ROZHOVOR | Emil Huraj – Reštart NAY Zlaté Piesky po 20 rokoch

V NAY začal pracovať už počas externého štúdia na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Emil Huraj sa veľmi rýchlo vypracoval z asistenta nákupu na produktového manažéra. Dnes, po 18-tich rokoch v NAY, je úspešným obchodným a marketingovým riaditeľom, ktorý stál aj za veľkou zmenou veľkoplošnej predajne NAY Zlaté Piesky. Pozrite sa, čo všetko sa zmenilo za 20 rokov od jej prvého otvorenia.

NAY oslavuje 20 rokov otvorenia svojej veľkoplošnej predajne na Zlatých Pieskoch. Kedy presne otvorila svoje brány prvým zákazníkom?

Táto predajňa bola otvorená v novembri roku 1998. Avšak spoločnosť NAY fungovala už predtým, a to od roku 1991. Predajňu sme už vtedy mali na Obchodnej ulici, Philips centrum na Dunajskej, atď. No v tomto období mali predajne tak do 500 m2. Predajňa NAY na Tuhovskej bola v tom čase najväčšia veľkometrážna predajňa v Bratislave, ak nie aj na celom Slovensku a v strednej Európe. Okolo nebolo nič, len polia, ani obchvat Bratislavy ešte nebol vybudovaný, a napriek tomu bola táto predajňa veľmi úspešná.

Čím boli Zlaté Piesky v tom čase výnimočné?

Napriek tomu, že, ako som spomínal, v okolí vtedy ešte nič nebolo, táto lokalita mala jednu veľkú výhodu. Bola to prvá budova pri vstupe do hlavného mesta.

8. novembra 2018 svoje brány otvorila kompletne vynovená predajňa NAY Zlaté Piesky. Kedy vznikla myšlienka zmeny do súčasnej podoby a ako dlho príprava trvala?

Myšlienka vznikla asi pred rokom, vo februári 2018 sme mali už konkrétne plány a samotná realizácia trvala približne štyri mesiace. Pritom sme predajňu nezatvorili ani na jeden deň, pracovali sme po etapách, vždy sme uzavreli len určitú časť. Ospravedlňujeme sa niektorým zákazníkom, ktorí počas týchto prác nakupovali, za znížený komfort. No sme radi, že sa nám podarilo vytvoriť nový vchod, nové priestory, a zväčšiť ju o 200 m2. Dnes majú zákazníci k dispozícii plochu až 2 900 m².

Zlaté Piesky priniesli viacero inovácií, napríklad aj elektronické cenovky. Dokonca také, ktoré blikajú na požiadanie zákazníka, čím ukážu konkrétne produkty. Koľko ich je na predajni a kedy sa dostanú aj na iné predajné plochy?

Nové elektronické cenovky nie sú na celom sortimente, pretože ide o obrovskú investíciu. V tejto predajni ich máme niekoľko tisíc. Na televízoroch sú špeciálne cenovky, ktoré sú súčasťou displeja, to znamená, že na displeji sa ukazuje vrstva, ktorá zobrazuje cenu. Tento typ cenoviek plánujeme uplatniť aj na displeje mobilných telefónov. Ďalšie elektronické cenovky máme na malých spotrebičoch, bielej technike, notebookoch. A ako ste spomínali, nechýbajú špeciálne navigačné cenovky, hlavne na mobilnom príslušenstve, ktoré vedia navigovať zákazníka k pultu, ktorý potrebuje. Tieto cenovky sa určite dostanú aj do ďalších predajní, i keď nie na všetky produkty. Chce to čas, pretože, ako každá novinka, i táto je na začiatku pomerne nákladná.

Absolútnou novinkou je NAY SMART HOME zóna s funkčným moderným „bytom“ plným technologických vychytávok. Prečo práve inteligentná domácnosť?

NAY SMART HOME sme vytvorili preto, lebo sme chceli umožniť ľuďom pochopiť, čo vlastne smart home znamená. Dnes je to veľká téma, všetci o nej hovoria, snažia sa tieto technológie ponúkať, ale sú to veci, ktoré sa veľmi ťažko predávajú „z regálu“. Zákazník vidí krabičku, ktorej obsahu nie veľmi rozumie. Mnohí ľudia si nevedia predstaviť, čo presne pre nich smart home môže znamenať. Že nejde o nejaký jeden gombík, ktorý stlačím a spraví všetko, ale že keď sa technológie pospájajú, dajú sa využiť v celom dome. A čo je podstatné, chceme zákazníkom ukázať, že v inteligentnej domácnosti vôbec nie je nutné ťahať množstvo káblov. Väčšina z týchto zariadení funguje na Wi-Fi.

Chcú vôbec ľudia inteligenciu do domácnosti? Chcú si doslova vidieť do chladničky?

Myslím si, že trend inteligentnej domácnosti bude jednoznačne pokračovať. Vidíme to na tom, ako ľudia čoraz viac používajú telefóny a aplikácie, sledujú si na nich svoje zdravie, športové aktivity, spánok a podobne. Rovnako budú chcieť mať prehľad o svojej domácnosti, o spotrebe energií a podobne. S tým, ako budú technológie smart home čoraz dostupnejšie, budú určite aj vo veľkej miere prítomné v našich domácnostiach. Je to o pomere užitočnosti technológie a ceny, napríklad taký záplavový senzor. Keď si predstavíte, akej škode a akým starostiam dokáže zabrániť tým, že automaticky zastaví prívod vody v kúpeľni, možno si poviete, že tá investícia stojí za to. Od tejto zóny neočakávame, že zákazníci budú zrazu húfne nakupovať smart home produkty, skôr ich chceme v tomto smere edukovať a inšpirovať. Predajne by mali podľa nás slúžiť aj na tento účel.

Pri predstavení nového konceptu predajne nás zaujal rozprávajúci humanoidný robot Pepper, bude raz v predajni vítať zákazníkov humanoid?

Verím, že áno. Zatiaľ je to hudba budúcnosti, ale zrejme raz nastane čas, kedy vás bude schopný obslúžiť robot. Ešte skôr budú pravdepodobne využívané tzv. chatboty, napríklad v call centrách by mali zvládnuť nejaké základné otázky od zákazníkov.

Teraz, pri vstupe do predajne, nemožno prehliadnuť elektrický automobil. Začal oficiálne NAY predávať elektroautá? Ako sa pozeráte na budúcnosť spojenú s elektromobilitou?

Elektromobilitu určite podporujeme. Zatiaľ sa veľmi dobre predávajú elektrické kolobežky, ale aj elektrické bicykle a hoverboardy. Vynovenú predajňu sme rozšírili aj o elektrické skútre, čoskoro nám prídu elektrické motorky a máme prvé elektrické auto. Keďže žijeme elektronikou, chceme byť prítomní aj v tomto segmente a vnímame ho ako obrovský potenciál. Napríklad keď sa prejdem starým mestom, vidím obrovský počet elektrických kolobežiek v porovnaní s obdobím trebárs pred dvomi rokmi. Je to jednoduché a praktické. Dúfam, že sa nám podarí, aby v dohľadnej budúcnosti bola pri každej predajni NAY aj nabíjacia stanica pre elektromobily.

Ukázali ste aj úplne novú aplikáciu s množstvom funkcionalít. Napríklad je možné skenovať cenovky a dozvedieť sa viac informácií o produkte, či produkty porovnať. Je toto možné aj na iných predajniach?

Táto aplikácia je momentálne dostupná len pre operačný systém Android, ale čoskoro bude funkčná aj na iOS. Dá sa používať v každej našej predajni, stačí naskenovať EAN kód produktu a pozrieť si o ňom rozšírené informácie. Predsa len, na cenovku sa zmestí len zopár informácií a v čase „návalu“ zákazníkov nemusíte čakať na obsluhu, aby ste sa dozvedeli viac o produkte.

Cez aplikáciu sa dá tovar dokonca priamo zakúpiť a namiesto pokladne si ho vyzdvihnúť na odbernom mieste. Koho zaujme táto inovácia?

Je to pravda. U nás môže zákazník zaplatiť za tovar priamo v aplikácii cez Google Pay. Túto službu poskytujeme ako prví na Slovensku, čo sa týka obchodníkov. Zaplatiť je však možné aj pri platobnom automate, prípadne aj hotovosťou pri osobnom odbere. Funguje to podobne, ako klasická rezervácia cez internet, ktorú si robíte z domu, akurát je to rýchlejšie. Pre nás to znamená, že musíme tieto objednávky nachystať prednostne, do pár minút, kým zákazník príde na výdajné miesto.

Novinkou sú aj platobné automaty, myslíte si, že ľudia ich budú využívať radšej ako platbu na klasickej pokladni?

Nechceme zákazníkom vnucovať ani jednu z možností. Niekto preferuje kontakt s personálom, niekto sa radšej obslúži sám a týmto ľuďom dávame už aj takúto možnosť. Platba cez platobný automat je výhodou pre ľudí, ktorí sa nepotrebujú poradiť, vedia presne, čo prišli kúpiť, majú o produkte všetko naštudované. Keď už dáme zákazníkom takúto možnosť, prečo to nedotiahnuť do konca a nenechať ho, aby svoj nákup samostatne aj dokončil? Je to pre neho časovo efektívnejšie. Prípadne ak tovar, ktorý si zákazník vyhliadol, nie je priamo na predajni, nemusí čakať na personál, naskenuje si čiarový kód a tovar mu bude vydaný bez toho, aby vyškolený personál, ktorý má v prvom rade radiť zákazníkom, musel opúšťať predajnú plochu. Zákazník šetrí čas a predavač nemusí ísť do skladu a môže sa tak venovať ďalšiemu zákazníkovi.

Novinkou je aj balíkomat. Funguje naozaj NONSTOP?

Balíkomat je síce vnútri v budove, ale je dostupný v ktoromkoľvek čase. Zákazník dostane PIN kód, pomocou ktorého si otvorí dvere. Počas otváracích hodín, čiže od 9.00 do 20.00 hod., má zákazník tovar vložený v balíkomate do hodiny, teda pokiaľ ide o tovar, ktorý sa do neho vmestí. Čoskoro bude možné tovar, ktorý je objednaný do 13.00 a nenachádza sa v sklade na predajni, ale v centrálnom sklade, doručiť do balíkomatu alebo na osobný odber o 17.00 hod. Popoludní.

Balíkomat by sa určite hodil aj ďalších väčších mestách. Ktoré pribudnú najbližšie?

Balíkomaty budú pribúdať v tých mestách, kde je vysoká frekvencia ľudí. Určite to bude Prešov, tam je naša predajňa v blízkosti dopravného uzlu. V budúcom roku chceme určite spustiť prevádzku exteriérových aj interiérových balíkomatov vo väčšom.

Čo hovoríte na koncept „drive in“, ktorý využíva váš konkurent?

Zatiaľ o takomto spôsobe výdaja neuvažujeme. Myslím si, že je úplne postačujúce naše výdajné miesto, ktoré je autom dobre dostupné, s dobrým parkovaním, pár krokov od predajne. Navyše, personál zákazníkovi pomôže s naložením nákupu do auta.

Ako vidíte budúcnosť kamenných obchodov pri narastajúcom trende online nákupov? Je vôbec priestor, dajme tomu v najbližších piatich rokoch, na takéto obrovské predajné plochy?

Na túto otázku sa nás pýtali už pred desať a viac rokmi a odvtedy sa nám podarilo zlepšiť náš trhový podiel. Ja si myslím, že ľudia stále chcú chodiť do obchodov, potrebujú si produkty pozrieť a „ohmatať“. Chcú sa inšpirovať, alebo sa chcú presvedčiť napríklad, ako rôzne reproduktory naozaj hrajú, a podobne. Napríklad taká IKEA – má síce aj online predaj, ale je plná ľudí 7 dní v týždni. Kamenný obchod bude žiť a ich sieť budeme rozširovať, ale na druhej strane áno, musíme im poskytnúť aj výber online kúpy. Preto sme zvolili výdajné miesto, ktoré je oddelené, kde môže zákazník zaparkovať, vojsť, zobrať si tovar a odísť. Musí to byť jednoduché a rýchle. Problém budú mať skôr tie obchody, ktoré si nepostavia „vstupnú bránu“ v podobe internetu. Väčšina nákupov dnes totiž začína na internete. No viac ako polovica online objednávok končí na predajni. Hoci kuriérske služby tiež veľmi pokročili, ľudia si stále radi sami určia čas, kedy si môžu produkt vyzdvihnúť. Preto je balíkomat dostupný bez obmedzenia.

Ďakujeme za rozhovor.

ZdrojČasopis TECHBOX zima 2018

Komentáre k článku