Slovenský AeroMobil sa pripravuje na testovacie lety

Lietajúce auto z dielne slovenského vývojového tímu AeroMobil sledujeme od roku 2014. AeroMobil sa za tie roky dostal do verzie 4.0, ktorej komerčný predaj je naplánovaný na rok 2020. Boli sme sa preto pozrieť ako aktuálne vozidlo vyzerá.

„Nasadá sa podobne, ako do športového auta,“ inštruuje nás Štefan Vadocz, AeroMobil CCO . Staviame sa preto do kabíny. Hneď vedľa stropnej stredovej priečky je madlo, ktoré nasadanie výrazne uľahčuje. Počas pridŕžania sa stačí do kokpitu zasunúť a nastaviť si podpierku stehien. Úprimne? Nasadanie je jednoduchšie a pohodlnejšie, než do vysnívaných športiakov.

Sedieť vo vozidle budúcnosti je tak trochu zvláštny pocit. Sparťanský, možno trochu severský, štýl interiéru absolútne podlieha znižovaniu hmotnosti vozidla. Dizajnové vychytávky, či rôznorodosť použitých materiálov tu preto nehľadáme.

Pilot vodič má k dispozícií trojicu displejov. Dva zabudované a jeden odnímateľný tablet. Garmin G3X je známy, novinkou je len hybrid prostredia a informácií pre lietadlo a automobil v jednom. AeroMobil 4.0 tiež dostane vlastnú aplikáciu, práve preto odnímateľný tablet. Cez ňu budete ovládať multimédia, klímu, či transformáciu vozidla.

Núka sa tiež otázka samotného ovládania. To je cez združený pedálový systém, zároveň volant je združený pre oba typy pohybu. V režime automobilu bude vozidlo automatom.

 

Experimentálny prototyp AeroMobilu 4.0 čakajú finálne testy pred testovacími letmi. Samotný motor už testovanie zvládol. „Počas augusta nás čakajú testy kompletného pohonného systému. Čakajú nás aj štrukturálne testy chvostových plôch, krídel a testovať sa bude aj samotná vrtuľa a ťahový výkon. Toto sú spolu s testami zaťaženia prednej a zadnej nápravy kľúčové momenty,“ prezradil Štefan Vadocz. Po úspešnom testovaní, výsledky zhodnotí vývojový tím, časť poslúži aj Európskej agentúre pre leteckú bezpečnosť a môže sa začať s testovacími letmi.

 

Počas našej návštevy dielne AeroMobilu sme si všimli rozobratú verziu 3.0. „Je tu na to, aby sme si rýchlejšie všimli rozdiely,“ povedal nám Štefan Vadocz. Upravený tvar a dizajn vidí aj laik. 4.0 však má viacero noviniek.

 

Úplne nové sú krídla. Pôvodne boli použité štandardizované, ktoré v AeroMobile predĺžili. 4.0 má krídla tvarovo úplne nové. „Tvar krídel je nový a navrhnutý našimi inžiniermi,“ povedal Štefan Vadocz. Tiež sa pýšia celokarbónovou konštrukciou.

Pri porovnaní chvostov vás zaujme pridaná chvostová plocha. „4.0 je kratší model, teda táto plocha má najmä stabilizačnú funkciu,“ dozvedeli sme sa. Jej súčasťou je tiež nárazník, ktorého riešenie sa prekvapivo muselo chvíľu hľadať. „Nárazník počas jazdy po ceste chráni chodcov, cyklistov a vôbec okolie AeroMobilu, ale aj samotné vozidlo. Táto časť je manuálne výklopná a plne nahraditeľná,“ objasnil Štefan Vadocz. Riešenie ŠPZ je tradičným spôsobom alebo polepom ako v prípade športových automobilov.

Mechanicky sklápateľnú vrtuľu na vozidle budúcnosti sme úplne neočakávali. Má však logické odôvodnenie. Tým je hmotnosť a bezpečnosť. Listy vrtule, ktoré sú opäť navrhnuté presne na mieru, sa sklápajú do trupu vozidla, čím sa chránia. Pilot, resp. vodič, si vrtuľu počas manipulácie vždy skontroluje.

Dominantným materiálom je tu karbón. Chvost je kompletne vyrobený z karbónových kompozitov, vrátane štrukturálnych častí. Jediné kovové časti, ktoré tu nájdete sú konzoly pre upevnenie smerového a výškového kormidla a hriadeľu vrtule. Výsledná hmotnosť chvostu sa tak zastavila na 36 kilogramoch.

„V prvých týždňoch predaja máme v pláne vyrobiť maximálne pár kusov vozidla týždenne,“ povedal Štefan Vadocz. Tento odvážny plán je možný aj vďaka tomu, že AeroMobil je zložený z troch kompozitových monokokov. Okrem chvostu je to kabína pre pasažierov a kolíska pre motor.

Všetky karbónové časti sa v súčasnosti vyrábajú priamo v Bratislave, v sídle spoločnosti sú možné tri výrobné stanoviská. Ak ste si na fotografiách všimli oceľovú konštrukciu, nenechajte sa zmiasť. Tá je určená len na testovanie. „Oceľová konštrukcia je lacnejšia a menej náročná na hľadanie riešení. Nie všetky body uchytenia komponentov sú totiž ustálené a oceľová konštrukcia nám umožňuje ich jednoduchšie posúvať.“

Postup výroby jednotlivých karbónových častí je bežný. Do naseparovanej formy sa vložia podľa technickej dokumentácie uhlíkové – karbónové tkaniny, ktoré sa presycujú epoxidovou živicou, následne sa vložia do formy technologické vrstvy (technologická fólia, odsávacia tkanina). Nakoniec sa forma zabalí a utesní pomocou vákuovacej fólie. Tento karbónový kompozitový produkt sa potom vytrvdzuje vo forme niekoľko hodín pri pôsobení vákua. Po vytvrdení sa diel vyberie z formy a pokračuje na finálne spracovanie a montáž.

ZDROJ | AeroMobil

Ďalším originálnym riešením je predná náprava. Tá sa pomocou plynových tlmičov hýbe v rozsahu až okolo 400 milimetrov, čím sa vie AeroMobil postaviť do 3 polôh. V jazdnej polohe je predná náprava roztiahnutá do šírky tej zadnej, teda vzdialenosť medzi kolesami je 2,2 metra. Dosiahne sa tak potrebná dvojstopa a bezpečná jazda.

V medzipolohe na vzlietnutie sa AeroMobil 4.0 zdvihne približne o 150 milimetrov, počas samotného letu sú kolesá zasunuté maximálne pri trupe.

Známe sú už informácie o tom, že na vzlet do 15 metrovej výšky potrebuje AeroMobil podľa výpočtov 510 metrov,  na pristátie do 400 metrov. Treba však upozorniť na to, že záleží od poveternostných podmienok.

Pozrite siAeroMobil zahviezdil na výstave v Číne, kde predstavil aj nový dizajn

Nakoľko vozidlo dokáže pristáť na všetkých bežných pristávacích plochách, bude možné s ním lietať v podstate kdekoľvek vrámci neriadeného alebo riadeného vzdušného priestoru okolo väčších medzinárodných letísk. AeroMobil je však konštruovaný tak, aby bol schopný využiť existujúcu infraštruktúru, teda aj letiská s trávnatou pristávacou dráhou.

Čo nás zaujímalo bola tiež cena prevádzky vozidla. „4.0 je navrhovaná tak, aby bola konkurencie schopná malým lietadlám, ktoré poznáme dnes. Snažíme sa dostať pod 200€ za letovú hodinu, acšak definitívnu cenu bude možné určiť až po trstovaní“ prezradil Štefan Vadocz.

Pozrite siAeroMobil 5.0 – Slováci tvoria elektrické lietajúce auto s kolmým štartom

Nie všetko sa prirodzene odohráva v dielni. Než sa vôbec v AeroMobile pustia do akejkoľvek výroby, či montáže predchádzajú tomu hodiny výpočtov a modelovania. Výpočty sú prirodzene chránené výrobným tajomstvom, keďže produkt je stále vo vývoji, no poodhalili nám modelovanie vozidla.

Aj keď dnes stále vzbudzuje nadšenie virtuálny 3D model, ktorý dokážete rozobrať až na guľôčky v ložiskách, v AeroMobile nevidia v takýchto postupoch nič nezvyčajné. „Používame systém Catia, no myslím že keby ste išli v Bratislave po inžinierskych firmách, našli by ste ho na veľa miestach. Je to zrejme jeden z trojice najlepších programov na svete na túto prácu, no nie je to nič nezvyčajné, či výnimočné,“ hovorí Tomáš Uhrík, šéf oddelenia výpočtových analýz v AeroMobile.

AreoMobil musí spĺňať množstvo predpisov, než sa dostane na trh. V Podunajských Biskupiciach nám ukázali zoznam podmienok podľa normy CS23, ktorý pokryl stenu dlhú približne štyri metre. „Každý jeden prvok, ktorý v lietadle alebo aute je, podlieha nejakému predpisu, či paragrafu,“ vysvetlili nám v AeroMobile.

Zaujímalo nás tiež využitie VR pri navrhovaní projektu tohto typu. „Je to dobrý nástroj na prezentáciu, ale možnosti na samotné vytváranie dizajnu sú obmedzené.  Neprináša to podľa nás žiadne výrazné benefity. Áno, v niektorých automobilkách používajú napríklad haptické rukavice v kombinácií s VR, ale táto technológia sa ešte musí vyvíjať, aby dospela a bol z nej plnohodnotný nástroj na tvorbu dizajnových plôch,“ povedal nám Adam Danko, dizajnér v AeroMobile.

Prioritou pre AeroMobil je dokončenie 4.0. Netaja sa však ambíciami a pozerajú aj ďalej do budúcnosti. „4.0 je priorita, ktorá bude tiež slúžiť ako platforma, z ktorej sa budú dať použiť jednotlivé komponenty v prípadných ďalších vozidiel. Možná je, napríklad, viac-miestna verzia,“ prezradil Štefan Vadocz.

V diskusií je tiež vertikálny vzlet. Spoločnosť medzičasom tiež zverejnila možný koncept AeroMobilu 5.0. „Je v štádiu skúmania, preto vo finále môže byť úplne odlišný. Vždy je v diskusií veľa možností a variantov, je to prirodzený postup,“ zasvätil nás Štefan Vadocz.

ZDROJ | AeroMobil

Medzi takýmito diskutovanými plánmi je tiež modulárna koncepcia, či športové elektrické vozidlo s odnímateľnými krídlami, ktorý môže byť alternatívou k súčasným rogalám.

Vráťme sa, ale späť k tomu, čo je v tomto momente už reálne. A to je 14 patentov, ktoré AeroMobil vlastní. V oblasti lietajúcich vozidiel pre pohyb na ceste a vo vzduchu sú tak najaktívnejšou spoločnosťou. Patenty kryjú, napríklad, sklápanie krídel, ktoré by mohlo byť zaujímavé aj pre veľké lietadlá, alebo združený ovládací box.

Komentáre k článku