svetla, na ktorý sa priamo pozeráte práve v tejto chvíli? Teplé žlté alebo ľadovo-modré svetlo vyžaduje aj väčšina elektronických zariadení s displejom vo vašom okolí.

S celodenným pozeraním sa do obrazovky počítača, smartfónu či televízora sú už celé roky spojené obavy z poškodenia zraku. Aj keď pri nevhodných podmienkach pre zrak môže ísť o celkom opodstatnené obavy, modré svetlo vyžarované týmito obrazovkami môže spôsobovať celkom iné problémy nie priamo spojené so zrakom.

ZDROJ | Amazon

Najväčšiu hrozbu predstavuje vplyv umelého svetla na cirkadiánny rytmus tela. Tento rytmus trvajúci zhruba jeden deň sa okrem iného stará napríklad aj o riadenie spánkového cyklu, metabolických procesov, vylučovanie hormónov a ďalších prirodzených biorytmov, ktoré sú z veľkej časti riadené na základe striedania dňa a noci, teda na základe percepcie svetla.

Pozrite siDobrá modrá? Zdá sa, že nie tak úplne

Mnohé výskumy za posledné roky sa zhodli v tom, že na cirkadiánny rytmus môže mať negatívny vplyv umelé, resp. práve modré svetlo. Na „vine“ je konkrétne fotopigment Melanopsin, ktorý má na cirkadiánny rytmus priamy vplyv a ktorý je citlivý práve na modro-zelené svetlo v rozsahu 480 nm.

Ako sa teda vyhnúť modrému svetlu? V dnešnej dobe, kedy sme od momentu prebudenia až do momentu zaspávania neustále obklopení obrazovkami, je to prakticky nemožné. Počas dňa, kedy je prítomnosť modrého svetla prirodzená, to navyše nie je ani potrebné. Potlačiť ho však môžete bez väčšej námahy práve vo večerných hodinách. Začať môžete aj jednoduchým softvérovým riešením.

ZDROJ | rawpixel

Technologické spoločnosti si našťastie začali riziká spojené s modrým svetlom v posledných rokoch uvedomovať a do svojich zariadení a operačných systémov zakomponovali jednoduché nástroje, ktoré vám pomôžu modré svetlo automaticky potlačiť. Výnimkou nie sú ani najpoužívanejšie operačné systémy Windows 10, Android, iOS alebo macOS.

Pozrite siO čom sme písali pred 10 rokmi? Aj o Androide 2.2 či novom MacBooku

Súčasťou najpopulárnejšieho operačného systému Windows 10 je takmer od začiatku funkcia s názvom Nočné osvetlenie. Teplé zafarbenie obrazovky si môžete zapnúť ručne cez rýchle nastavenia v bočnej, resp. notifikačnej lište, alebo si ho môžete naplánovať na pravidelné opakovanie na základe určitého času alebo aktuálneho času západu a východu slnka v nastaveniach. (Štart – Nastavenia – Systém – Zobrazenie – Nastavenia nočného osvetlenia)

Ako to už v prípade operačného systému Android býva, prístup k funkcii nočného osvetlenia sa môže líšiť v závislosti od výrobcu vášho smartfónu. Táto funkcia je však súčasťou Androidu od verzie 8.0 Oreo (v prípade niektorých modelov už od verzie 7.0 Nougat a skorších) a nájsť by ste ju okrem nastavení obrazovky mali aj v rýchlej ovládacej lište, kde nájdete aj tlačidlá pre rýchle ovládanie jasu, mobilných dát, Wi-Fi alebo technológie Bluetooth.

ZDROJ | 9to5Google

Ak sa filter modrého svetla vo vašom smartfóne s operačným systémom Android nenachádza, skúsiť môžete niektorú z aplikácií tretích strán. Medzi tie najpopulárnejšie patria aplikácie Twilight alebo Blue Light Filter. Ak máte staršiu verziu Androidu a root, siahnuť môžete aj po aplikácii f.lux, ku ktorej sa ešte v tomto článku dostaneme neskôr.

Pozrite siAutoSleep – oprávnený líder v monitorovaní spánku pomocou Apple Watch

Apple túto funkciu do svojich operačných systémov implementovalo od verzií iOS 9.3 a macOS Sierra 10.12.4. V prípade prvého menovaného (mobilného) systému si stačí otvoriť ovládacie centrum, zatlačiť na posuvník ovládania jasu a klepnúť na strednú ikonu funkcie Night Shift. Ak chcete, aby sa vám Night Shift zapínal každý večer automaticky, zastaviť si to môžete v systémových nastaveniach v sekcii Displej a jas – Night Shift.

V prostredí operačného systému macOS nájdete prepínač funkcie Night Shift v Centre hlásení. Aj v tomto prípade je však praktickejšie nastaviť si jeho automatické zapínanie. Túto možnosť nájdete kliknutím na ikonu Apple v hornej lište a následne na možnosť Systémové nastavenia – Displeje a Night Shift.

Po tom, čo technologické spoločnosti do svojich operačných systémov implementovali vlastné filtre modrého svetla, sa na verejnosti objavili rôzne výskumy, podľa ktorých tieto filtre nie sú až tak efektívne ako ich neoficiálne alternatívy. Hodnotiť ich účinnosť si netrúfame, no používanie takýchto alternatív vo sebou prináša isté výhody.

Pozrite si8 aplikácií, ktoré sa vám môžu hodiť pri výletoch do prírody

Ako príklad si môžeme uviesť aplikáciu f.lux, ktorú si môžete stiahnuť a nainštalovať bezplatne do operačných systémov Windows, macOS, Linux, Android (s rootom) a iOS (s jailbreakom). V základe táto aplikácia plni rovnaký účel, ako funkcie Nočná obrazovka, Night mode a Night Shift. Ponúka však oveľa bohatšie možnosti a nastavenia.

Už v základných nastaveniach „f.luxu“ si môžete jednoducho nastaviť farebný, resp. svetelný rozsah, ktorý vám vyhovuje a aj to, ako rýchlo má k tejto zmene pri východe alebo západe slnka dochádzať. Pokročilé nastavenia vám navyše umožnia vypnúť f.lux pri používaní určitých aplikácií (napr. pri úprave fotografií), vypnúť ho na hodinu alebo do východu slnka, predĺžiť si „večierku“ jedným kliknutím alebo f.lux prepnúť do filmového režimu.

Táto aplikácia si navyše rozumie aj s inteligentným osvetlením Philips Hue. Ak vlastníte tieto žiarovky a f.lux používate na zariadení s operačným systémom Windows, nočné sfarbenie vášho počítača môžete zosynchronizovať so sfarbením osvetlenia vo vašej domácnosti.

ZDROJ | Philips

Inteligentné osvetlenie Philips Hue, ako aj mnoho iných podobných riešení, zvláda automaticky prechádzať medzi denným modrým a večerným žlto-oranžovým osvetlením aj bez synchronizácie s aplikáciou f.lux. Túto možnosť by ste mali nájsť priamo v mobilnej aplikácii vami používaného inteligentného osvetlenia. Čoskoro by však táto možnosť mala s príchodom aktualizácie iOS 14 pribudnúť napríklad aj do platformy HomeKit.

Zdrojf.lux,Microsoft,Apple (1),(2)

Komentáre k článku