Reklama

Radoslav Markuš - V elektromobilite sme zaradili vyššiu rýchlosť

Zdroj | ZSE
Roman Calík
Zdroj | ZSE
Zdroj | ZSE

20. november 2018 bol pre Slovensko veľký deň. Západoslovenská energetika odhalila na diaľnici R1, v lokalite Budča, prvú ultra rýchlu nabíjaciu stanicu s možnosťou nabíjania elektromobilov s výkonom až 350 kW. O tom, ako je Slovensko pripravené na budúcnosť elektromobility, ale aj o novej UFC nabíjacej stanici, či projekte ZSE Drive, sme sa rozprávali s Radoslavom Markušom, Head of e-mobility v ZSE.

V lokalite Budča sme na jeseň minulého roka boli svedkami veľkolepého odhalenia prvej nabíjacej stanice Ultra-Fast s možnosťou nabíjania výkonom až 350 kW. Čo to pre elektromobilitu na Slovensku znamená?

Je to preradenie rýchlosti elektromobility z pohľadu napredovania z 1.0 na 2.0, kde sa dostávame do úplne inej dimenzie. Z nášho pohľadu, z pohľadu typu infraštruktúry a z pohľadu kvality poskytovanej služby, ide o rýchlosť nabíjania. Mali sme možnosť vidieť reálne autá, elektromobily, ktoré naozaj prichádzajú na trh a nie sú už len sľubmi, o ktorých čítame v novinách v zmysle: plánujeme, pripravujeme, atď.

Tieto zmeny sa dejú v našej krajine v tesnom závese za západoeurópskymi krajinami. Navyše, Slovensko je „automotive“ krajina, veď slovenské národné hospodárstvo je extrémne závislé na automobilovom biznise a myslím si, že všetci, ktorí sa pohybujeme v tejto oblasti, by sme sa mali snažiť, aby tu fungoval aj o 50 rokov. Musíme sa vyvíjať a posúvať smerom k inovačným krajinám a nie ku krajinám, ktoré fungujú len ako montážna dielňa.

Zdroj | ZSE

Dnes však ešte nie sú elektromobily na takýto výkon nabíjania pripravené. Najvyšším výkonom 150 kW bude možné nabíjať napríklad Audi e-tron. Kedy môžeme očakávať produkčný automobil, ktorý by využil túto UFC stanicu naplno?

Toto je skôr otázka na výrobcov automobilov, ale z verejne dostupných informácií je známe to, že rok 2019 by mal byť prelomovým. V roku 2018 tu bol Jaguar I-PACE, Audi e-tron prichádza v roku 2019, tak isto aj ďalšie elektrické autá od iných značiek. Takže v roku 2019 by sme sa mali dočkať aj prvého sériovo vyrábaného auta s možným nabíjaním 350 kW.

Ide o Porsche Taycan, ktoré už je koncipované na novom koncepte 800 voltových batérií. To je ďalší míľnik v automobilovom sektore, autá budú prechádzať zo 400 voltových batérií na 800 voltové, ktoré im umožnia rýchle 350 kW nabíjanie a ďaleko menšie opotrebovanie batérií.

Pozrite si

ZSE otvorila na R1 pri Budči prvú ultra rýchlu nabíjaciu stanicu

Hlavný odkaz, prečo je táto stanica v Budči takým dôležitým míľnikom je to, že ide o infraštruktúru budúcnosti. Tento postup je príkladom toho, ako by mali veci fungovať. Veľa krát sa to robí opačne, napríklad spustí sa bike sharing, keď nie sú cyklotrasy.

My sme nechceli čakať a povedať: „Ukážte nám najprv tie autá, ktoré už sa používajú, potom my spustíme výstavbu infraštruktúry“. Nechceli sme začať stavať, až keď to bude komerčne zaujímavé.

Nie, práve naopak, my chceme ísť prinajmenšom ruka v ruke s automobilkami, prípadne dokonca pripraviť infraštruktúru ešte skôr, aby sme trošku motivovali ľudí na kúpu elektrických vozidiel. Aby sa mohli spoľahnúť, že krajina je na tieto automobily pripravená, že dokáže elektromobily „vstrebať“, aby sa mohli hladko a bez problémov pohybovať po Slovensku a aj mimo Slovenska skrz roamingové kontrakty a prepojenie s ďalšími hráčmi na trhu, ktorí sú vybavení takouto infraštruktúrou.

Koľko vlastne stojí vybudovanie ultra rýchlej nabíjacej stanice, aká je v Budči?

Projekt je spolufinancovaný zo zdrojov Európskej komisie, a to až do výšky 85%, avšak sú tam určité limity, ktoré musia byť dodržané, takže mnohé z nadštandardných položiek boli hradené z našich investičných prostriedkov. Pre predstavu, budovanie ultra rýchlych nabíjacích staníc je mnohonásobne finančne náročnejšie ako budovanie rýchlonabíjacích staníc, ktoré dnes na Slovensku máme, s maximálnym výkonom do 50 kW.

Všeobecne môžem povedať, že výstavba klasickej rýchlonabíjacej stanice stojí niekoľko desiatok tisíc eur, no pri UFC stanici sa bavíme o sume niekoľko sto tisíc eur na jednu lokalitu. UFC nabíjacích staníc sa na Slovensku vybuduje v rámci projektu NEXT-E celkovo sedem.

Zabezpečiť nabíjaciu stanicu s výkonom až 350 kW si určite vyžiadalo aj dodatočné zásahy do elektrickej siete. Čo všetko ste museli urobiť pre to, aby v Budči takáto stanica bola?

Ako ste si iste všimli, stanica sa skladá z viacerých komponentov: stojanu, ktorý má vnútri chladené káble, takže ide tam o upgrade celej tejto technológie. Ďalej je to energetický kabinet, ktorý tvorí veľkú silovú energetiku pre výdajný stojan. Dôležitou súčasťou je tiež chladiaca jednotka a posledným dôležitým a finančne náročným prvkom je trafo stanica.

Budovať budeme rovnakú nabíjaciu stanicu aj na opačnej strane, Budča – Sever. Keďže na našich diaľniciach máme prístup k odpočívadlám len z jedného smeru, musíme stanice stavať dvojmo. Tu bude potrebné vybudovať novú trafo stanicu slúžiacu pre obidve strany. To znamená, že budeme musieť podkopať diaľnicu a previesť popod ňu káble, čo je finančne veľmi náročné.

Určite sa pri výstavbe siete nabíjacích staníc budeme stretávať s lokalitami, ktoré nedisponujú dostatočnou kapacitou pre UFC nabíjaciu stanicu, pretože tu už ide o naozaj vysoké výkony. Budča bola strategicky vybrané miesto nielen z toho pohľadu, že je v strede Slovenska, ale aj preto, lebo kapacita tam bola postačujúca aspoň na 150 kW k dispozícii už dnes.

Na čerpacej stanici Slovnaft Budča je k dispozícii jeden nabíjací stojan s možnosťou nabíjať dva elektromobily naraz. Pripravujú sa aj ďalšie stojany na tomto mieste?

Našou snahou je, minimálne na diaľniciach a rýchlostných cestách, vybudovať tzv. ZSE Hub-y, to znamená viacero stojanov pohromade, aby šanca vodičov obslúžiť sa na jednom mieste bola čo najväčšia – niečo podobné, ako majú dnešné čerpacie stanice.

Konkrétne v Budči máme strategickú dohodu o spolupráci so spoločnosťou Slovnaft, kde zatiaľ počet nabíjacích stojanov je 2 plus 2, to znamená, že k existujúcemu stojanu pribudne ešte jeden stojan a môžem prezradiť, že Slovnaft bude ešte na tej istej lokalite budovať svoju vlastnú 50 kW rýchlonabíjaciu stanicu.

Všetko záleží od každej jednej lokality a od možností, ktoré daná lokalita ponúka. Pokiaľ bude ochota a zároveň penetrácia elektromobilov, určite sa sieť nabíjacích staníc bude rozširovať a tieto stojany budú časom aj na niektorých miestach, kde sú dnes stojany s benzínom a naftou.

Rozhodne vítame umiestnenie nabíjačiek v priestoroch čerpacej stanice, kde vodič elektromobilu dostane plný servis vrátane možnosti využitia toaliet či občerstvenia. Budete aj ďalšie nabíjacie stanice, nielen v rámci projektu NEXT-E, budovať práve na čerpacích staniciach?

Áno, presne toto je jednou z priorít výberu výhodnej a správnej lokality. Samozrejme, do úvahy berieme počet a frekvenciu áut v danej lokalite, ale pre vybudovanie stojanov sa snažíme vyberať sociálne vyspelých partnerov, s ktorými je možné spolupracovať a kde je možné takúto infraštruktúru poskytovať.

Takže vaše stanice nebudú vyslovene iba na čerpacích staniciach Slovnaft?

Určite nie len na nich. Slovnaft je partnerom pre NEXT-E projekt. V tomto projekte sa budeme snažiť primárne vyberať lokality Slovnaftu, a to hlavne z energetického pohľadu. V prípade, že nebude spĺňať energetické nároky, budeme musieť ísť aj do iných lokalít.

Keď si pozriete našu aplikáciu, kde sú všetky dnes prevádzkované verejne prístupné nabíjacie stanice, tak zistíte, že väčšina z nich je mimo skupiny Slovnaft. Napríklad máme strategické partnerstvo so spoločnosťou McDonald, spolupracujeme s nákupnými centrami. Tie sú príkladom určitej win-win situácie, pretože my takto umožníme zákazníkovi zmysluplne vyplniť čas čakania tým, že si niečo vybaví a zároveň je spokojný aj obchodník.

Ako je na tom z pohľadu infraštruktúry pre elektromobilitu od ZSE východné Slovensko?

Na východnom Slovensku máme viacero nabíjacích staníc, napríklad v Košiciach či Prešove. Sieť budeme postupne rozširovať, určite aj s technológiou ultra rýchlych nabíjacích staníc v podobe vlastných ZSE Hub-ov. Budeme ich budovať pod vlastnou značkou a budú veľmi jednoznačne rozpoznateľné.

Chceme sa identifikovať kompletným, vlastným riešením mobility, a to aj v lokalitách, kde možno nie sú vybudované sociálne služby, ale nájdeme tam spoločný prienik energetiky a transportu, kde by používatelia uvítali, aby tam boli aj ďalšie služby.

Koľko plánujete v rámci e-mobility ZSE vybudovať nabíjacích staníc na Slovensku do konca roka 2019? A koľko ich už máte dnes?

V čase otvorenia stanice v Budči sme mali 29 rýchlonabíjacích staníc. Do konca roka 2018 sa chceme priblížiť k číslu 100.

Pozrite si

Takto to vyzeralo na otvorení prvej UFC stanice pre elektromobily na R1/Budča

Kto má prístup a možnosť nabíjať na nabíjacích staniciach ZSE?

Asi ako jediní v súčasnosti umožňujeme nabíjať úplne každému, či už je zákazník registrovaný u nás v systéme, alebo nie je. Registrovaný je ten, ktorý má s nami zmluvný vzťah a dostane RFID kartu – pomocou nej sa v danej lokalite autentifikuje. Takýto zákazník má predplatený niektorý z programov z hľadiska objemu nabíjania, samozrejme, čím vyšší program, tým má efektívnejšiu cenu a viac výhod.

Keďže našou filozofiou je všetko zjednodušiť a stransparentniť, aj tento zmluvný vzťah je jednoduchý, nie ste ničím viazaný, môžete ho kedykoľvek zmeniť. Avšak myslíme aj na zákazníkov, ktorí dnes nie sú registrovaní, náhodne sa objavia na nejakom mieste a potrebujú si auto nabiť. Títo môžu použiť akúkoľvek kreditnú alebo debetnú kartu.

Aj tu sme sa snažili o maximálne jednoduché použitie, to znamená, že cez tri „kliky“ sa dostanete k spusteniu nabíjania, aj keď nie ste registrovaný zákazník. Ak ste registrovaný, je to ešte jednoduchšie – naša aplikácia slúži aj na to, že si cez ňu spustíte nabíjanie pomocou QR kódu, čiže nemusíte mať so sebou ani RFID kartu.

Ide o spoplatnenú službu?

Službu nabíjania sme spoplatnili v polovici septembra 2018, kedy sme prešli z testovacieho módu do komerčného módu. K tomuto dátumu sme dobudovali všetky potrebné systémové prvky k tomu, aby sme uviedli na trh najkomplexnejšiu službu pre používateľov elektrických vozidiel. Túto službu sme sa snažili koncipovať čo najtransparentnejšie.

Totiž vo svete sa využívajú rôzne spôsoby spoplatnenia použitia nabíjacích staníc – cena za kW, za minúty, prípadne aj jednorazový poplatok za jedno nabíjanie. Niekde sa využívajú aj flat programy, čiže zaplatíte mesačný poplatok a nabíjate koľko a kedy chcete. My sme sa rozhodli využiť kombináciu kWh a minút. Všetky podmienky a ceny zákazníci nájdu na www.zsedrive.sk.

Náš zákazník zaplatí za to, koľko kWh je batéria jeho auta schopná prijať a koľko v danom čase potrebuje dobiť. Myslím si, že takto je to transparentné. Je totiž rozdiel medzi jednosmerným DC nabíjaním a striedavým AC nabíjaním, ktoré sa veľmi líšia rýchlosťou.

V rámci nabíjania sme vymedzili časy, do ktorých by sa v rámci poplatku malo auto nabiť, a to je v prípade DC nabíjania 1 hodina. V prípade AC nabíjania sú to 3 hodiny. Akonáhle by tam zákazník ostal dlhšie, potom je to kombinácia kWh a minút. Chceme totiž, aby sa po tomto čase uvoľnilo miesto pre ďalšieho zákazníka. Nechceme, aby zákazníci tieto miesta blokovali a využívali ich na parkovanie.

Koľko času potrebujem, kým môžem využívať služby po registrácii?

Do programu sa registrujete online, takže v podstate od toho momentu viete fungovať v rámci svojho balíka. Uvítací balíček s kartou vám príde do troch dní, ale pomocou aplikácie viete svoje predplatené služby využívať už skôr.

K dispozícii máte aj mobilnú aplikáciu ZSE Drive. Podľa popisu vie aplikácia poskytnúť používateľom aj informáciu o obsadenosti nabíjacích staníc ZSE. Sú tieto informácie skutočne online a je možné sa na ne spoľahnúť?

V budúcnosti bude táto aplikácia úplne nosná pri používaní našich služieb. Okrem samotných služieb a balíkov tam zákazník nájde všetky stanice, miesta záujmu v okolí, ako aj novinky, ktoré prinášame zákazníkom, napríklad najnovšie spustené nabíjacie stanice. Máte v nej históriu nabíjania, prehľad spotreby, ceny za nabíjanie, parkovanie, rezervácie.

Hneď na začiatku si zákazník vytvorí svoj profil, kde si okrem iného uloží typ auta, ktoré používa a aplikácia sama vyhodnotí, aké má jeho auto konektory. Na základe toho mu vie automaticky vyhľadať možnosti, kam ísť auto nabíjať.

Veľkou výhodou aplikácie je aj to, že v nej zákazník nájde online v danom čase dôležité informácie, napríklad ktorá stanica je obsadená, ktorá stanica má technickú poruchu. Informácie sa obnovujú v intervale niekoľkých sekúnd, takže sú vždy naozaj aktuálne.

Akú novú funkcionalitu plánujete pridať do aplikácie ZSE Drive v najbližšom období?

Jedna z vecí, na ktorých práve pracujeme, je systém rezervácií. Zákazník si bude môcť na najbližších 45 minút stanicu rezervovať. V tom čase nebude prístupná nikomu inému. V prípade, že sa tam do daného času nedostaví, bude, samozrejme, penalizovaný za to, že blokoval stanicu, ktorú mohol zatiaľ využívať niekto iný. Je to však dobrá služba pre ľudí, ktorí si v danej chvíli potrebujú byť istí, že na tej-ktorej stanici pre nich bude stojan voľný.

Snažíme sa budovať viaceré výdajné stojany na jednom mieste práve preto, aby šanca, že si zákazník elektromobil nabije, bola maximálna. Ďalej môžem prezradiť, že pripravujeme verziu aplikácie ZSE Drive aj pre Apple CarPlay a Android Auto, aby sa vodič nemusel stále pozerať do mobilného telefónu, ale mal informácie priamo na palubnej doske.

Spomeniem ešte jednu vychytávku, ktorú pripravujeme, a tou je komunikačná platforma. Napríklad, budete sa blížiť k Budči, no v aplikácii vidíte, že tam práve niekto nabíja svoje auto, a tak ho anonymne oslovíte a spýtate sa, ako dlho ešte na tejto stanici pobudne.

Koľko máte aktuálne registrovaných používateľov vašich nabíjacích staníc?

Na Slovensku máme dnes celkovo takmer tisíc elektrických áut a niekoľko tisíc plug-in hybridných vozidiel, tieto však využívajú nabíjacie stanice skôr sporadicky. V našom systéme máme registrovaných okolo 500 používateľov.

Prezradíte nám, koľko kWh už odobrali používatelia na vašich nabíjacích staniciach pre svoje elektromobily doteraz?

Podľa našich štatistík sme za posledných 12 mesiacov dodali cez našu nabíjaciu infraštruktúru do elektrických áut objem 200 MWh, čo zhruba zodpovedá na jazdu približne 1,25 milióna kilometrov. Z hľadiska ekológie sa ušetrilo približne 200 ton oxidu uhličitého.

Aký je váš osobný názor na elektromobily a ich prínos pre budúcnosť dopravy?

Keby sme tomu neverili, nerobili by sme to. V dnešnej dobe je elektromobilita najvyspelejšia reálna alternatívna technológia, ktorá je už strategicky zasadená vo všetkých automobilových koncernoch.

Tento trend je z nášho pohľadu absolútne jednoznačný, má exponenciálny rast aj čo sa týka inovácií, čiže aký dojazd elektrické autá dokážu dosiahnuť, akou rýchlosťou sa dokážu nabíjať, ale aj ako začínajú vyzerať a nakoľko začínajú byť autonómnymi. Myslím si, že v porovnaní s elektromobilmi neexistuje momentálne nič vhodnejšie a pohodlnejšie do mestskej prevádzky.

Pokiaľ nie ste vyslovene logistická spoločnosť, ktorá potrebuje rýchlo jazdiť dlhé vzdialenosti, tak už tie dnešné dojazdy elektromobilov bežnému človeku naozaj postačia, veď málokto prejde viac než 500 kilometrov bez nejakej prestávky. Jednoznačne bude elektrina v najbližších desiatkach rokov rozhodujúca v tom, aké autá budú vychádzať z výrobných liniek.

Je elektrická sieť na Slovensku pripravená na masívny rozvoj elektromobilov?

Snažíme sa veľmi rýchlo dobudovávať infraštruktúru práve preto, aby sme mali aspoň mierny náskok pred masívnou výmenou konvenčných áut za elektrické. Toto je ale len jeden typ infraštruktúry. Počítame totiž aj s tým, že používateľ sám sa stane poskytovateľom energie, nie len jeho prijímateľom.

To znamená, že napríklad ak mám nabitú batériu do plna, ale viem, že také množstvo energie nebudem v najbližšom čase potrebovať, môžem ju odpredať. Samozrejme, na to budeme potrebovať spätný chod a smart riešenia, ktoré to umožnia. Batéria teda už nebude len časťou auta, ktorá poháňa motor, ale aj nástrojom uskladnenia energie pre možnosť jej využitia v domácnosti alebo obchodovania s ňou.

A aký je váš názor na koncept výmeny batérií namiesto ich nabíjania?

Myslím, že nemusíme chodiť ďaleko, takéto pokusy boli už aj tu na Slovensku, ale podľa mňa toto je slepá ulička. Najmä preto, lebo nabíjanie prichádza k rýchlostiam, pri ktorých nie je dôvod uvažovať nad tým, že batéria sa bude vymieňať. Je to veľmi nekomfortné, veď taká batéria je predsa len dosť rozmerná. Teoreticky si viem systém vymieňania predstaviť pod podmienkou, že príde nový typ batérií, ktorý bude mnohokrát menších rozmerov pri zachovaní objemu.

Vlastníte elektromobil?

V práci maximálne využívam elektrické autá, ktoré máme v našej flotile. Na dlhšie cesty, hlavne do zahraničia, občas stále používam aj konvenčný automobil. No pociťujem, že práve teraz prichádza ten čas, kedy mi nové elektromobily a technológie umožnia presedlať do jedného auta, ktoré bude, samozrejme, čisto elektrické.

Ďakujeme za rozhovor.

Rozhovor bol publikovaný aj v časopise TECHBOX zima 2018.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.