Reklama

Pýcha a pád nadzvukového lietadla Concorde

Zdroj | Air France
Richard Pliešovský
Zdroj | Air France
Zdroj | Air France

Concorde bolo jediné komerčné nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré sa prevádzkovalo v západnom svete. Išlo o spoločný projekt Francúzska a Veľkej Británie. Práve dnes, 2. marca 1969 bol uskutočnený prvý skúšobný let.

Concorde bol zaradený do letovej služby po dlhom, 15-ročnom vývoji. Počas jeho prevádzky nemal väčšie problémy ani nehody… až do roku 2000.

Concorde – symbol technického pokroku

Lietadlo navrhli a skonštruovali spoločnosti Aérospatiale (dnes ju poznáme pod menom EADS) a British Aircraft Corporation (dnes BAE Systems). Pohonný systém Olympus 593 navrhol a vyrobil Rolls-Royce v spolupráci s SNECMA.

Lietadlo dokázalo letieť maximálnou rýchlosťou 2 330 km/hod (2,04 machov), maximálna výška letu bola až 18 kilometrov. Prelet cez Atlantik trval zhruba 3 až 3,5 hodín pri letovej výške 15 kilometrov.

Zdroj | André Cros

Spoločný projekt podpísali vlády Francúzska a Veľkej Británie 29. novembra 1962, prvý skúšobný let sa uskutočnil 2. marca 1969. Vývoj nadzvukového lietadla vzbudil veľký záujem leteckých spoločností.

Zdroj | Airbus

Vtedy už klopala na dvere ropná kríza, ktorá urobila z komerčných nadzvukových lietadiel stratové lety. Napokon Concorde prevádzkovali len štyri spoločnosti, národní prepravcovia Air France a British Airways a ich dvaja zmluvní partneri.

Zdroj | British Airways

Concorde sa, samozrejme, využíval na dlhé lety. Trasa Paríž/Londýn – New York napriek vysokým prevádzkovým nákladom dosahovala segment luxusnej prepravy solídny zisk. V druhej polovici 70-tych rokov lietal Concorde v spolupráci s British Airways pod logami leteckých spoločností Singapore Airlines a Braniff International.

Zdroj | Air France

Concorde lietal z Európy do Ria de Janiera a Singapuru, neskôr už len do New Yorku. Bolo to hlavne kvôli krátkemu doletu (6 000 km), na mnohých letiskách mu však nechceli dávať súhlas s pristávaním kvôli jeho vysokej hlučnosti. Pri štarte ho bolo počuť na vzdialenosť osem kilometrov.

Pozrite si

Boeing chce hypersonický tryskáč. Atlantik preletí za dve hodiny

Spolu sa vyrobili dva prototypy, dva predsériové modely a 16 sériových lietadiel. Výroba lietadla bola zastavená v roku 1979.

Zdroj | Air France

Rok 2000 – koniec národnej pýchy

Čierny deň Concorde prišiel 25. júla 2000. Počas štartu z letiska Charlesa de Gaulla v Paríži sa roztrhla jedna pneumatika. Nehodu spôsobila súčiastka na vzletovej dráhe, ktorá odpadla z druhého štartujúceho lietadla (DC-10).

Pneumatika sa roztrhla, jej časti poškodili elektrický kábel podvozku a ľavú časť krídla. Následne vznikli diery v nádrži, palivo začalo vytekať a zapálilo sa od elektrického kábla. V celom zadnom krídle začalo horieť.

Zdroj | Toshihiko Sato

Štart sa už nedal prerušiť, lietadlo sa pohybovalo príliš rýchlo na to, aby sa mohlo zabrzdiť. Piloti sa pokúsili o núdzové pristatie. Minútu po štarte sa Concorde zrútil na hotel v mestečku Gonesse, zahynulo všetkých 109 osôb na palube lietadla a štyria hostia hotela.

Na priloženom videu môžete vidieť prebeh a pád letu Air France 4590 spolu s počítačovou simuláciou nehody.

Air France okamžite zastavil prevádzku Concordov, britský letecký úrad odňal licenciu na lety, ktorú obnovil až po veľkých konštrukčných zmenách. Úpravy stáli asi 100 miliónov eur, navýšili vzletovú hmotnosť lietadla a ešte viac sťažili jeho rentabilné prevádzkovanie.

Zdroj | AP

O rok neskôr, 7. novembra 2001, sa obnovila letecká linka Paríž/Londýn – New York, no napokon 10. apríla 2003 oznámili obe národné letecké spoločnosti ukončenie prevádzky. Dôvodom bol malý záujem pasažierov, končiaca sa životnosť strojov a nové bezpečnostné nedostatky. Posledný let Concorde sa uskutočnil 26. novembra 2003, Mike Bannister ho pilotoval z letiska Heathrow do múzea vo Filtone (Anglicko).

Zdroj | Eduard Marmet

Paralelným a fyzicky veľmi podobným projektom bol sovietsky Tupolev Tu-144, ktorý sa po prvýkrát vzniesol 31. decembra 1968, čím o dva mesiac predbehol Concorde.

Ďalšie zaujímavé články nájdete v našej rubrike HISTORICKÝ DEŇ, kde vám prinášame rôzne prelomové zariadenia a stroje z technologického sveta.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.