Rivian – druhá Tesla? Má na to viac ako len predpoklady

Americká spoločnosť Rivian možno našincovi zatiaľ nič nehovorí. Hoci na webe sme už písali o oboch jej modeloch, ktoré sa chystá vyrábať, zatiaľ ide iba o koncepty. Tie ale nemajú ďaleko od reality a už vôbec nie od toho, aby sa z automobilky stala druhá Tesla. Prečo?

ZDROJ | Rivian

Rivian je pomerne mladá firma s iba 10-ročnou históriou. Založil ju istý Robert Scaringe, ktorý získal doktorád na MIT z mechanického inžinierstva. Cieľom spoločnosti od jej začiatkov bolo vyvíjať plne autonómne a plne elektrické automobily od úplného základu. Po rokoch získal Rivian ale množstvo investícií a štátnych zvýhodnení a zjavne sa mierne otočilo aj smerovanie firmy.

My sme prvýkrat o Riviane počuli už dávno, no zaujali nás až jeho vlastné batérie ohlásené v roku 2018. Tie majú vraj o 25% väčšiu objemovú hustotu energie, ako batérie v Tesle Model X. Batériové moduly budú môcť mať 105, 135 a 180 kWh. Nezvyčajnosťou v moduloch je využívanie strojového učenia na báze cloudu, ktoré umožňuje monitorovať a upravovať výkon a účinnosť vozidla počas jazdy a snímať okolitú teplotu prostredia. Ak je príliš veľká zima, batérie sa začnú automaticky ohrievať.

ZDROJ | Rivian

Moduly bude automobilka montovať do dvoch už oznámených monštier. Jedno SUV R1S a jeden pick-up R1T. Oba modely majú prísť na trh ale až koncom budúceho roka, resp. začiatkom roka 2021. Kto ale sleduje scénu s plne elektrickými automobilmi vie, že skôr so svojimi top modelmi neprídu ani renomované automobilky, dokonca ani Tesla so svojim pick-upom. Čakať teda rok v tomto svete je stále akosi schodné.

ZDROJ | Rivian

Oba veľké plne elektrické modely prekvapujú po viacerých stránkach. Dizajn majú síce svojský, ale nemožno mu uprieť unikátnosť i dávku elegancie a scfi-fi prvkov. Pod kapotou majú mať elektromotory s celkovým výkonom do 750 koní, obrovským krútiacim momentom (cca 1 100 Nm) a zrýchlením na stovku za zhruba 3 sekundy. Dojazd? Výrobca hovorí o 650 kilometroch! To je hodnota, ktorú podobne veľké vozidlá dosahujú s benzínovými alebo dieslovými motormi.

Ak všetko pôjde ako má, v USA sa budú tešiť aj z cien. Tie majú štartovať na sume okolo 70 000 dolárov, čo je podstatne menej, ako pri konkurenčných SUV od Tesly alebo Mercedes-Benz.

Nechcel som ale rozoberať konkrétne modely. Skôr ma zaujalo, že automobilka rastie ako z vody a nejde len o umelý rast. V automobilke vidia budúcnosť aj takí giganti ako Amazon či dokonca Ford! Amazon napríklad investoval priamo do spoločnosti 700 miliónov dolárov už začiatkom roka 2019. Gigant presne vedel čo robí a už v septembri ohlásil, že si od Rivianu objednáva 100 000 plne elektrických dodávok! Stotisíc dodávok, ktoré Rivian ešte ani nepredstavil.

ZDROJ | Rivian

Tie budú určite stáť na platforme, ktorú Rivian vyvíja už roky pre svoje prvé dva (a určite nie posledné) modely. O tú má veľký záujem aj iný gigant – Ford, ktorý v apríli oznámil polmiliardovú investíciu do Rivianu. Aj tento automobilový hegemón vidí v Riviane veľkú budúcnosť a vďaka modulárnej platforme od Rivianu chystá vyvíjať svoje vlastné plne elektrické automobily.

Tu ale Rivian nekončí. Nedávno získal ďalších niekoľko stoviek miliónov od Cox Automotive a tým určite investície do rastúcej hviezdy nekončia. Už teraz má automobilka hodnotu 1,5 miliardy dolárov. Pre spoločnosť, ktorá je na trhu aj s cestou 10 rokov je to obrovský úspech. Iba dodám, že kým na konci roka 2016 mala spoločnosť okolo stovky zamestnancov, začiatkom tohto roka to už bolo 750.

ZDROJ | Rivian

Rivian zatiaľ síce nemá ani jeden reálny automobil, ktorý by predával, no technológie, ktoré pre ne chystá sú na takej úrovni, že im dôverujú svetové mená nielen z automobilového biznisu. Aj to je znakom, že automobilka nebude rýchlorastúcou hviezdou v štýle Faraday Future, ktorá zhasne skôr ako vyrobí čo i len jeden elektromobil.

Rivian elektromobily už má, no zatiaľ ich iba testuje. Už teraz je automobilky možné predobjednať. Vratnou zálohou je 1 000 dolárov. Automobilka so všetkými investíciami a unikátnosťou môže byť pokojne nová Tesla, značka, ktorá spôsobí druhú elektrickú revolúciu v automobilovom priemysle. Ešte som totiž nespomenul, že automobilka chce svoje modulárne platformy predávať aj konkurenčným automobilkám, ktoré si na nich môže stavať svoje vlastné elektromobily.

ZdrojRivian

Komentáre k článku