Pozreli sme sa do zákulisia dizajnového štúdia Ford of Europe

Automobilka Ford má síce korene v Spojených štátoch, no dnes už ide o globálnu spoločnosť s kľúčovými pobočkami po celom svete. V Kolíne nad Rýnom sme jednu takúto pobočku navštívili, aby sme sa pozreli na to, kde vzniká dizajn nových modelov prispôsobených pre európsky trh.

Nestáva sa často, že by nejaká spoločnosť otvorila brány svojho dizajnového štúdia médiám. Ide predsa o miesto, kde sa ukrýva kľúčové „know-how“ spoločnosti a kde pokope pracujú geniálni dizajnéri, technici a inžinieri na nových produktoch, ktoré je potrebné udržať „za oponou“ mimo zraku verejnosti a konkurencie do posledného momentu.

Ford Design Studio v nemeckom Kolíne nad Rýnom nie je výnimkou. Spolu s ďalšími pobočkami spoločnosti po celom svete sa aj tu rodí dizajn nových modelov, ktoré budú jedného dňa brázdiť európske cesty a diaľnice. Automobilka preto prirodzene často brány tohto štúdia neotvára a dokonca do štúdia nemá prístup ani väčšina zamestnancov automobilky Ford. Pri príležitosti bližšieho predstavenia modelov Puma a Kuga však urobil Ford výnimku, ktorú sme si nemohli nechať ujsť.

V dizajnovom štúdiu nás privítal Amko Leenarts, dizajnový riaditeľ spoločnosti Ford of Europe, ktorý na úvod samozrejme zdôraznil, že ani my nebudeme mať možnosť nahliadnuť do všetkých miestností priestrannej budovy, pretože v nich samozrejme práve prebiehajú práce na novinkách, ktoré ešte neuzreli svetlo sveta. Prehliadka tak bola zameraná na modely Puma a Kuga, ktoré si už svoje premiéry odbili.

Na úvod sme sa mali možnosť pozrieť na novú generáciu poťahov na sedadlá, ktoré môžete vďaka zipsom v priebehu niekoľkých sekúnd vyčistiť alebo vymeniť za nové. Takéto poťahy zapadnú do interiéru vozidla lepšie, ako neoriginálne poťahy vyrobené tretími stranami, pričom spoločnosť zvažuje aj možnosť výroby poťahov s vlastným dizajnom podľa zadania zákazníka. Prvým modelom, kde sa tieto poťahy objavia, je Ford Puma.

O ďalší krok ďalej posúva Ford poťahy sedadiel pomocou 3D pletenia, resp. 3D tlače vlny, polyesteru či hodvábu, ktoré je možné ľubovoľne tvarovať a zafarbovať aj bez použitia švov. Takýmto spôsobom výroby sa zvyšuje presnosť a teda eliminujú výrobné chyby, no zároveň sa tým otvárajú viaceré inovačné možnosti. Automobilka napríklad môže vďaka 3D pleteniu priamo do poťahu implementovať vrecko na smartfón s integrovanou bezdrôtovou nabíjačkou.

Spomínaný model Puma, ktorý by mal podľa aktuálnych informácií vyraziť na európske cesty už vo februári budúceho roku, podľa názvu ale aj dizajnu samozrejme vychádza z rovnomenného modelu, ktorý bol ešte vo forme kompaktného kupé predstavený v druhej polovici 90. rokov.

Tentokrát však ide o crossover SUV s väčšími rozmermi v každom smere, ktoré vychádza z podvozku a šasi modelu Fiesta. Okrem iného sa tým rozšírila aj šírka vozidla, vďaka čomu mohli inžinieri automobilky výrazne zväčšiť aj batožinový priestor. Zrodil sa tak nápad vytvoriť tzv. Megabox, teda dodatočný odkladací priestor umiestnený pod batožinovým priestorom, kde je zvyčajne umiestnené rezervné koleso.

Nejde však len o skrytú priehradku. Megabox je odolný voči vode a na samom spodku má zátku, vďaka ktorej môžete Megabox opláchnuť vodou. Tento priestor je tak ideálny na uloženie špinavých a mokrých vecí, ale aj na väčšie úlety, ako napríklad premenu Megaboxu na prenosný minibar plný ľadu.

 

Batožinový priestor ponúka pri vzpriamených zadných sedadlách kapacitu 456 litrov, vďaka čomu sa doň skutočne zmestí batožina pre celú rodinu. Po sklopení zadných sedadiel sa dostanete na až na skvelých 1 216 litrov. Pravda, v kufri síce chýba rezervné koleso, no to dokáže čiastočne nahradiť opravný kit umiestnený pod predným sedadlom spolujazdca.

Dáta automobilky údajne ukazujú, že sa vodiči aj tak čoraz častejšie v prípade defektu obracajú na odťahové a diaľničné služby, ktoré eliminujú riziko nehody pri výmene kolesa na rušných cestách a diaľniciach.

Rozšírením vozidla sa samozrejme zväčšil aj inteirér, no pri ňom bolo cieľom dizajnérov dosiahnuť, aby aj napriek tomu pôsobil kompaktne a vodič mal vždy v blízkosti všetky ovládacie prvky, ktoré pri šoférovaní potrebuje. Samozrejmosťou je už digitálny kokpit, ako aj dotykový infotainment systém, ktorý však (pre mnohých vodičov našťastie) dopĺňajú fyzické tlačidlá pre ovládanie médií a klimatizácie.

Ford si dal pri tvorbe interiéru záležať aj na ozvučenie a keďže dlhodobo spolupracuje s dánskou spoločnosťou Bang & Olufsen, jej reproduktory nájdeme aj v interiéri tohto modelu.

Kde vlastne dizajn nových modelov v pobočke Ford of Europe začína? Tak ako pri každom dizajne, aj tu musí byť prvým krokom brainstorming s ostatnými divíziami automobilky, aby zjednotili svoje predstavy, požiadavky a parametre do uceleného projektu. Následne sú na rade prvé náčrty.

Pri exteriéri vozidla nie je problém zachytiť jeho dizajn na plochých náčrtoch. Zachytiť však celý interiér na jednu skicu je takmer nemožné. Dizajnéri by mohli vytvoriť desiatky vizuálov s rôznymi čiastkovými pohľadmi na interiér, no namiesto toho sa rozhodli využiť tzv. 3D kresbu a virtuálnu realitu.

Dizajnér môže priamo v priestore grafického programu kresliť do obrátenej sféry alebo do 360-stupňovej panorámy. Okamžite v grafickom programe sa môžu pozrieť, ako bude načrtnutý interiér vyzerať priamo z pohľadu vodiča, alebo si môžu na hlavu rovno nasadiť headset pre virtuálnu realitu, ktorý ich do 3D interiéru posadí v priebehu niekoľkých sekúnd aj bez toho, aby museli vyrobiť fyzický prototyp celého vozidla.

Prehliadka dizajnového štúdia bola primárne venovaná modelu Ford Puma, no obzrieť sme si mali možnosť aj tretiu generáciu modelu Kuga, ktorý bude minimálne na nemeckom trhu v predaji od apríla budúceho roka. Kuga sa spolu s dvojicou modelov Puma na záver zapojila do virtuálneho orchestra, na ktorom nám zástupcovia spoločnosti Bang & Olufsen predviedli, čo všetko dokáže ich zvuková zostava.

Ak by ste zatvorili oči, mysľou by ste sa mohli pokojne premiestniť do koncertnej sály so skutočným orchestrom. Ako znejú zvukové zostavy týchto modelov osamote a v produkčných verziách, na to si budeme musieť ešte pár mesiacov počkať. Oboch noviniek by sme sa mali na našom trhu dočkať už v priebehu budúceho roka.

Komentáre k článku