HB Reavis pozná recept na priestory budúcnosti

V predchádzajúcom vydaní TECHBOX magazínu sme vám predstavili kancelárie budúcnosti, ktoré na Nových Nivách vybudoval HB Reavis. Aby sme vám pozadie tejto myšlienky ešte viac priblížili, porozprávali sme sa o nich s Head of Symbiosy v HB Reavis, Tomášom Meliškom.

Kedy vznikla myšlienka nových priestorov HB Reavis?

Zhruba 4 roky dozadu, keď bývalý CEO Pavel Trenka prišiel s víziou transformovať firmu z klasického developera na workplace solutions providera. Ako prvé vznikla konzultačná služba Origameo. Následne co-workingová platforma HubHub a inovačné centrá. Začali sme tiež poskytovať rozšírený súbor služieb pre budovy. Dnes už máme vlastnú značku More, kde vytvárame komunitný život v budovách. Zistili sme, že v rámci našich aktivít je veľká príležitosť pracovať s dátami. Aby sme všetko toto vedeli robiť čo najlepšie a stále sa zlepšovali, potrebovali sme mať čo najviac dát. Tak vznikla myšlienka smart building platformy. Všetky tieto služby vychádzajú z firemnej stratégie Workspace as a Service, čo je koncept funkčného pracovného prostredia, ktoré pomáha vytvárať efektívnu spoluprácu, podporuje rast produktivity a spokojnosť používateľov.

Bolo potrebné ísť do nových priestorov, nestačilo prebudovať pôvodné?

Chceli sme kancelárie, ktoré budú spájať všetky aktuálne trendy a zároveň budú výstavnou skriňou toho, ako môže takýto produkt fungovať. S prvotnou myšlienkou sme začali pred asi dva a pol rokom. Spísali sme si, čo chceme dosiahnuť a vedeli, že nový priestor bude epicentrom inovácií v Bratislave.

ZDROJ | HB Reavis

To bol hlavný cieľ?

Áno, vytvoriť v rámci novovznikajúcej zóny Nové Nivy epicentrum inovácií pre co-workingovú platformu a inovačný platforming. Tiež mať eventové priestory a zároveň mať HB Reavis blízko týchto inovácií. Preto sme fyzicky prepojení s HubHub. Druhou myšlienkou bolo spraviť priestor, ktorý zodpovedá tomu, že my ako firma sme za posledné roky narástli z regionálnej na medzinárodnú a aktuálne patríme medzi TOP 3 európskych developerov. Slovenská centrála začína obsluhovať aj iné krajiny, sídli tu aj naša centrála. Tiež sme chceli pre ľudí vytvoriť čo najzdravší pracovný priestor.

ZDROJ | HB Reavis

Čo bolo najväčšou výzvou pri budovaní a nasadzovaní nových technológií?

Asi manažment zmeny. Vytvárali sme priestor, ktorý je úplne iný oproti tomu, čo sme mali predtým. Mali sme veľmi reprezentatívnu lobby, no kancelárie, ktoré boli klasikou pre štyroch až šiestich ľudí. Vízia spojiť ľudí, ktorí tvoria hodnoty, do nejakých Homebasov, bola jedna zo zmien. Zmenila sa aj ergonómia. Pracovníci mali veľa papiera, dlhé stoly. S tým sme museli pracovať. Ďalšou vecou boli najnovšie technológie, ktoré sme chceli. Niektoré veci pribúdali do rozbehnutého vlaku a museli sme tak viackrát otvárať projekt, prepracovávať ho, ťahať novú kabeláž, atď.

Na čo ste najviac hrdý z toho, čo sa vám podarilo zrealizovať?

Napriek tomu, že sme išli do o 10 % menších priestorov a zároveň sme narástli, dokázali sme priestor na jedného človeka efektívnejšie zužitkovať tým, že sme vytvorili zdieľanú infraštruktúru. Predtým mali niektoré oddelenia svoje zasadačky. Teraz senior manažment nemá ani vlastné stoly. Dali sme priestory do používania všetkým. Takto mohla vzniknúť napríklad hudobná a relaxačná miestnosť alebo knižnica. Vyťažili sme z metra štvorcového to, čo firma skutočne potrebuje.

ZDROJ | HB Reavis

Využívate dokonca aj lokalizáciu ľudí v priestore. Aký je jej cieľ?

Má tri úrovne využitia. V reálnom čase máme dáta o tom, ako ľudia využívajú priestor. Vieme tým prispôsobiť zabudované systémy. Napríklad predchladiť miestnosť, dať jej viac vzduchu. Pracujeme na tom, aby sa tieto zmeny diali podľa profilov ľudí automaticky. Lokalizácia je tiež dôležitá pri evakuácii. Druhý aspekt je, že vieme zbierať dáta o tom, prečo a ako ľudia využívajú priestor. Vieme tak aktivovať zóny, ktoré nie sú využívané. Zároveň vieme predikovať. Napríklad vieme, že ľudia najviac využívajú priestor, kam si vedia priniesť vlastné jedlo, a to hlavne v pondelky a utorky. To znamená, že v tieto dni tam musíme mať najviac stoličiek. Na zvyšok týždňa priestor prerobíme na brainstormingové miesto. Tretím benefitom je, že dokážeme pochopiť, ako organizácia funguje a vieme flexibilne reagovať.

Aké percento vašich zamestnancov s lokalizáciou súhlasilo? 

Na úrovní oddelení sme v systéme všetci. Keďže robíme vlastný produkt, legislatíva nám to umožňuje. Zaujímavé je, že na to, aby ľudia mohli vidieť svoj vlastný profil, kontrolovať si, s ktorým oddelením majú najväčšiu interakciu, dalo súhlas 78 % ľudí. Noví ľudia dávajú súhlas automaticky. Sme na úrovni 90 %. Zároveň, doteraz sme nemali jedinú situáciu, kedy by boli dáta zneužité.

ZDROJ | HB Reavis

Použili ste doteraz nazbierané dáta už aj na reálnu úpravu priestoru?

Povedali sme si, že potrebujeme aspoň pol roka, aktuálne začíname vyhodnocovať prvé dáta. Vieme, ktoré oddelenia navzájom najviac interagujú, koľko trvá bežný míting, tiež to, že máme 30 % mítingov dlhších ako štyri hodiny. Lídrom tímov dokážeme dať balík informácií o tom, ktorá zóna je vyložene na agilný projektový manažment. Tiež sme identifikovali zónu organizovaného chaosu. Najskôr bola určená na projektovú prácu a pre zahraničných kolegov. Nebola však využívaná. Zmenili sme tento priestor na meetingovku a prezentačnú zónu, ktorá je prispôsobiteľná veľkosťou. Okamžite tento priestor začal fungovať tak, že do týždňa sú tam 2 – 3 väčšie stretnutia.

Pozrite siSlováci tvoria kancelárie budúcnosti

Pri vstupe využívate biometriu tváre. Kde vidíte silné a slabé stránky tohto riešenia?

Chceli sme dosiahnuť to, aby sme mali čo najbezpečnejší a zároveň bezbariérový prístup, teda bez turniketu. Otvoriť turniket rozpoznávaním tváre je super ľahké. Avšak, potrebujeme nadstavbu systému, aby sme dosiahli požadovanú bezpečnosť. Vo vývoji nám v tomto zväzuje ruky GDPR, ktoré je nastavené veľmi prísne.

ZDROJ | HB Reavis

Ako funguje ovládanie zasadačiek cez tablety, ktoré sme tu videli?

V zasadačkách sú senzory, ktoré počítajú tepelné body. Podľa nich poznáme obsadenosť miestnosti. Tablet nie je len tablet, je to tvár aj mozog budovy, ktorú sme si spravili my sami. Položili sme si otázku, čo potrebujú ľudia, aby mali najlepší zážitok zo stretnutí. Potrebujú správne dáta o rezerváciách, potrebujú si rezerváciu predĺžiť, upraviť prostredie v miestnosti. Tablet tiež informuje o stave prostredia. Ovládate ním svetlo, tienenie alebo teplotu. Zaujímavé sú tiež možnosti nahlásiť poruchu alebo si objednať nápoje.

Ak by vás oslovil zákazník s vybudovaním kancelárií budúcnosti podobných vašim, postavíte mu ich?

Naše kancelárie slúžia ako showroom. V Londýne máme technologickú dvojičku. Je menšia, no technologicky je tam všetko to, čo máme tu. Naše zistenia testujeme aj na iných kultúrach. Vďaka Origameo vieme spraviť technologickú stratégiu alebo stratégiu priestoru na základe toho, čo vy ako firma potrebujete mať vo vašej DNA na ďalších 5 rokov. To znamená, byť viacej inovatívny, viac spolupracovať, prepájať oddelenia alebo podporiť well-being. Projektov, kde sme firmy dostali z veľmi klasických kancelárií do novších a lepších, sme spravili viacero.

Je podmienkou realizácie takéhoto projektu, že sa musí robiť v budove, ktorú ste postavili?

Zamýšľame sa nad tým, že by sme tieto služby rozšírili aj mimo nami postavené budovy, no záleží aj od klienta. Vidíme, že je tam veľký priestor pomôcť. To, že je niekto v cudzej budove, neznamená, že to dlhodobo nemôže byť náš klient. Zameriavame sa na dlhodobé partnerstvá. Môže to byť aj technologický projekt, čím firme ukážeme, o čom HB Reavis ako celok je.

Komentáre k článku