ROZHOVOR | Viber chce byť jednou zo štyroch najpoužívanejších appiek v mobile

V niektorých krajinách počet prístupov na internet cez mobilné zariadenia prevláda nad tými z klasických PC, inde tvorí čoraz významnejší podiel. Tento trend nepochybne mení spôsob, akým bude konzumovaný nielen online obsah, ale aj spôsob našej komunikácie.

Mobilné zariadenia používateľom poskytujú okamžitý a konzistentný prístup k iným ľuďom a firmám jednoduchým kliknutím prostredníctvom sociálnych médií, komunikačných aplikácií a e-mailu. Spomedzi týchto troch spôsobov komunikácie sa stávaju čoraz významnejšími práve komunikačné aplikácie, a to najmä z hľadiska celkového počtu používateľov a miery ich angažovanosti. O tomto i o budúcnosti aplikácie Viber nám poskytol rozhovor Djamel Agaoua, CEO Rakuten Viber.

ZDROJ | Viber

Kam podľa vás smeruje osobná komunikácia pri narastajúcom používaní sociálnych médií a komunikačných aplikácií?

Pamätáte si ešte mobilné smartfóny uvedené pred desiatimi rokmi? Vyzerali neuveriteľne pokrokovo a prelomovo. Nestihli sme si ani uvedomiť, čo to vlastne znamená pre naše životy.

Dobre si pamätám, ako televízne vysielanie prešlo z pár hodín denne na 24 hodinové. Stalo sa tak veľkou súčasťou nášho každodenného života. Všetci sme sa stali závislými konzumentmi obrovskej časti jeho obsahu. Podobné je to so smartfónmi.

Je to úžasný nástroj, ale čo teraz pre seba musíme urobiť, je naučiť sa ich ovládať skôr, než ovládnu nás. Potrebujeme sa naučiť používať technológie ako nástroj a zachovať si schopnosť bežnej interakcie a komunikácie. V našej komunite používateľov máme veľa migrantov a Viber im umožnil komunikovať s ich rodinami a priateľmi v zahraničí, napríklad volať im zdarma v prípade prírodnej katastrofy. Toto je to, čo poskytujeme svetu.

ZDROJ | Viber

Ako vidíte Viber v najbližšej budúcnosti? Ako komunikačnú aplikáciu, alebo bude mať širšie využitie?

Primárnym cieľom Viberu je, podľa môjho názoru, stať sa jednou zo štyroch najpoužívanejších a najpreferovanejších aplikácií na mobiloch našich používateľov. Ak vieme túto aplikáciu spraviť užitočnejšou, poskytnúť používateľom viac služieb, umožniť im naplniť svoje potreby v rámci našej aplikácie bez toho, aby museli neustále preklikávať medzi inými aplikáciami, vtedy môžem povedať, že sme dosiahli náš najdôležitejší cieľ.

Verím, že tento drive predstavuje budúcnosť všetkých komunikačných aplikácií – bezchybnosť, ľahké ovládanie, užitočnosť a teda efektívnu používateľskú skúsenosť. Momentálne taktiež pracujeme na ďalšom modeli a to v spolupráci s tvorcami obsahu, ako sú mediálne spoločnosti, ale aj hudobné hviezdy a iné kreatívne celebrity a to za účelom sprístupnenia určitého obsahu a informácií za poplatok.

Možno ak sa bude trh vyvíjať spôsobom, akým predpokladáme a ľudia objavia, že získanie voľne dostupných informácií si taktiež vyžaduje to, že sú zavalení nechcenými reklamami a vytváraním informačného vákua medzi nimi a najnovšími udalosťami, tak bonitnejšia časť konzumentov zistí, že platiť za obsah je najlepším spôsobom ako napredovať bez týchto nechcených vedľajších efektov.

Potrebujeme sa naučiť používať technológie ako nástroj a zachovať si schopnosť bežnej interakcie a komunikácie, hovorí CEO Rakuten Viber Djamel Agaoua

Ako chcete dosiahnuť, aby mali používatelia Viber medzi štyrmi najpoužívanejšími aplikáciami na svojej hlavnej obrazovke?

Okrem bezpečnosti a neustálych vylepšení chceme spraviť aplikáciu Viber užitočnejšou pre jej používateľov a dať im tak viacej dôvodov nato, aby ju denne otvárali. Preto prinášame viac miestnych digitálnych služieb dostupných cez Viber, rovnako ako viac lokálnych služieb. Naša vízia sa týka nielen správ ale aj nových prvkov, ako sú Viber Community.

V týchto super skupinách sa zvykne zhromažďovať veľké množstvo používateľov, ktorí sa neobmedzene rozprávajú o určitých témach. Môže to byť šport, hudba, čokoľvek, o čom si chcú vymeniť informácie a názory alebo vyjadriť emócie. V dnešnej dobe je počuť názory hlásajúce návrat ku koreňom a stavanie múrov, našou hlavnou misiou je ale presný opak a to je slobodné a bezpečné spájanie ľudí bez ohľadu na ich pôvod.

ZDROJ | Viber

Viber sa čoraz viac angažuje aj v oblasti e-gaming. Môžete priblížiť akým spôsobom?

Jedným z najväčších nedávnych objavov mojej kariéry bolo vidieť na štadióne 20 tisíc ľudí, ktorí sledujú dvoch ľudí ako hrajú League of Legends. Taktiež som videl, že všetky vedúce tímy NBA v USA investujú veľké peniaze do e-gaming licencií, čo má v nasledujúcich rokoch veľký potenciál pre revolucionizáciu športového priemyslu ako takého.

Keď vidíte sofistikovanosť softwaru a grafiky, napríklad ak hráte FIFA a nemôžete rozoznať hru od reality, tak je jednoduché domyslieť si, že sa tomu nedá uniknúť a že to má obrovský potenciál. Zaznamenali sme veľmi zaujímavé skúsenosti s e-gaming klubmi v rôznych krajinách ako sú Francúzko a Nemecko, kde naši partneri na Viberi manažujú komunitu fanúšikov.

Títo e-gameri taktiež sledujú naozajstné živé zápasy a jednou z najexpresívnejších foriem diferenciácie a propagovania svojej aktivity a zároveň spôsobu tvorenia zisku, je vytvorenie Viber nálepiek s obrázkami hráčov, ktoré e-gameri nakupujú počas hrania. Tí, čo sledujú League of Legends bez váhania kupujú nálepky, ako prostriedok podpory ich obľúbeného tímu. Ak e-gamingový klub v rámci svojej komunity propaguje nálepky, bude zisk z nich rozdelený medzi nimi, obchodmi s aplikáciami a Viberom.

ZDROJ | Viber

Čo odlišuje Viber od jeho konkurencie?

Predovšetkým je to bezpečnosť. Dobrou správou je, že máme anti-model v podobe spoločnosti, ktorej praktiky nechceme vôbec nasledovať, v podstate chceme úplný opak. Nechceme čítať vaše chaty, skenovať vaše obrázky alebo sledovať vaše konverzácie. Toto je dôvod prečo sme predstavili end-to-end enkrypciu, ako základné nastavenie pre všetky konverzácie na Vibery pre všetkých používateľov

Rovnako neukladáme žiadne z vašich konverzácií na našich serveroch. V momente, keď dostanete správu určenú pre vás automaticky sa z nášho serveru vymaže. Žiadna z komunikačných aplikácií, ktoré sa vychvaľujú svojimi bezpečnostnými prvkami toto nerobí, robí to iba Viber. Naša strategická vízia je iná.

Problémom je, že ak si ako firma ponechávate všetky tieto dáta o svojich používateľoch, sú viditeľné a použiteľné nielen samotnou aplikáciou, ale môžu ich napadnúť ďalší používatelia z celého sveta. V takomto prípade nie je možné vytvoriť dostatočne silnú a trvácnu ochranu. V prípade, ak by sa niekomu podarilo dostať do serverov Viberu, nebol by schopný nájsť žiadne konverzácie, jednoducho preto, že ich nemáme.

Ďakujeme za rozhovor.

Komentáre k článku