Prvá jazda s Dacia Spring – najlacnejší elektromobil na trhu nás šokoval

Prečo nespravia elektromobil, ktorý nemá masážne sedadlá, Matrix LED svetlá, výkon cez 300 koní a celý zoznam asistenčných systémov, aby nestál 50 tisíc? Otázka, ktorú si množstvo ľudí aspoň raz položilo bez jasnej spätnej väzby. Teraz ale prichádza Dacia s modelom Spring a prináša dlho očakávanú odpoveď.

Diera na trhu sa konečne vypĺňa a túto záslužnú prácu má na svedomí… správne, Dacia! Možno si spomínate, ale ešte na jar boli spustené predobjednávky najlacnejšieho elektromobilu na trhu s názvom Dacia Spring. Aktuálne je v kalendári už november a práve v tieto dni sa prvé kusy dostávajú k svojim majiteľom.

Aj vďaka tomu mohla Dacia pripraviť uvádzaciu akciu pre novinárov, kde sme si túto novinku mohli po prvýkrát pozrieť zblízka aj my. Čím Dacia Spring „šokuje“ na prvý pohľad sú rozmery. Na dĺžku má 3,7 metra, na šírku 1,6 metra a na výšku 1,5 metra. Ide o skutočného drobca, ktorý sa už týmito parametrami zaraďuje medzi mestské vozidlá.

Určite nešliapnem vedľa, ak si na porovnanie zoberiem Škoda Citigo-e iV či Volkswagen e-Up!. Nakoľko práve elektrický Up! druhej generácie mám doma, porovnávať som mohol z relatívne čerstvých skúseností a pocitov.

Pozrite siNajlacnejší elektromobil na trhu bude mať Dacia, poznáme cenu Spring Electric

Dacia Spring na mňa pôsobí ako menšie auto, a to či už zvonku, tak aj vnútorným priestorom. Pri pohľade na parametre je ale situácia čiastočne odlišná. Dácia má na dĺžku o necelých 14 centimetrov viac a na výšku o 3 centimetre. Zaostáva iba pri šírke, kde koncernové trojičky vyhrávajú o 2 centimetre.

Proporcie elektrickej Dacie sú teda predĺžené a posunuté do výšky, čo vozidlo pravdepodobne opticky ešte viac zužuje. Z citeľne dlhšej karosérie profituje priestor v kufri, ktorý je v prípade Dacie 290 litrov, čo je o 40 litrov viac ako majú už vyslúžilé elektromobily od Volkswagen Group.

Aj napriek tomu, z mojich prvých dojmov je vnútorný priestor Dacie Spring pocitovo menší. V aute sme sa s kolegom Romanom cítili stiesnene. Potvrdzovať to môže aj údaj o maximálnej kapacite kufra po zložení zadných sedadiel. Zatiaľ čo Dacia Spring ponúka 631 litrov, e-Up! alebo Citigo-e iV sa dostáva až na 923 litrov. Na plnohodnotný týždňový test dostaneme Dacia Spring už o týždeň, kde určite prinesieme priame porovnanie oboch mestských áut a naše podrobnejšie dojmy.

Na druhú stranu, že ide o drobné auto spoľahlivo potvrdzuje fakt, že čelné sklo zvládne umyť jeden stierač. To už šokujúce nebolo, skôr milé a trochu vtipné. V samotnom interiéri samozrejme nie je možné čakať zázraky, Dacia išla viditeľne po cene. Minimálne pocitovo je karoséria tenká a krehká, sme preto zvedaví na prvé crash testy.

Funkcie sú ohlodané na kosť a do rúk dostávate takmer absolútny základ vrátane manuálnej klimatizácie. Spracovanie je veľmi jednoduché. Všade vidieť plasty či dokonca aj niektoré prvky, ktoré spájajú jednotlivé diely. Mierne si dovolím odbočiť a plus dávam za LED denné svietenie.

Čo ma opäť „šokovalo“, šetrilo sa aj na kľúči, ktorý dokonca nie je ani sklápateľný. Na bezkľúčové otváranie a štartovanie zabudnite, aj keď v Renaultoch túto vychytávku môžete naplno používať už roky.

Po nasadnutí za volant či na miesto spolujazdca je to s miestom lepšie, ale stále sa musíte uskromniť. Ak máte viac ako 1,8 metra, za seba si sadnete len s naozaj veľkým sebazaprením. Dobrou správou je, že všetky okná sú ovládané elektricky.

Zároveň je ale zaujímavé, že tlačidlá pre ovládanie okien vpredu sú umiestnené pod displejom. Treba si na to zvyknúť.

Palubný počítač a infotainment je rovnako veľmi skromný. Displej je samozrejme dotykový, no napríklad hlasitosť sa nastavuje cez tlačidlá nad ním. Je to mimoriadne nepraktické. Ovládanie hlasitosti na volante či pod ním tu nie je. Samotný volant je pritom taktiež v maximálnom základe a jediné tlačidlá na ňom sú pre nastavovanie obmedzovača.

Dacia Spring je vybavená navigáciou, ale zároveň aj tlačidlom na vypnutie/zapnutie GPS. Predpokladám, že toto tlačidlo nesúvisí s navigáciou, ale s mobilnou aplikáciou pre vzdialený prístup, ktorá príde na slovenský trh koncom roka. Zaujímavý nápad, jednoducho ak nechcete „aby vás appka sledovala“ GPS-ko vypnete.

V súčasnosti prebieha jej lokalizácia. Samotný infotainment ponúka už iba rádio a v tejto súvislosti veľmi dôležitú podporu pre Android Auto a Apple CarPlay. Okrem toho tu nájdete iba základné nastavenia vozidla. Vozidlo spárujete s mobilom cez USB konektor, ktorý je umiestnený nad displejom, čo takmer určite nebude praktické.

Pozrite siDacia Sandero Stepway 2021 – Keď vám budú „závidieť“ aj majitelia prémioviek!

Oveľa lepšie by bolo, ak by sa presunul pod displej, kde je celkom slušný odkladací priestor. Ak sadáte za volant, zaujíma vás aj malý displej pred vami, ktorý vás informuje o aktuálnej rýchlosti, dojazde a stave batérie v percentách.

Nikde sme nenašli možnosť pre zobrazenie spotreby alebo počítadla cesty, čo je síce zvláštne, ale žily nám to netrhá. Pre nás je táto informácia dôležitá, nakoľko auto testujeme, no pravdou je, že dokáže jazdiť aj bez toho.

Nami testovaný model bol vo vyššej výbave Comfort Plus s príplatkovým DC nabíjaním a cenou 18 700 eur. Základná verzia Comfort začína už na 16 700 eur. Rozdiely medzi jednotlivými výbavami sú vizuálne, ale aj funkčné. Ak nechcete ísť vyslovene po najnižšej cene, oplatí sa priplatiť.

Za 1 600 eur získate infotainment s rádiom, navigáciou, podporou Android Auto a Apple CarPlay, zadné parkovacie senzory s kamerou a dokonca aj rezervné koleso či možnosť priplatiť si za rýchle nabíjanie. Z asistenčných systémov je vo všetkých výbavách aktívny asistent núdzového brzdenia.

Dacia Spring má v podvozku ukrytú batériu s využiteľnou kapacitou 27,4 kWh bez tepelného manažmentu. V štandarde, ale aj v rozšírenej výbave, je nabíjanie umožnené iba striedavým prúdom s výkonom 7,4 kW. Za príplatok 400 eur získate podporu pre nabíjanie jednosmerným prúdom výkonom 30 kW.

Vďaka tomu sa batéria dokáže nabiť z 0 na 100 percent za približne 90 minút. Pri pomalom nabíjaní je čas viac ako dvojnásobný, no pri nabíjaní v optimálnom rozpätí je časová úspora výraznejšia. Keď sme auto pripojili k nabíjačke pri 84 percentách, nabíjací výkon bol iba 15 kW. Záruka na batériu je 120 tisíc kilometrov alebo 8 rokov.

Pozrite siDacia chce v Európe ponúknuť najlacnejší elektromobil, príde už v roku 2021

Čo vás určite zaujíma je dojazd. Ten je podľa normy WLTP stanovený na 230 kilometrov, no pri čisto mestskom cykle je to až 305 kilometrov. My sme mali vozidlo nabité na 91 percent a na palubnom displeji svietil dojazd 145 kilometrov – pravdepodobne iba pesimistický odhad.

O pohon sa stará elektromotor s výkonom 33 kW, teda 45 koní, a krútiacim momentom 125 Nm. Z rýchlenie z 0 na 100 km/h je až 19,1 sekundy, no pri testovaní v rámci Bratislavy som si dramaticky nižší výkon takmer ani nevšimol. V meste, kde sa jazdí hlavne 50 km/h, je Dacia Spring ako doma. Z 0 na 50 km/h zrýchli už za 5,8 sekundy, čo je plne postačujúce.

Pred papierovými parametrami som mal predsudky, ale praktická skúsenosť prekonala moje očakávania a opäť mierne „šokovala“. S Dacia Spring sa v meste jazdilo naozaj dobre, čo vo výsledku iba dokazuje, aký účel má tento model na trhu. Taxík v menších mestách alebo do gastro firiem na rozvoz je tento lacný elektromobil ideálny. Ako som už spomenul, naše komplexné dojmy prinesieme už čoskoro, nakoľko na týždňový test k nám Dacia Spring dorazí už o týždeň.

Komentáre k článku