Pozor, nie všetky povianočné zľavy sú skutočné!

Spoločnosť Karsa Technologies analyzovala popredné slovenské e-shopy a zistila, čo sme síce možno tušili – zľavy v e-shopoch nie sú až také výhodné, ako sa môže zdať. Ich monitoring cien tovaru v tradičných povianočných zľavách odhalil zľavovú politiku popredných slovenských e-shopov. Evidentné je napríklad opakované zlacňovanie, kedy sú ceny komodít pred Vianocami umelo navýšené a v rámci zliav potom zrazené na pôvodnú cenu.

Samsung GALAXY Note 4

Analýza spoločnosti Karsa Technologies monitorovala v období posledných štyroch mesiacov dlhodobý vývoj cien elektrospotrebičov a mobilných prístrojov predávaných v ôsmich popredných internetových obchodoch, akými sú napríklad Mall.sk, Okaysk.eu alebo Datart.sk.

 

Z dát vyplynulo, že sledované e-shopy po Vianociach uplatnili skutočnú zľavu v priemere pri 11,5% ponúkaných produktoch. Ako skutočná zľava je v analýze považovaná hodnota, ktorá bola v januári o viac ako 5% nižšia, ako všetky ceny v sledovanom období. Pri 9% komodít internetové obchody uplatnili už spomínanú opakovanú zľavu a v prípade až 49% tovaru nedošlo v sledovanom období k zníženiu ceny.

 

Monitoring využíval algoritmus aplikácie Karsa Monitor, ktorá umožňuje e-shopom porovnávať cenové hladiny tovaru u konkurentov. Dobrou správou ale je, že zo všetkých kategórií produktov, ktoré aplikácia analyzovala, nedošlo ani v jednej k zdraženiu. V januári si tak zákazníci môžu byť istí, že elektroniku nekúpia za vyššiu cenu ako pred Vianocami.

Sony Xperia Z3

Hromadné januárové znižovanie cien sa najvýraznejšie prejavilo v prípade produktov DVB-T/S. Hneď 27% sledovaných produktov v kategórii bolo skutočne zlacnených. Okrem tejto kategórie sa výraznejšieho skutočného zlacnenia, teda povianočnej zľavy vyššej než 5%, dočkali ešte položky z kategórie mobilných telefónov a flashdiskov, v ktorej bolo zlacnených 15%, resp. 16 % tovaru.

 

„Ruku v ruke so skutočnými zľavami však ide tiež takzvané opakované zlacnenie, kedy predajca pred Vianocami umelo zvýši cenu ponúkaného artiklu, a po Vianociach prezentuje prepad na pôvodnú cenovú hladinu ako zľavu,“ vysvetľuje Michal Ježek, CEO spoločnosti Karsa Technologies, a upresňuje: „V prípade mobilných telefónov boli také praktiky zaznamenané dokonca častejšie než skutočná zľava – až v prípade 17% tovaru.“ Rovnaká taktika potom bola v ešte väčšej miere zrejmá aj v prípade Hi-Fi prístrojov a navigácií. Internetovým obchodom by v prípade podobných praktík mohol hroziť aj postih zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie.

 

Internetové obchody dlhodobo obzvlášť nemenia ceny fotoaparátov a kamier. V týchto kategóriách ostáva cena rovnaká v prípade viac ako 60% produktov, v prípade počítačov je to dokonca 74%. Produkty z kategórie PC alebo navigácií na skutočné zľavy nedosiahli vôbec.

Samsung GALAXY S5

Percentá zníženia cien v jednotlivých kategóriách v povianočnom období

Kategória

Skutočná zľava

Opakovaná zľava

Rovnaká cena

DVB-T/S

27 %

20 %

33 %

Mobilné telefóny

16 %

17 %

31 %

Flashdisky

15 %

12 %

14 %

Hi-Fi

7 %

21 %

25 %

Foto

4 %

7 %

64 %

Digitálne fotoaparáty

4 %

7 %

64 %

Navigácie

0 %

20 %

50 %

Digitálne kamery

0 %

4 %

60 %

Komponenty – HDD

0 %

2 %

23 %

PC

0 %

1 %

74 %

Zdroj: Analýza spoločnosti Karsa Technologies pre obdobie od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015

Samsung GALAXY TabPro 12.2

Zdroj: Karsa Technologies

Foto: Samsung, Sony

Komentáre k článku